Velünk véget ér (It Ends With us)

A nyár új várva várt filmje bemutatja a párkapcsolati erőszakot és az ezen való túllépést, ráadásul híres sztárokkal, akik főszereplésükkel ráirányítják a figyelmet a problémára, ami társadalmunkban meghatározó, de kevéssé tárgyalt. Legalábbis ez volt az eredeti terv, az ígéret. Ezután felmerültek kreatív konfliktusok a készítők között, majd a premierhez közeledve a vörös szőnyeges sajtóesemények és a változatos médiummal készített promóciós tartalmak. Ahogy a megjelenési és reklám alkalmak száma nőtt, úgy vált egyre vitatottabbá is a film. De kezdjük az elején.

A film az azonos című 2016-ban megjelent Colleen Hoover regényének vászonra vitt változata. Hoover saját bevallása szerint szülei kapcsolatát vette alapul a történet írásakor, így személyesen is érintett a témában, hiszen felnőve azt a mérgező kapcsolatot élte át ő is, ahol édesapja az édesanyját bántalmazta. A könyv az eredeti kiadáskor is nagy népszerűségnek örvendett, több mint egy millió eladott példánnyal és húsznál is több nyelvre lefordítva. 2022-23-ban egy második fénykorát élte, amikor a TikTok közönsége is felfedezte magának.

