A virslin és az instant levesen túl – Alap tippek kolis, albérletes kezdő szakácsoknak

Az élet rengeteg váratlan szituációt hozhat számunkra, azonban bármi történjen is velünk, egy biztos: enni azt mindig kell. A probléma a „de mit?” kérdésnél szokott kezdődni. Tovább bonyolódik a helyzet, ha feltevője egy otthonról frissen elköltözött, korlátozott idővel, bevétellel és eszközökkel megáldott diák, aki lehet, hogy teán kívül életében nem főzött még semmit.

Ámde nem kell pánikba esni! A főzést, mint sok minden mást, sosem késő elkezdeni, továbbá megvan az az előnye, hogy kevés alapanyagból, minimális erőfeszítéssel is sikereket lehet elérni benne. Plusz pont, hogy könnyen bele lehet jönni és persze új hobbinak sem utolsó.

A kulcsszavak egyértelműek: könnyen, gyorsan, olcsón finomat. Fontos, hogy ilyenkor ne essünk a kézenfekvő megoldások csapdájába, melyek hosszú távon csak elégedetlenséghez vezetnek. Az instant levesek, péksütemények, fagyasztott pizzák és gyorséttermi kaják egymást váltó körforgása nem csak az egészségünkre van rossz hatással, de a pénzügyi helyzetünket sem könnyíti meg.

Ezek az ételek habár megfelelnek a három kulcsszavunknak, önmagukban sokszor csak üres kalóriáknak számítanak, amik gyorsfix gyanánt képesek elhallgattatni a korgó gyomrot, de csak egy rövidke időre. Mikor újra ránk tör az éhség, ismételten valamilyen hasonló kaliberű étel után nyúlunk, a szituáció pedig, mint egy rossz pop szám, időről-időre lejátszódik, ugyanazt a fizikai és érzelmi ürességet hagyva maga mögött.

A hangulatunkat is képes befolyásolni az, hogy milyen táplálékot veszünk magunkhoz.  Az úgynevezett „műkaják” gyorsan unalmassá, repetitívvé válhatnak, továbbá az energiaszintünket sem képesek megfelelő módon fenntartani. Egy egészségtelen étrend fáradtságot és levertséget eredményezhet, esetlegesen erőteljes vágyakozást a nagymama vasárnapi húslevese iránt.

A legtöbben azonban tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy a koffeinnel és mesterséges adalékokkal túlzsúfolt „egyetemista menü” nem feltétlen tesz jót nekik, mégis úgy látják, nincs más választásuk. Van azonban néhány kis trükk, aminek a segítségével javítható a helyzet.

A rendelkezésre álló eszközeink befolyásolják, hogy mit áll módunkban elkészíteni. Gáztűzhely, sütő jó ha van, de nem elengedhetetlen. Hiszen, ha van vízforralónk vagy mikrónk, már azokkal is tudunk jutni valamire. A mikróban például nem csak bögresütiket lehet csinálni, hanem krumpli, tészta és tojás ételek elkészítésére is alkalmas. Tetszés szerint szintén bögrében, de bármilyen mikróba tehető edény megfelel, mivel ezek a receptek általában egy tálban készülnek, evésre készen sok mosatlant sem hagynak maguk után. Vannak köretek, amiket elég csak forrázni, ilyen például a kuszkusz és a bulgur, ezért elkészítésükhöz egy vízforraló is elég.

Ha vannak komolyabb eszközeink is, akkor valójában már csak egy jó szakácskönyvre van szükségünk. A legtöbb házban valószínűleg lapul egy jó öreg Horváth Rozi receptválogatás, másnéven a (gasztronómiai) Biblia, ugyanis szinte minden alapvető technika, hétköznapi étel megtalálható benne.
Az internet is tud hasznos lenni, de a tömérdek hamis, kamu főzős videó, hibás recept, illetve túlbonyolított, újhullámos fogás rengetegében egy kezdő szakács nagyon könnyen eltévelyedhet.  Ha valaha kudarc ér minket egy-egy, az internetről szedett gasztro-csoda elkészítésének során, miközben viszont mindent úgy csináltunk, ahogy le volt írva, érdemes elgondolkozni, hogy jó eséllyel a végeredmény nem a mi, hanem a forrás hibája lehet.
A legfontosabb tényezők, nem meglepő módon, az alapanyagok. Mikor bevásárolunk próbáljunk figyelni arra, hogy amit veszünk tápanyagokban, vitaminokban gazdag legyen. Pékáruknál a teljes kiőrlésű verziók ideálisak, jobban eltelítenek és egészségesebbek is, mint fehér lisztes párjaik. Zöldségek szempontjából a krumpli, a hagymák és a különböző hüvelyesek (babok, lencsék,csicseriborsó)  több fajta módon is felhasználhatóak, és viszonylag olcsóak is. Ha van piac a közelünkben, a bolthoz képest sokkal olcsóbban juthatunk hozzá minőségi, friss alapanyagokhoz. Nemcsak gyümölcsökhöz és zöldekhez, hanem tojáshoz, házi tésztákhoz, mézekhez valamint tejhez és sajtokhoz is.

