Mi is pontosan a Kéktúra?

Az erdőben kirándulva már biztosan találkoztál a fára festett különböző jelzésekkel; színes csíkokkal, körökkel, háromszögekkel és keresztekkel. Természetesen ezek nem csak dekorációs elemek, hanem útvonalakat és úticélokat jelölnek, hogy segítsék a tájékozódást. Ezek közül a leghíresebb hazánkban a kék vonallal jelölt Országos Kéktúra. A közel száz évvel ezelőtti elképzelésen alapuló kezdeményezést a története és a hozzákapcsolódó hagyomány teszi igazán különlegessé.

Magyarországon 1930 táján indult meg a turistajelzések egységesítése, ezzel együtt pedig felmerült az igény egy tájegységeket összekötő, országot átszelő turistaútvonal kialakítására. Az eredetileg Írottkőtől Tolvaj-hegyig tartó vonal területén a legtöbb jelzést már kékkel festették fel, így az eredetileg pirossal jelölni tervezett út többi elemét is kékkel festették fel. A kezdeti szakasz a Magyar Turista Egyesület javaslata alapján végül 1938-ra készült el tíz év munkája után. Ebben az évben a Magyar Turista Szövetség meg is nyitott az útvonalat, ezzel ünnepelve fennállásának 25. évfordulóját. Az ünnepélyes megnyitóval nyitótúrát is tartottak, amit Szent István turistavándorlásnak neveztek el a király halálának 900. évfordulójáról megemlékezve.

A világháború idején több területet is először Magyarországhoz, majd ismét a határos országokhoz csatoltak. Amikor Magyarországhoz tartoztak Kárpátalján és Észak-Erdélyben is megkezdődött a kék jelzés felfestése, viszont ezek a szakaszok végül nem kapcsolódtak az eredeti egységhez. 
Az útvonal eredeti része ugyan megmaradt a világháború alatt is, viszont ez az időszak nem volt alkalmas a túrázásra. Az 1950-es évek elején azonban elindult a túramozgalmak szervezése. Ebben a korszakban jellemző volt a szervezett, közös sportolás, amire ezeket a kezdeti mozgalmakat is rá lehetett építeni. A Budapesti Lokomotív Sportkör volt az első egyesület, ami a természetjáró szakosztálya számára túrákat a kékkel jelölt útvonalra. Kezdetben csak a szakosztály tagjai vehettek részt a túramozgalomban, amelyet Tapolca és a Tolvaj-hegy közötti részre szerveztek és 25 túraszakaszra osztottak az ötletgazdák. A teljes táv teljesítését az egyesület jelvénnyel díjazta. A túramozgalom kidolgozásakor az irányelv az volt, hogy teljesíthető és élményszerű legyen a feladat, ezért nincs időkorlát, ami alatt teljesíteni kell a távolságot, viszont szép tájakon vezet végig az út. Idővel a teljesítés lehetőségét kiterjesztették a vasutas szakosztályokra, majd a szakosztályokon túlra is. Az évtized végére hosszabbra nyúlt az útvonal a Vasutas Szakszervezet új kéktúra füzetet adott ki, amiben térképvázlatok és legfontosabb látnivalók, mint templomok, várak, kaptak helyet.

