Négy munkahelyi
helyzetre gyűjtöttünk össze tanácsokat Tőletek és Nektek azért, hogy a
közmondással ellentétben ne mindenki a saját kárán tanuljon, hanem a mások
tapasztalataiból (is).
Megjöttem! - Új
kollégaként tettre készen
Mivel
valószínűleg magatoknak is számos élménye lehet már egy új munkahelyre való
beilleszkedésről, így az általános, „gyakranhallottdesosemlehetelégszerelmondani”
tanácsok helyett inkább kiragadunk néhány érdekes vagy vicces tanácsot.
Carpe
diem! azaz szakítsd le a napot!, mondja a középsuliban tanult latin mondás, de
erre itt most nem lesz szükséged. Az első néhány napban a szorgalmas munka mellett
még többet figyelj!
Habár egyelőre külső szemlélőként figyelő új kollégaként
forradalmi ötleteid lennének a munka megreformálására és egyszerűbbé tételére,
ezeket tartogasd későbbre. A fejlesztési javaslataidat jobb inkább a jövőben bevetni, miután megismerted a cég működését, és valóban konstruktív, konkrét
ötletet tudsz javasolni, netán a megvalósításhoz elvezető utat is kitaláltad
már.
Anna egy másik, praktikus tapasztalatot osztott meg a Meló-Depóval a
mosogatásról. „Én mindig a halogatós mosogató típus voltam, laktam koliban is,
meg két albérletben, eddig még senkit nem zavart, hogy 2-3 napig gyűjtögettem.
Aztán amikor kaptam egy irodai asszisztens diákmunkát, észrevettem, hogy
mindenki elmosogat rögtön ebéd után, csak én nem. Másnap már én is
elmosogattam, ciki lett volna, ha tíz ember közül csak az én mosatlanom áll
ott.”
Bálint arról mesélt, hogy mindig képben kell lenni, ki a fő főnök. Szó
szerint képben. „Amikor egy cég debreceni kirendeltségén dolgoztam és egyszerre
vártuk a budapesti irodából a főnököt, meg a pizza futárt, aki az elhúzódott
megbeszélés utáni vacsit hozta, motor hangot hallottam, és egy bukósisakját
éppen levevő 40-es férfi lépett be az irodába. Köszöntem egy laza helló-t, és
kezdtem előtúrni a pénztárcámat, hogy fizessek a pizzáért. Ekkor az egyik kollégám
egy nagy Szevasz Krisztián! kíséretében köszöntötte a férfit és nagy örömmel
betessékelte. Mondanom sem kell, pizza nem volt nála, a pesti főnököt meg
Krisztiánnak hívták….”
Na de ennyi
munkát?! – a prioritások kezelése
Ismerős
a pillanat, amikor úgy érzed, egyre inkább Neked való a feladat, kezded
kapisgálni, hogyan működik a cég, és adott munkafolyamatokba hogyan kell
bekapcsolódnod? Ezzel általában az is párosul hogy egyre több munkával bíznak
meg, és hirtelen úgy érzed, nyakig el vagy havazva.
A következő lépcsőfok, hogy
megtanulj priorizálni. Egyszerre 2-3 feladatnál többel nem érdemes foglalkozni,
mert különben csak elaprózódik a figyelmed, és a végén egyik feladat sem készül
el időben.
Vegyük például Gábort, aki projektmenedzser egy rendezvényszervező
cégnél. „A rendezvényszervezés a folytonos priorizálásról szól. A feladatok
fontossági sorrendje sokszor változik, nagyon topon kell lennem, hogy semmi ne
maradjon ki. A határidők betartásánál például nagyon fontos azt is figyelembe
venni, hogy mennyi időre van szüksége a feladattal utánam foglalkozó
kollégámnak, vagy a főnökömnek, hogy átnézze az anyagot a végleges kiküldés
előtt. Így az is előfordulhat akár, hogy nekem a határidő lejárta előtt 1-2
nappal be kell fejeznem a munka rám eső részét. Természetesen bármikor jöhet
egy olyan SOS feladat, amivel azonnal kell foglalkozni: például amikor az egyik
rendezvény előtt pár nappal derült ki, hogy az egyik külföldi vendégnek nincs
vízuma, vagy amikor éppen megérkezett a kamion a bútorokkal és nem tudták, hova
kell lepakolni. Nem volt könnyű megszokni, hogy a hirtelen közbeékelődött
feladatok után újra felvegyem a ritmust és visszatérjek a sorban következő
feladatokhoz. Nekem nagy segítség volt, hogy a feladataimat jegyzetfüzetbe
vezettem, így vizuálisan is rendszerben és sorrendben láttam a teendőimet, visszalapozva
pedig megtaláltam a régebbi feladatokat is. A teendőket persze lehet vezetni
egy falra akasztott poszteren, vagy a telefon jegyzet alkalmazásában, ilyen
példákat is láttam a kollégáimnál.”
