Pörgesd fel maximumra a kreativitásodat, segítünk benne!

A mai világban, amelyet a gyorsan változó üzleti szféra dominál, elengedhetetlen tényezővé vált a kreativitás, amennyiben a cégek versenyelőnyhöz kívánnak jutni. Sőt, a kreativitás a munkahelyi teljesítmény egyik legalapvetőbb mozgatórugója is lehet.

Az innováció és a kreativitás lényegében kéz a kézben járó fogalmak, és egy ilyen tulajdonságokkal bíró szervezeti kultúra nemcsak megerősítheti az elkötelezettséget, ellenben felhajtó hatású is lehet, ha az egyéneket vagy akár a nagyobb csapatokat vesszük górcső alá. Ösztönözheti őket arra, hogy jobb teljesítményt érjenek el.

Ebben a cikkben elhoztunk Nektek néhány fontos gondolatot a kreativitás teljesítményre gyakorolt hatásairól, illetve bemutatunk pár módszert, amelyek igénybevételével kialakíthattok egy kreatívabb és eredményesebb munkakörnyezetet.

Szóval, miképpen befolyásolja a kreativitás a teljesítményt?

hatékonyabb problémamegoldás: a kreativitás meglétének eredményeképpen a problémamegoldási képesség javulni tud, hiszen teljesen új aspektusból, szemszögből vizsgálhatóak a problémák.

-  fokozott innováció: a kreatívan gondolkodók jellemzően innovatívabbak is, hiszen képesek olyan nem összetartozó elemeket, ötleteket és koncepciókat összekapcsolni, amelyeket más embertársaik nem, valamint képesek külső szemlélőként tekinteni a folyamatra, így új megoldásokat tudnak találni a kihívásokra. 
fokozott rugalmasság és reziliencia: a kreatív személyek sokkal könnyedebben tudnak alkalmazkodni, adaptálódni egy hirtelen megváltozott környezethez, gyorsabban észrevehetik az üzleti és gazdasági trendeket, és sokkal nagyobb eséllyel vállalnak kockázatot is.

hatékonyabb termék- és szolgáltatásfejlesztés:
a kreatív karakterek észreveszik azokat a felhasználói és ügyféligényeket, amelyet eddig nem kerültek kielégítésre, és ezek igények mentén egy új terméket vagy szolgáltatást hozhatnak létre, amellyel jelentősen növelik a cég eredményességét, ami nem utolsó sorban a profitra is nagy hatással van.

folyamatos fejlődés
: a fejlődés egyfajta üzemanyag számunkra, és ezzel képesek jelentős mértékben hozzájárulni a cég versenyelőnyéhez.

Ezen a ponton felmerülhet egy újabb érdekes kérdés, mégpedig, hogy milyen módszerekkel fejleszthető a kreativitás a magasabb teljesítmény érdekében?


gamification, avagy a játékosítás
: már Magyarországon is egyre nagyobb közérdeklődésre tesznek szert a játékosítás alapú képesség-fejlesztő programok, amelyek lehetővé teszik, hogy a résztvevők játékos módon sajátíthassanak el értékesítési vagy vezetői készségeket. Amennyiben a teljesítménynövelés a célod, találj ki olyan játékosított rendszert, amiben szórakozva, játékos módon ösztönözheted a munkavállalókat. Például remek megoldás lehet egy pontrendszer kidolgozása, ahol a munkavállalók pontokat gyűjthetnek, szintet léphetnek és meghatározott pontszám esetén valamilyen jutalomban vagy díjban részesülhetnek. Amennyiben ilyen jellegű program kialakításán töröd a fejed, érdemes lehet bevonni a munkavállalókat is a folyamat kidolgozásába, hiszen ezesetben ők is képesek lehetnek kiadni magukból a bennük lévő kreativitást.

innovatív kultúra
: a kreativitás úgy erősíthető a szervezetben, ha lehetőséget adsz a nyitott és transzparens kommunikációra, illetve, ha az ötletek és gondolatok szabadon áramolhatnak. A hagyományos szervezeti kultúra egyik hátulütője lehet az, hogy a munkavállalók nem merik megosztani a gondolataikat, attól tartva, hogy annak majd valamely negatív következménye lesz. Ahhoz, hogy a kreativitás a felszínre törjön, érdemes elgondolkodni például az értekezleti kultúra megreformálásán, hogy minden résztvevő aktívan szerepet tudjon vállalni.

idő és hely megteremtése
: az időbeli korlátok, a szűk határidők és egy nagyon gyors ütemű munkakörnyezet gátat szabhatnak a kreativitásnak. A Google szervezeti kultúrájának egyik kulcsfontosságú része, hogy a hét egyik napján minden dolgozó valamely kreatív, a mindennapi munkájától eltérő feladatot végez: belenézhetnek valamelyik másik csapat munkájába, új ötleteket dolgozhatnak ki, de akár új lehetőségekkel is kísérletezhetnek! A kreativitás érdekében alakíts ki olyan környezetet, amelyben mind az idő, mind a hely rendelkezésre áll arra, hogy a munkavállalók kiélhessék kreativitásukat.

tanulás és folyamatos fejlődés támogatása
: a kreativitás serkenthető olvasással, tanulással és új készségek elsajátításával egyaránt. Ha azt szeretnéd, hogy a legjobb ötletek és a magasabb szintű teljesítmény legyen jellemző a cégedre, akkor biztosíts tanulási lehetőséget a dolgozóknak! Szervezz nyelvi kurzusokat vagy küldd el a legjobb szakembereidet továbbképzésre, szakmai konferenciákra!