Ahogy a kéktúrázás híre és népszerűsége terjedt, nem csak a résztvevők, de a szervezők is megváltoztak. 1961-ben a Magyar Természetbarát Szövetség elkarolta az Országos Kéktúra Mozgalmat és átvette a szervezést. A következő években hosszabbították a túraútvonalat és 1976-ra már 1083 km lett a kijelölt távolság. 
1979 volt az egyik legjelentősebb év a Kéktúra történetében, ugyanis július 31. és október 14. között forgatta a Magyar Televízió ikonikus. Másfél Lépés Magyarországon című sorozatát. Rockenbauer Pál rendezőként irányította a tízfős stábot, Peták István pedig szerkesztőként járult hozzá a program elkészültéhez. A 14 részes film a forgatócsoport gyalog, turistaként járja végig az akkor 1124 km hosszú túraútvonalat és dokumentálja a tájat. A Magyar Televízió nézettségének köszönhetően ez az ország lakosainak széles köréhez juttatta el a kéktúrázás hírét és tette népszerűvé az útvonalat. Alapos előzetes felkészülésnek köszönhetően a film nem csupán a természeti környezetet mutatta be, hanem településeket, műemlékeket, és egyéb érdekes nevezetességeket is felvillantott, részletesen tárgyalt. Nem csak a szépséget, de a túrázással járó nehézségeket, mint a turisztikai infrastruktúra hiányát vagy a demográfiai problémákat is bemutatta a sorozat, ami csak erősítette a közvetlenség érzetét és a dokumentarista stílusjegyeket.

Az útvonal a kezdetektől szakaszokra van osztva és az egyes szakaszok teljesítésekor pecsétet lehet kapni az előre megvásárolt igazolófüzetbe. Ezt a füzetet többször is átdolgozták és újabb formában kiadták a szervezők az útvonal bővülésének megfelelően. Ilyen jelentős bővítés volt például, amikor 1989-ben leomlott a vasfüggöny, így magyar oldalról is el lehetett látogatni az osztrák határra épült Írott-kő kilátóhoz, ami ezzel a nyugati végponttá vált. Ugyanezen évben megszületett a Dél-dunántúli Kéktúra is. Ez az eredeti útvonalhoz nem kapcsolódott, viszont annak a népszerűsége tette lehetővé újabb vonalak kialakítását. 1996-ra pedig elkészült az Alföldi Kéktúra is. Végül ezen három szakasz összekötésével kialakult a teljes országot körbefogó, 2584 km hosszú Országos Kékkör, amelyen összesen 296 bélyegzőhelyet létesítettek. 
Nem csak Magyarországon vált népszerűvé a túrázás és hozzá tartozó útvonalak kialakulása. A magyar kéktúra útvonalakkal párhuzamosan Európa más országaiban is kiépültek hosszútávú vándorutak. 2001-re készült el sok ország együttműködésével egy közös útvonal, amin megrendezték az Európa-túrát.

A magyar Kéktúra tehát több kisebb és nagyobb települést, köztük a fővárost is érinti, így legtöbbünknek nem kell órákat utaznia, hogy részesüljön a kéktúrázás élményében. Legyen szó az otthonunkhoz legközelebbi szakaszról vagy akár az ország egy számunkra ismeretlen részéről, a Kéktúra kiváló lehetőséget nyújt az aktív kikapcsolódásra. Alkalom ez arra, hogy közelebb kerüljünk a természethez, a mindennapokból kiszakadva kicsit megnyugodjunk, rácsodálkozzunk a minket körülvevő világra, és arra is, hogy kapcsolódjunk az útvonalat előttünk bejárókkal. A túrázás szeretete és a felfedezés öröme köt össze minket azokkal, akik az elmúlt száz évben megálmodták, kialakították, és hozzánk hasonlóan bejárták az Országos Kéktúrát.

források: kektura.hu, termeszetjaro.hu
képek forrása: Kéktúra hivatalos facebook oldala, unsplash.com


További híreink
Munkahelyi beilleszkedés? Nem probléma!
március 31.
2 perces olvasmány

Holnap lesz az első napod az új gyakornoki helyeden, és aggódsz miatta? Nem tudod, hogyan viselkedj? Mivel az első benyomás nagyon sokat számít, fontos, hogy hogyan kezdesz az új munkahelyen.
Október hónap dolgozója: Zakariás Márton
november 14.
1 perces olvasmány

Az október hónap dolgozója Zakariás Márton lett, aki már 3 éve dolgozik velünk. Marci mesélt nekünk tapasztalatairól, arról, amit a Meló-Depó által végzett munkák során élt meg.
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!