Mi is pontosan a Kéktúra?

Az erdőben kirándulva már biztosan találkoztál a fára festett különböző jelzésekkel; színes csíkokkal, körökkel, háromszögekkel és keresztekkel. Természetesen ezek nem csak dekorációs elemek, hanem útvonalakat és úticélokat jelölnek, hogy segítsék a tájékozódást. Ezek közül a leghíresebb hazánkban a kék vonallal jelölt Országos Kéktúra. A közel száz évvel ezelőtti elképzelésen alapuló kezdeményezést a története és a hozzákapcsolódó hagyomány teszi igazán különlegessé.

Magyarországon 1930 táján indult meg a turistajelzések egységesítése, ezzel együtt pedig felmerült az igény egy tájegységeket összekötő, országot átszelő turistaútvonal kialakítására. Az eredetileg Írottkőtől Tolvaj-hegyig tartó vonal területén a legtöbb jelzést már kékkel festették fel, így az eredetileg pirossal jelölni tervezett út többi elemét is kékkel festették fel. A kezdeti szakasz a Magyar Turista Egyesület javaslata alapján végül 1938-ra készült el tíz év munkája után. Ebben az évben a Magyar Turista Szövetség meg is nyitott az útvonalat, ezzel ünnepelve fennállásának 25. évfordulóját. Az ünnepélyes megnyitóval nyitótúrát is tartottak, amit Szent István turistavándorlásnak neveztek el a király halálának 900. évfordulójáról megemlékezve.

A világháború idején több területet is először Magyarországhoz, majd ismét a határos országokhoz csatoltak. Amikor Magyarországhoz tartoztak Kárpátalján és Észak-Erdélyben is megkezdődött a kék jelzés felfestése, viszont ezek a szakaszok végül nem kapcsolódtak az eredeti egységhez. 
Az útvonal eredeti része ugyan megmaradt a világháború alatt is, viszont ez az időszak nem volt alkalmas a túrázásra. Az 1950-es évek elején azonban elindult a túramozgalmak szervezése. Ebben a korszakban jellemző volt a szervezett, közös sportolás, amire ezeket a kezdeti mozgalmakat is rá lehetett építeni. A Budapesti Lokomotív Sportkör volt az első egyesület, ami a természetjáró szakosztálya számára túrákat a kékkel jelölt útvonalra. Kezdetben csak a szakosztály tagjai vehettek részt a túramozgalomban, amelyet Tapolca és a Tolvaj-hegy közötti részre szerveztek és 25 túraszakaszra osztottak az ötletgazdák. A teljes táv teljesítését az egyesület jelvénnyel díjazta. A túramozgalom kidolgozásakor az irányelv az volt, hogy teljesíthető és élményszerű legyen a feladat, ezért nincs időkorlát, ami alatt teljesíteni kell a távolságot, viszont szép tájakon vezet végig az út. Idővel a teljesítés lehetőségét kiterjesztették a vasutas szakosztályokra, majd a szakosztályokon túlra is. Az évtized végére hosszabbra nyúlt az útvonal a Vasutas Szakszervezet új kéktúra füzetet adott ki, amiben térképvázlatok és legfontosabb látnivalók, mint templomok, várak, kaptak helyet.