A megfilmesítési jogot 2019-ben vette meg Justin Baldoni, aki a saját produkciós cégén keresztül készítette el a filmet. 2023-ban megkezdődtek a szereplőválogatások, majd a forgatás is, hogy 2024 augusztusában a mozikban tekinthesse meg a nagyközönség az alkotást. De mi pontosan a történet? És mi a probléma az alkotással? Ezt is eláruljuk az alábbiakban. Spoiler következik!
A főszereplő a 23 éves Lily, aki rossz családi háttérből érkezik, apja bántalmazta az anyját, aki nem hagyta el a kapcsolatot, hanem férjével maradt egészen annak haláláig. Lily tehát személyesen is megtapasztalta a bántalmazó kapcsolat hatásait és haragszik bántalmazó apjára, anyjára pedig azért, mert maradt. Lily nagy álma, hogy saját virágboltot nyisson Bostonban, amiben sikerrel is jár. A meghatározó párkapcsolata viszont ennél sokkal rosszabbul alakul. Ryle egy 30 éves idegsebész, akivel már az első találkozáskor vonzódnak egymáshoz, és miután Lily sikeresen megnyitja az üzletét egy tartós kapcsolatba is kezdenek. Az első aggasztó jel akkor merül fel, amikor Lily leejt egy nagy sütőedényt, Ryle pedig ezért hirtelen felindulásból megüti. A történtekért a férfi bocsánatot kér, és bár Lily is rossz jelnek látja a történteket a saját családi emlékei alapján, úgy dönt, hogy a férfivel marad, hiszen szeretne abban hinni, hogy ők máshogy fogják csinálni, mint az előző generáció.
Lily korábbi szerelme, Atlas is feltűnik a színen, aki egy étteremben dolgozik, amit meglátogat a pár. A fizikai tüneteket látva arra gyanakszik, hogy Ryle bántalmazza Lily-t, ezért könyörög neki, hogy hagyja el, viszont Ryle megtalálja őket és a helyzet a férfiak erőszakos veszekedéséig fajul. Másnap Atlas felkeresi Lily-t az üzletben és bár Lily biztosítja arról, hogy minden rendben van a párkapcsolatában, Atlas otthagyja nála a számát vészhelyzet esetére. Később Lily és Ryle összeházasodnak Las Vegasban és harmonikusnak látszó házasságban élnek, amíg a férfi meg nem találja Atlas számát Lilynél. Ezen annyira feldühödik, hogy lelöki feleségét a lépcsőn, majd bevallja neki, hogy gyerekkorában egy elvétett lövéssel megölte a testvérét. Az innen származó traumával magyarázza az erőszakos dühkitöréseit. Lily mindezt hallgatva ismét megbocsájt neki, bár Ryle egyértelműen bántalmazza őt. A végső, és legdrámaibb epizód, amikor Ryle megtalálja Lily gyerekkori naplóit, amikben ír Atlasról is, hiszen akkor egy párt alkottak. A naplókat olvasva viszont Ryle azzal gyanúsítja feleségét, hogy megcsalja őt, ezért megpróbálja megerőszakolni, és amikor Lily próbál védekezni addig üti, amíg a nő elveszti az emlékezetét.
Amikor Lily felébred, sikerül elmenekülnie a házból, felhívja Atlast, aki beviszi a kórházba ellátásra. Itt kiderül, hogy terhes Ryle gyerekével, és úgy dönt, hogy megtartja a magzatot, viszont nem árulja el férjének. Amikor kiengedik a kórházból, néhány napig Atlasnál marad, majd hazatér a Ryle-lal közös házába, amíg férje egy külföldi szakmai úton van. Lily maga is beismeri, hogy bántalmazó kapcsolatban él, így anyjához fordul, aki ugyanezen ment keresztül. Anyja arra bíztatja, hogy hagyja el Ryle-t és ne kövesse el ugyanazt a hibát, amit korábban ő, azzal, hogy maradt. Lily így tesz, viszont a terhessége utolsó hónapjaiban ismét közelebb engedi magához Ryle-t, hagyja, hogy segítsen neki, ezáltal részese legyen a gyermekvárásnak. Amikor megszületik a kislányuk, Lily végérvényesen úgy dönt, hogy elválik férjétől, és ezúttal hajthatatlan döntésében. Ezáltal tudatosan megtöri a családjában több generációt sújtó családon belüli erőszakot, hogy az ő lányának már ne ebben kelljen felnőnie. A történet lezárásaként Atlasszal kezd új kapcsolatot, akivel ismét fellángolnak az érzelmek, Ryle-lal pedig csak a kislány szüleiként érintkeznek, hogy mindkét szülővel lehessen kapcsolata.
A könyv és így a film is tehát egy boldog befejezéssel zárul a sok traumatikus esemény után. Azon túl, hogy az olvasók és társadalom figyelmét felhívja a családon és párkapcsolaton belüli erőszak problémájára az áldozatoknak is szól ez a könyv. Az ilyen kapcsolatot elszenvedők a történetet olvasva érezhetik, hogy nincsenek egyedül, és láthatnak kiutat; ez a könyv vagy film adhatja meg a szükséges lökést és erőt ahhoz, hogy magukat válasszák és elhagyják a bántalmazó partnerüket, környezetüket. Ha ennyi előnye van, mégis mi a filmet övező felháborodás oka?
Olyan pletykák kaptak szárnyra miszerint az utómunka időszakban komoly kreatív ellentétek alakultak ki a főszerelőt Lily Bloomot játszó Blake Lively valamit a rendező és egyben Ryle Kincaid-et alakító Justin Baldoni között. Több jelentet is újra felvettek és Lively egy másik vágást rendelt meg, mint, amit Baldoni eredetileg megtervezett és kiviteleztetett. Források szerint az is problémát okozott, hogy Lively férje, a szintén színész Ryan Reynolds is túlságosan bevonódott a film készítésébe, ahol párbeszédet is írt. Ezen feltételezéseknek a teljes mértékét nézőként nem tudjuk, viszont híreszteléseknél sokkal komolyabb és a nyilvánosság számára is egyértelmű problémák is felmerültek.

