Hogyan tanulj hatékonyan? (2. rész)

Cikkünkelőző részében már tisztáztuk, hogy a tananyag elsajátításáért – egyelőre még - tenni kell, s ha már dolog van vele, akkor jó, ha hatékonyak vagyunk, melyhez némi szemléletváltásra is szükség lehet.

Folytatásként álljon itt még néhány olyan pont, melyek teljesülése esetén még az is lehet, hogy a vizsgaidőszak végén nem csak a szabadság közeledte fog boldoggá tenni, hanem a kevesebb gyötrelemmel elért eredmények is.


1.          „A megfelelő testi állapot alapvető.”

Ha testileg és lelkileg jól vagyunk, akkor jobban is teljesítünk. Azt te tudod, hogy neked mi kell ehhez a jóléthez, ami nem zárja ki persze a tanulást. Én például tanuláshoz betárazok olyan kajákból, italokból (nekem utóbbiból a zöld tea működik főleg, nagy ritkán izotóniás ital, ha már nő a nyomás), amik ilyenkor a legpraktikusabbak, mert egyrészt nem okoznak kajakómát, másrészt feltöltenek, biztosítják a jó agyműködéshez szükséges energiát, illetve úgy segítenek levezetni a „feszkót”, hogy közben haladok is (erre vannak kedvenc rágcsáim és mozgásformáim is).

Jellemző vizsgaidőszakban (is) a nem éppen egészséges táplálkozás, pedig ez jelentősen vissza tudja vetni a haladást, úgyhogy érdemes minőségi ételeket fogyasztani, optimális mennyiségben.

Vigyázz, ez nem azt jelenti, hogy minden nap főzz magadnak háromfogásos ebédet, amikor eleve néhány napod van csak a vizsgáig!

A megfelelő testi állapothoz tartozik a mozgás kérdése is, na meg a pihentető alvásé. Ha jól esne egy séta vagy futás fél nap tanulás után, akkor kontrollált időmennyiségben, de csinálom. A hangsúly fél napon van. Ha szétszabdalom az időmet, nem marad elég nettó idő arra, hogy az agyamba toljam a tananyagot, úgyhogy itt észnél kell lenni. Ugyanakkor a rövid szüneteimben meg szoktam mozgatni magam, mert felfrissít és utána megint hatékonyabb vagyok, sőt, én sokszor tanulás közben is járkálok vagy himbálózok kicsit, ahogy jólesik.

Az alvásidővel való gazdálkodás sokszor helyzetfüggő, de tudom, mennyi az az alvásmennyiség, ami nem megy a tanulás, majd a vizsgázás rovására.

Te tudod, neked hol van ez a határ? Tarts magad hozzá! 2.   „A tanulásra kell koncentrálni, nem a vizsgára.”

Amikor már a finisben vagyok, akkor különösen kardinális kérdés számomra, hogy a tanulásra fókuszáljak, ne arra, hogy mikor lesz a vizsga, vajon mi lesz, hogy lesz, stb. Fontos, hogy meglegyen az időpont a fejemben és az is, hogy milyen jellegű vizsgára kell készülnöm, de semmi értelme, sőt kifejezetten káros előre kitalálni, hogy majd akkor mi vár rám. Amikor rám tör a para, akkor azt erősítem magamban, hogy megteszem az ügy érdekében, amit tudok, és majd kiderül, hogy mire elég. Nem engedem meg magamnak, hogy előre feladjam. Tudom, milyen az, amikor győz a kedvetlenség és könnyebb nem tanulni, majd azt kamuzni, hogy „dehát készültem, megpróbáltam, csak túl nehéz volt, túl sok volt, a tanár nem volt korrekt, stb.”

Van persze, hogy ez részben igaz, de legtöbbször azért érzi az ember, hogy a kezében volt a gyeplő, amit kár volt elengedni valahol félúton.


3.          „Lehet jó kedvvel is tanulni.”

Lehet, sőt csak így lenne érdemes. A fenti hét pont mindegyike hozzájárul ehhez kisebb-nagyobb mértékben. A saját hozzáállásunk felett teljes kontrollal bírunk, így az, hogy hogyan éljük meg a tanulással eltöltött időszakot, lényegében rajtunk áll.

Kedvet csinálni magamnak úgy szoktam, hogy a lehetőségekhez mérten játékosra fogom a dolgot. Minél unalmasabbnak vagy szárazabbnak tűnik a téma, annál fontosabb ez. Félreértés ne essék, nem elbohóckodom a dolgot (bár van az az állapot, amikor ez is segít), hanem elkezdem magam például a téma szakértőjének képzelni, s úgy tanulni, mintha én ezt már mind tudnám, s már csak ismételnék, vagy mintha szakmai előadásra készülnék. Ez a szerepjáték eltereli a figyelmemet arról, mit nem tudok még, és a tudatalattit is nagyobb munkára bírja. Tananyag függő, de amit lehet, meg is filmesítek a képzeletemben és/vagy kötöm valamilyen meglévő ismeretemhez, így nem fognak a levegőben lógni tudásmorzsák.Lehetne még tovább folytatni a módszertanokat, de a legfontosabb az, hogy tapasztald ki magadnak, hogy neked mi működik a legjobban. Keresgélj, kutass, kísérletezz!

Ez egy nagyon jó befektetés, mert egyre könnyebben veszed majd az akadályokat, és egyre kevesebb időbefektetéssel egyre többre leszel képes. Versenyezz magaddal, hogyan tudod még élvezetesebbé tenni a tanulást, így az élethosszig tartó tanulás - ami vár rád - vidám kalanddá válhat!

Képek forrása: www.pexels.com

További híreink
Sportolás a szabadban Szegeden
május 20.
5 perces olvasmány

Ha szeretnéd megspórolni az edzőterem díját, és szívesen vagy a friss levegőn, akkor készültünk Neked néhány sportolási lehetőséggel a szabadban.
Növeld az esélyeid: legyél Te is gyakornok!
január 28.
4 perces olvasmány

Számtalan érv szól amellett, hogy minél előbb belekóstoljunk a „munkás életbe” - a kötelező szakmai gyakorlaton túl is. Következzen néhány tőlünk!
Te mi leszel, ha nagy leszel?
február 07.
4 perces olvasmány

Ezek a szakmák biztosan nem jutnának eszedbe!
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!
A weboldal sütiket használ
A weboldal használatához cookie-k töltődnek le Weboldalunk cookie-kat használ. Ha ezen az oldalon jár, az azt jelenti, hogy fogadta a cookie-kat, és az élmény részesévé kíván válni. Reméljük, nincs ellenvetése.
Olvassa el a cookie-kkal kapcsolatos szabályzatunkat!