Ahogy a kéktúrázás híre és népszerűsége terjedt, nem csak a résztvevők, de a szervezők is megváltoztak. 1961-ben a Magyar Természetbarát Szövetség elkarolta az Országos Kéktúra Mozgalmat és átvette a szervezést. A következő években hosszabbították a túraútvonalat és 1976-ra már 1083 km lett a kijelölt távolság. 
1979 volt az egyik legjelentősebb év a Kéktúra történetében, ugyanis július 31. és október 14. között forgatta a Magyar Televízió ikonikus. Másfél Lépés Magyarországon című sorozatát. Rockenbauer Pál rendezőként irányította a tízfős stábot, Peták István pedig szerkesztőként járult hozzá a program elkészültéhez. A 14 részes film a forgatócsoport gyalog, turistaként járja végig az akkor 1124 km hosszú túraútvonalat és dokumentálja a tájat. A Magyar Televízió nézettségének köszönhetően ez az ország lakosainak széles köréhez juttatta el a kéktúrázás hírét és tette népszerűvé az útvonalat. Alapos előzetes felkészülésnek köszönhetően a film nem csupán a természeti környezetet mutatta be, hanem településeket, műemlékeket, és egyéb érdekes nevezetességeket is felvillantott, részletesen tárgyalt. Nem csak a szépséget, de a túrázással járó nehézségeket, mint a turisztikai infrastruktúra hiányát vagy a demográfiai problémákat is bemutatta a sorozat, ami csak erősítette a közvetlenség érzetét és a dokumentarista stílusjegyeket.

Az útvonal a kezdetektől szakaszokra van osztva és az egyes szakaszok teljesítésekor pecsétet lehet kapni az előre megvásárolt igazolófüzetbe. Ezt a füzetet többször is átdolgozták és újabb formában kiadták a szervezők az útvonal bővülésének megfelelően. Ilyen jelentős bővítés volt például, amikor 1989-ben leomlott a vasfüggöny, így magyar oldalról is el lehetett látogatni az osztrák határra épült Írott-kő kilátóhoz, ami ezzel a nyugati végponttá vált. Ugyanezen évben megszületett a Dél-dunántúli Kéktúra is. Ez az eredeti útvonalhoz nem kapcsolódott, viszont annak a népszerűsége tette lehetővé újabb vonalak kialakítását. 1996-ra pedig elkészült az Alföldi Kéktúra is. Végül ezen három szakasz összekötésével kialakult a teljes országot körbefogó, 2584 km hosszú Országos Kékkör, amelyen összesen 296 bélyegzőhelyet létesítettek. 
Nem csak Magyarországon vált népszerűvé a túrázás és hozzá tartozó útvonalak kialakulása. A magyar kéktúra útvonalakkal párhuzamosan Európa más országaiban is kiépültek hosszútávú vándorutak. 2001-re készült el sok ország együttműködésével egy közös útvonal, amin megrendezték az Európa-túrát.

A magyar Kéktúra tehát több kisebb és nagyobb települést, köztük a fővárost is érinti, így legtöbbünknek nem kell órákat utaznia, hogy részesüljön a kéktúrázás élményében. Legyen szó az otthonunkhoz legközelebbi szakaszról vagy akár az ország egy számunkra ismeretlen részéről, a Kéktúra kiváló lehetőséget nyújt az aktív kikapcsolódásra. Alkalom ez arra, hogy közelebb kerüljünk a természethez, a mindennapokból kiszakadva kicsit megnyugodjunk, rácsodálkozzunk a minket körülvevő világra, és arra is, hogy kapcsolódjunk az útvonalat előttünk bejárókkal. A túrázás szeretete és a felfedezés öröme köt össze minket azokkal, akik az elmúlt száz évben megálmodták, kialakították, és hozzánk hasonlóan bejárták az Országos Kéktúrát.

források: kektura.hu, termeszetjaro.hu
képek forrása: Kéktúra hivatalos facebook oldala, unsplash.com


További híreink
#szívószálmentes
október 18.
3 perces olvasmány

Te is találkoztál augusztusban valamelyik közösségi oldalon ezzel a hashtaggel? Mi már igen!
Október hónap dolgozója Budapesten: Fábián Szilárd
november 29.
1 perces olvasmány

A budapesti október hónap dolgozója címet ezúttal Fábián Szilárd érdemelte ki, aki tervezőmérnök gyakornokként dolgozik a Meló-Depó által már lassan 1 éve.
Hatalmasat ment Dűne, de ki is pontosan a rendezője?
július 08.
5 perces olvasmány

Elképesztő sikereket ért el a Dűne, de ki is pontosan a rendezője, Denis Villeneuve?
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!