Mint minden nagy filmes produkció megjelenésekor, itt is a premier előtti hetek, hónapok tele voltak promóciós anyagokkal és műsorokkal. Blake Lively szerepelt a legtöbbet és leglátványosabban videó interjúkban. A közönség kritikája az volt ezekkel a sajtó megjelenésekkel, hogy Lively nem a bántalmazás központi témájának megfelelően beszélt a film kapcsán, hanem a kívánt komolyság helyett túlzottan könnyedre vette a hangnemet. Előkerültek olyan felvételek is, amiken kifejezetten ellenszenvesen viselkedett a riporterekkel, ami szintén nem javított a már kialakult negatív médiadiskurzuson.
Pillanatnyilag nagy divatja van annak, hogy a frissen megjelenő filmek szereplőgárdája, vagy legalább a főszereplő a karakter és film tematikájához igazítja a vörös szőnyeges ruháját, megjelenését is. Vannak olyan színészek, akik ezt kifejezetten ikonikusan képviselték, tovább növelve a film népszerűségét. Kiemelkedő példa erre Margot Robbie, aki a tavalyi Barbie premierek minden állomásán a baba híres történelmi ruháiból merített ihletet saját megjelenéséhez. Lively is érezhetően ebbe az irányba ment el azzal, hogy rendszeresen virágos ruhákban és szettekben jelent meg a vörös szőnyegen vagy más rendezvényeken. Az ő esetében ezt kritika érte és többen ízléstelennek tartották, hiszen könnyedségre és virágosságra helyezte a hangsúlyt a promóció során, miközben a film központi témája a családon belüli erőszak. Ezek a nyilvános megjelenések arra lettek volna jó lehetőségek, hogy erre a problémára irányítsa a figyelmet, az áldozatokat segítő erőforrásokat és szervezeteket emeljen be a köztudatba, viszont ezt a szerepet teljesen elmulasztotta. Baldoni interjúi egészen más hangvételűek. A két főszereplő alig jelent meg közösen a filmet népszerűsíteni, viszont Lively könnyedségével szemben Baldoni a komoly társadalmi probléma szempontjából közelítette meg nem csak a film elkészítését, de az ezt övező médiafigyelmet is empatikusan, az erőszakra és annak áldozataira, túlélőire fordította.
Magára a filmre a közönség többnyire pozitívan reagált az online vélemények és olyan filmes vélemény oldalak, mint a Rotten Tomato értékelések alapján. A kritikusok véleménye ennél kettősebb volt. Többen is azt a kritikát fogalmazták meg, hogy az eredeti regénnyel ellentétben a film dicsőíti a kapcsolati erőszakot és egy szerelmi történetet ábrázol, nem pedig ezen erőszak romboló és traumatizáló hatását. A népszerűsítéshez fűződő kritikák tehát nem vették el a közönség kedvét a megtekintéstől, sokan így is vagy éppen ennek ellenére voltak kíváncsiak a kész alkotásra, és többnyire elégedettebbek voltak vele, mint Blake Lively esetenként felelőtlen vagy meggondolatlan kommentjeivel.

A filmet tehát érdemes lehet megnézni, még a történetet ismerve is, hiszen egészen más a vizuális elemeken keresztül befogadni egy történtet, mint könyvként vagy egy összefoglalóként olvasni. Ahogy új filmek jelennek meg, elült a Blake Lively és az It Ends With Us körül kialakult felháborodás. A megnézéskor érdemes észben tartani az eredeti szándékot és problémákat is, amiket maga a filmadaptáció és a promóciós anyagok nem dolgoznak fel megfelelően. Illetve a virágos, lila poszterek ellenére nem könnyed romantikus történetre kell készülni, hanem egy bántalmazó kapcsolat átélésére és az abból való kimenekülés.

forrás: npr.org
képek forrása: unsplash.com, pexels.com


További híreink
Retro trendek eredete, avagy visszatérés az alapokhoz!
október 30.
7 perces olvasmány

A retro az új mainstream, mutatjuk melyik régi cuccok pörögnek jelenleg a legjobban!
Így grillezz a kertben!
augusztus 21.
4 perces olvasmány

Nyári és őszi esték kedvelt családi, baráti programja a grillezés. Együtt készülődni, majd várni a finomságok elkészültét már eleve közösségépítő hatású.
Bajnoki döntő
május 22.
4 perces olvasmány

A múlt héten lezárult a kézilabda NB1 főcsoportja, ahol a Szeged veretlenül végzett az első helyen.
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!