Új munkatárs
bevezetése a feladatokba
Amikor
lelkes és becsületes betanítóként elhatározod, hogy az új kollégának mindent,
de minden tudást, apró információt átadsz, hogy minél gördülékenyebben vegye az
akadályokat.
Ezt jobb, ha inkább azonnal elfelejted. A cél nemes, de a
mennyiség ne menjen a minőség rovására!
Légy kedves, segítőkész, és közben próbálj
visszagondolni arra, hogy neked mi volt nehézség vagy épp könnyebbség a munka
betanulásakor. Lehet, hogy az új kolléga is hasonlóképpen érzi majd, de lehet,
hogy éppen fordítva.Figyelj a reakcióira, kérdéseire!
Természetesen fontos
egy-egy feladatot részletekbe menően, precízen elmagyarázni, de arra is jusson
idő, hogy mindezek hol kapnak helyet a cég életében, miért fontos az adott
feladat elvégzése.
Klaudia kereskedelmi asszisztensként dolgozott egy
logisztikai cégnél, amikor még egy kollégát vettek fel ugyanarra a pozícióra,
így neki kellett betanítania Zitát, és megosztani a munkát kettőjük között.
„Zita
nagyon lelkes volt, öröm volt betanítani, sokat jegyzetelt és úgy éreztem,
tényleg odafigyel arra, amit mondok. De néhány nap után, mikor már néhány
dolgot önállóan is el tudott végezni, mintha csökkent volna a lelkesedése. Nem
értettem, hogyan lehetett ez, aztán valahogy önkéntelenül elkezdtem arról
mesélni, hogy a cégben miért fontos a mi munkánk, és néhány sztorit is
elmeséltem, amikor a korábban általam, de ezután már kettőnk által készített
táblázatok vagy összesítések döntő szerepet játszottak egy-egy üzlet
megkötésében. Később rájöttem, hogy ez adta meg a végső löketet Zita
munkájához, aki ugyan hiába volt szorgalmas az elején, de miután megszokottá
vált egy-egy feladat, már nem kötötte le. Amikor pedig megmutattam, hogy mik a
további munkafolyamatok a „mi részünk” elvégzése után, visszatért a
kíváncsisága és a lelkesedése.”
Új főnök,
változatlan feladatok
Nagyon
érdekes szituáció, amikor a feladataid nem, csak a főnök személye változik.
Ilyenkor ideiglenesen előfordulhat, hogy sokkal jobban képben vagy a munkával,
mint akinek a feladatot kellene kiosztania.
Hidd el, sok múlik ezen az
időszakon, mely rugalmasságot és a szokásosnál is nagyobb odafigyelést igényel
a részedről. Empátiával és szerény segítőkészséggel fordulj az új főnököd felé!
Ha szükségét érzed, akár fel is hívhatod a figyelmét egy-két határidőre, vagy
megszokott munkamódszerre, persze véletlenül sem kiokosítás céljából, hanem
javaslatként.
Kinga mesélt el nekünk egy esetet, amikor éppen erre lett volna
szükség, de akkor igazából bele sem gondolt, hogy lehetősége lett volna
tanácsot adni új főnökének.
„Még csak néhány napja lépett be az új főnököm,
Dávid a céghez. Titkárnőkként a kolléganőmmel már nagyon jól kialakítottuk a
munkamegosztást, a gépezet szinte önmagától működött. Dávid ekkor megkért, hogy
állítsak össze egy táblázatot. Ez a táblázat a kolléganőm, Edit feladatai közé
tartozott, de azért én természetesen azt mondtam Dávidnak, hogy persze,
megcsinálom, közben arra gondolva, hogy majd Edittől kérek segítséget. Nem
sokkal később Dávid szólt, hogy mégsem kell megcsinálnom a táblázatot, mert
Edit már önszorgalomból elkészítette. Erre én halkan megjegyeztem, hogy ez
általában Edit feladatai közé tartozik, válaszként pedig Dávid tök lazán
mondta, hogy nyugodtan szóljak, ha ő valamit másképp kér, mint ahogy eddig
csináltuk, mert ami eddig jól működött az biztos ezután is működni fog úgy.
Nagyon megkönnyebbültem, hogy ez a kis félreértés még az elején megtörtént,
mert így később, fontosabb dolgokban mertem szólni, javaslatot tenni Dávidnak.”