Összegezve: mi teszi kreatívvá a kreatív személyt? A kíváncsiság, a felfedezés öröme, a kísérletezési vágy, a kockázatvállaló készség, a késztetés arra, hogy máshogyan lássák a világot! A kreativitás fejlődéséhez pedig a megfelelő közeget az alacsony autoritás, a szabad teret adó légkör és a biztonságos kapcsolat nyújt. Néhány kreativitást növelő gyakorlat, amelyeket kár lenne nem kipróbálni!


ötletláda készítése
: készítsetek közösen egy ötletládát, amelybe a munkavállalók bedobhatják egy-egy felmerült problémával kapcsolatos megoldási javaslataikat! Fontos minden alkalmazott tudtára hozni, hogy bárki tehet a dobozba javaslatot.

meetup
: lehetővé teszi az azonos ügy iránt önszorgalomból érdeklődök közös találkozóját, amelynek keretei között a megoldás felé terelődik a beszélgetés – ennek formája lehet szabad asszociáció, brainstorming vagy más kreatív gondolkodási technika. 
felhőnézegetés: a formák asszociatív felismerése jó módja az elme működésének fokozására!

jobb agyfélteke
: a bal agyfélteke funkcióit igénybe vevő elakadás esetén érdemes a jobb agyfélteke aktivitását fokozni! Firkálgass, gyurmázz, mozogj, játssz!

munkatér
: a rendelkezdésre álló munkatér átrendezésével előidézhetsz egy másfajta „zavart”! Amíg abban kiigazodsz, megeshet, hogy más területen is rájössz valamire.

Most, hogy áttekintettük, hogy mit tehetsz, hogy a kreativitás mind egyéni, mind szervezeti szinten fejlődjön, fontos figyelembe venni azt is, hogy milyen tényezők ássák alá a munkavállaói kreativitást!

önállóság hiánya
: a vezetők könnyen beleesnek abba a hibába, hogy nem adnak elég mozgásteret a dolgozóknak, és megmondják, hogy pontosan mit csináljanak. Nem kérdeznek, csupán utasításokat adnak, ez pedig gyorsan kiülheti a munkavállaló kreativitását! Ehelyett: kérdezz, érdeklődj, hallgass! Bátorítsd őket, hogy mondják el a véleményüket, adjanak ötletet, éljék ki a kreativitásukat!

teljes kép átlátásának hiánya
: a nagyobb vállalatok esetén előfordulhat, hogy a dolgozók nem teljesen látják, értik, hogy mi is pontosan a cég célja, és ebből adódóan azt sem, hogy pontosan miért dolgoznak. Érdemes minden célkitűzés alkalmával bevonni a dolgozókat is!

túlzott bürokrácia
: a túlzott formalitás, a szigorú szabályok, a rugalmatlanság mind az innováció, a kreativitás ellen szólnak! Ahhoz, hogy valaki kibontakoztathassa a benne rejlő kreatív erőket, fontos, hogy túllépjen a korlátokon.

elismerés hiánya
: jelen esetben nem az anyagi elismerésre gondolunk, hanem a szóbeli dicséretre, az elismerő szavakra. Fontos, hogy a vezető ne csak akkor jelezzen vissza, amikor valami hiba következik be, hanem akkor is, ha valamit jól csinálnak a dolgozók!

konstruktív vita hiánya
: a vállalatok nagy hangsúlyt fektetnek a konfliktuskezelésre, a munkavállalókat tréningekre küldi és próbálják még csírájában elfojtani a kialakuló konfliktusokat, sokszor még a konstruktív vitáknak sem adnak teret. Ez azt eredményezi, hogy a kollégák kevésbé osztják meg egymással a véleményüket, aminek következtében a kreatív ötleteket is magukban tarthatják.

A fenti módszerek alkalmazásával elősegíthető a szervezetben megbújó kreatív erők felszínre hozatala, valamint az egyének és a csoportok rejtett erőforrásainak kibontakozása. A kreativitás a versenypiacon is előnyösen pozícionálja a szervezetet a folyamatosan változó ipari trendek tengerében.

Forrás: www.hrpwr.hu
Képforrás: www.pexels.com; www.pixabay.com
Írta: Kis Zoltán 

 


További híreink
Hogy is van ez? Tagságérvényesítés a Meló-Depónál!
október 03.
2 perces olvasmány

Olyan bonyolultnak és hosszadalmasnak tűnhet az egész, de egyáltalán nem az!
November hónap dolgozója Szegeden: Magyar Sándor!
december 14.
2 perces olvasmány

November hónap dolgozója Szegeden: Magyar Sándor
Bajnoki döntő
május 22.
4 perces olvasmány

A múlt héten lezárult a kézilabda NB1 főcsoportja, ahol a Szeged veretlenül végzett az első helyen.
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!