Ha ez nem áll módunkban, a konzerv opciók is teljesen megfelelnek a célnak. Tovább el is állnak és hűtést sem igényelnek, ami mindenképpen előny. Egy-egy tonhal konzerv például meglepően sok mindenre használható, még fasírt is készülhet belőle.
A tojás szintén a 100+1 féleképpen felhasználható alapanyagok közé tartozik. Nemcsak gyorsan kész van, de magas fehérje tartalma miatt még hasznos is nekünk. Tojásból készülhet (az egyértelműn kívül) pörkölt, leves vagy frittata is, ami reggelire, vacsorára, de ebédre is tökéletes.

Nap végén érdemes benézni a közeli szupermarketekbe, a közeli lejáratú termékek jóval olcsóbban beszerezhetőek, és ha azonnal elfogyasztjuk őket, a pénztárcánkat megkímélhetjük ezekkel a leárazásokkal.

Ha van fagyasztónk, könnyen az új legjobb barátunkká válhat. Vehetünk mirelit zöldségeket, húsokat, és ha leárazás van, egyből többet is bevásárolhatunk valamiből, illetve főzéskor több adag ételt is elkészíthetünk, amiket elrakhatunk más alkalmakra. Kenyereket, pékárukat is érdemes lehet a fagyasztóban tartani.

A kombinációk sem elhanyagolhatóak. Törekedjünk arra, hogy minden étkezés során, amit fogyasztunk az tartalmazzon rostot, egészséges zsírokat és proteint. Ezt nem kell túlgondolni, nagyon egyszerűen tudjuk felturbózni azokat a dolgokat, amik általában már így is a tányérunkon vannak. Például a reggeli müzlinkhez, granolánkhoz tegyünk joghurtot, gyümölcsöket és magvakat, a pirítósunkhoz készítsünk avokádó vagy padlizsán krémet főtt tojással. Az instant ramen is teljesértékű ebéddé varázsolható például tojással, extra zöldségekkel. A pizzánk is egyből laktatóbbá válik, ha például teljes kiőrlésű alapon, csirkét és zöldségeket kérünk feltét gyanánt. Nassolni valónak a chips mellett együnk például répát, uborkát, amikhez készíthetünk hummuszt, vagy egyéb házi szószokat.

A fűszerezés az étel lelke, szokták mondani, és ez teljes mértékben igaz. Egy egyszerű csirkemell + köret kombináció is lehet változatos a megfelelő fűszerek használatával. Jó, ha merünk kísérletezni és kreatívnak lenni a konyhában, hiszen ebből adódik a valóban izgalmas része a dolognak. Ha azonban nem vagyunk ilyen vállalkozó szelleműek, az előre csomagolt fűszerkeverékek is ugyanolyan jók.

Ne féljünk az új dolgok kipróbálásától, és semmiképpen se szegje kedvünk, ha nem sikerül valami, hiszen mindenki elkezdte valahol, Gordon Ramsay sem fakanállal a kezében született (noha nincs rá bizonyíték).

Nem kell tökéletesnek vagy szépnek lennie, ha ehető, finom és jól tudunk lakni vele, már teljes a siker.


Források: youtube.com, Képek forrása: unsplash.com
 

 


További híreink
#szívószálmentes
október 18.
3 perces olvasmány

Te is találkoztál augusztusban valamelyik közösségi oldalon ezzel a hashtaggel? Mi már igen!
November hónap dolgozója Szegeden: Hajdú Fédra
december 10.
3 perces olvasmány

Kedves Fédra, nagyon szépen köszönjük az eddigi munkád és reméljük még jó sokáig a csapatunk tagja leszel! Gratulálunk a hónap dolgozója címhez!
Hogyan telt a húsvét Európa-szerte?
április 23.
5 perces olvasmány

Cikkünkben arról olvashattok, hogy más országokban hogyan ünneplik a húsvétot. Szemezgessetek, és lőjétek be a jövő évi úti célt!
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!
A weboldal sütiket használ
A weboldal használatához cookie-k töltődnek le Weboldalunk cookie-kat használ. Ha ezen az oldalon jár, az azt jelenti, hogy fogadta a cookie-kat, és az élmény részesévé kíván válni. Reméljük, nincs ellenvetése.
Olvassa el a cookie-kkal kapcsolatos szabályzatunkat!