Ha
Neked is ismerős volt egyik-másik szituáció, írd le a jó vagy rossz
tapasztalataidat kommentben! Mit csinálnál ugyanúgy, min változtatnál?
Megjöttem! - Új
kollégaként tettre készen
Mivel
valószínűleg magatoknak is számos élménye lehet már egy új munkahelyre való
beilleszkedésről, így az általános, „gyakranhallottdesosemlehetelégszerelmondani”
tanácsok helyett inkább kiragadunk néhány érdekes vagy vicces tanácsot.
Carpe
diem! azaz szakítsd le a napot!, mondja a középsuliban tanult latin mondás, de
erre itt most nem lesz szükséged. Az első néhány napban a szorgalmas munka mellett
még többet figyelj!
Habár egyelőre külső szemlélőként figyelő új kollégaként
forradalmi ötleteid lennének a munka megreformálására és egyszerűbbé tételére,
ezeket tartogasd későbbre. A fejlesztési javaslataidat jobb inkább a jövőben bevetni, miután megismerted a cég működését, és valóban konstruktív, konkrét
ötletet tudsz javasolni, netán a megvalósításhoz elvezető utat is kitaláltad
már.
Anna egy másik, praktikus tapasztalatot osztott meg a Meló-Depóval a
mosogatásról. „Én mindig a halogatós mosogató típus voltam, laktam koliban is,
meg két albérletben, eddig még senkit nem zavart, hogy 2-3 napig gyűjtögettem.
Aztán amikor kaptam egy irodai asszisztens diákmunkát, észrevettem, hogy
mindenki elmosogat rögtön ebéd után, csak én nem. Másnap már én is
elmosogattam, ciki lett volna, ha tíz ember közül csak az én mosatlanom áll
ott.”
Bálint arról mesélt, hogy mindig képben kell lenni, ki a fő főnök. Szó
szerint képben. „Amikor egy cég debreceni kirendeltségén dolgoztam és egyszerre
vártuk a budapesti irodából a főnököt, meg a pizza futárt, aki az elhúzódott
megbeszélés utáni vacsit hozta, motor hangot hallottam, és egy bukósisakját
éppen levevő 40-es férfi lépett be az irodába. Köszöntem egy laza helló-t, és
kezdtem előtúrni a pénztárcámat, hogy fizessek a pizzáért. Ekkor az egyik kollégám
egy nagy Szevasz Krisztián! kíséretében köszöntötte a férfit és nagy örömmel
betessékelte. Mondanom sem kell, pizza nem volt nála, a pesti főnököt meg
Krisztiánnak hívták….”
Na de ennyi
munkát?! – a prioritások kezelése
Ismerős
a pillanat, amikor úgy érzed, egyre inkább Neked való a feladat, kezded
kapisgálni, hogyan működik a cég, és adott munkafolyamatokba hogyan kell
bekapcsolódnod? Ezzel általában az is párosul hogy egyre több munkával bíznak
meg, és hirtelen úgy érzed, nyakig el vagy havazva.
A következő lépcsőfok, hogy
megtanulj priorizálni. Egyszerre 2-3 feladatnál többel nem érdemes foglalkozni,
mert különben csak elaprózódik a figyelmed, és a végén egyik feladat sem készül
el időben.
Vegyük például Gábort, aki projektmenedzser egy rendezvényszervező
cégnél. „A rendezvényszervezés a folytonos priorizálásról szól. A feladatok
fontossági sorrendje sokszor változik, nagyon topon kell lennem, hogy semmi ne
maradjon ki. A határidők betartásánál például nagyon fontos azt is figyelembe
venni, hogy mennyi időre van szüksége a feladattal utánam foglalkozó
kollégámnak, vagy a főnökömnek, hogy átnézze az anyagot a végleges kiküldés
előtt. Így az is előfordulhat akár, hogy nekem a határidő lejárta előtt 1-2
nappal be kell fejeznem a munka rám eső részét. Természetesen bármikor jöhet
egy olyan SOS feladat, amivel azonnal kell foglalkozni: például amikor az egyik
rendezvény előtt pár nappal derült ki, hogy az egyik külföldi vendégnek nincs
vízuma, vagy amikor éppen megérkezett a kamion a bútorokkal és nem tudták, hova
kell lepakolni. Nem volt könnyű megszokni, hogy a hirtelen közbeékelődött
feladatok után újra felvegyem a ritmust és visszatérjek a sorban következő
feladatokhoz. Nekem nagy segítség volt, hogy a feladataimat jegyzetfüzetbe
vezettem, így vizuálisan is rendszerben és sorrendben láttam a teendőimet, visszalapozva
pedig megtaláltam a régebbi feladatokat is. A teendőket persze lehet vezetni
egy falra akasztott poszteren, vagy a telefon jegyzet alkalmazásában, ilyen
példákat is láttam a kollégáimnál.”
Új munkatárs
bevezetése a feladatokba
Amikor
lelkes és becsületes betanítóként elhatározod, hogy az új kollégának mindent,
de minden tudást, apró információt átadsz, hogy minél gördülékenyebben vegye az
akadályokat.
Ezt jobb, ha inkább azonnal elfelejted. A cél nemes, de a
mennyiség ne menjen a minőség rovására!
Légy kedves, segítőkész, és közben próbálj
visszagondolni arra, hogy neked mi volt nehézség vagy épp könnyebbség a munka
betanulásakor. Lehet, hogy az új kolléga is hasonlóképpen érzi majd, de lehet,
hogy éppen fordítva.Figyelj a reakcióira, kérdéseire!
Természetesen fontos
egy-egy feladatot részletekbe menően, precízen elmagyarázni, de arra is jusson
idő, hogy mindezek hol kapnak helyet a cég életében, miért fontos az adott
feladat elvégzése.
Klaudia kereskedelmi asszisztensként dolgozott egy logisztikai cégnél, amikor még egy kollégát vettek fel ugyanarra a pozícióra, így neki kellett betanítania Zitát, és megosztani a munkát kettőjük között.
„Zita
nagyon lelkes volt, öröm volt betanítani, sokat jegyzetelt és úgy éreztem,
tényleg odafigyel arra, amit mondok. De néhány nap után, mikor már néhány
dolgot önállóan is el tudott végezni, mintha csökkent volna a lelkesedése. Nem
értettem, hogyan lehetett ez, aztán valahogy önkéntelenül elkezdtem arról
mesélni, hogy a cégben miért fontos a mi munkánk, és néhány sztorit is
elmeséltem, amikor a korábban általam, de ezután már kettőnk által készített
táblázatok vagy összesítések döntő szerepet játszottak egy-egy üzlet
megkötésében. Később rájöttem, hogy ez adta meg a végső löketet Zita
munkájához, aki ugyan hiába volt szorgalmas az elején, de miután megszokottá
vált egy-egy feladat, már nem kötötte le. Amikor pedig megmutattam, hogy mik a
további munkafolyamatok a „mi részünk” elvégzése után, visszatért a
kíváncsisága és a lelkesedése.”
Új főnök,
változatlan feladatok
Nagyon
érdekes szituáció, amikor a feladataid nem, csak a főnök személye változik.
Ilyenkor ideiglenesen előfordulhat, hogy sokkal jobban képben vagy a munkával,
mint akinek a feladatot kellene kiosztania.
Hidd el, sok múlik ezen az időszakon, mely rugalmasságot és a szokásosnál is nagyobb odafigyelést igényel a részedről. Empátiával és szerény segítőkészséggel fordulj az új főnököd felé! Ha szükségét érzed, akár fel is hívhatod a figyelmét egy-két határidőre, vagy megszokott munkamódszerre, persze véletlenül sem kiokosítás céljából, hanem javaslatként.
Kinga mesélt el nekünk egy esetet, amikor éppen erre lett volna szükség, de akkor igazából bele sem gondolt, hogy lehetősége lett volna tanácsot adni új főnökének.
„Még csak néhány napja lépett be az új főnököm,
Dávid a céghez. Titkárnőkként a kolléganőmmel már nagyon jól kialakítottuk a
munkamegosztást, a gépezet szinte önmagától működött. Dávid ekkor megkért, hogy
állítsak össze egy táblázatot. Ez a táblázat a kolléganőm, Edit feladatai közé
tartozott, de azért én természetesen azt mondtam Dávidnak, hogy persze,
megcsinálom, közben arra gondolva, hogy majd Edittől kérek segítséget. Nem
sokkal később Dávid szólt, hogy mégsem kell megcsinálnom a táblázatot, mert
Edit már önszorgalomból elkészítette. Erre én halkan megjegyeztem, hogy ez
általában Edit feladatai közé tartozik, válaszként pedig Dávid tök lazán
mondta, hogy nyugodtan szóljak, ha ő valamit másképp kér, mint ahogy eddig
csináltuk, mert ami eddig jól működött az biztos ezután is működni fog úgy.
Nagyon megkönnyebbültem, hogy ez a kis félreértés még az elején megtörtént,
mert így később, fontosabb dolgokban mertem szólni, javaslatot tenni Dávidnak.”
Ha
Neked is ismerős volt egyik-másik szituáció, írd le a jó vagy rossz
tapasztalataidat kommentben! Mit csinálnál ugyanúgy, min változtatnál?