Egyetemisták mentális egészsége – interjú Kovács Orsolya, pszichológussal 3. rész

A Kovács Orsolyával készített interjúsorozatunk harmadik, egyben utolsó része egyszerre dolgoz fel problémás területeket, olyan nehézségeket, amik az embereket gyakran érintik az egyetemmel egybe eső fiatal felnőtt korban és olyan megoldásokat, mindennapi gyakorlatokat, amik segítenek a kiegyensúlyozott életben.

Az korábbi részekhez hasonlóan ez a cikk is a Felsőoktatási Tanácsadási Egyesület (FETA) Országos Hallgató Mentális Egészség Felmérés 2023-as kutatási gyorsjelentésén alapul. A FETA először 2021-ben készítette el a kutatását, amit 2023-ban megismételt, így az adatokat már a korábbi eredmények kontextusában is lehet elemezni. A kutatás alapját adó kérdőíveket az ország számos felsőoktatási intézményének hallgatói töltötték ki. Nagy eltérések vannak abban, hogy melyik egyetemről hányan vettek részt a kitöltésben, viszont a résztvevő intézmények nagy számának köszönhetően az adatok Magyarország hallgatóinak változatos csoportjait reprezentálja.
A FETA kutatásban részt vett hallgatók 60%-a jelentett közepes vagy súlyos depressziót. Kovács Orsolya beazonosított több tényezőt is, ami gyakran áll a szorongás és depresszió hátterében. Ilyenek a „gazdasági stressz, pénzügyi nehézségek, kiszámíthatatlannak tűnik a holnap vagy a következő hónap. Nem tud megnyugodni az ember idegrendszere.” Ezen túl elmondta, hogy „depresszióra hajlamosító tényező a társadalmi izoláció, a kapcsolati problémák.” Megemlítette továbbá a technológia és közösségi média hatását is, hiszen ezek miatt „gyakorlatilag egy állandó összehasonlítgatási kényszer van”,  korábban 100 ismerőshöz képest, most milliókhoz, illetve elmondta, hogy „a fáradtság miatt sokan a pörgetést, a képernyőidő növekedését választják”. Az általános tényezőkön túl a szakember rávilágított, hogy „a gyerekkorban átélt elhanyagolás, érzelmi traumák megjelennek felnőtt korban és kihatnak a mentális egészségre.” Ahogy mondta, „nagyon sok fiatal ilyenkor elkezd gondolkodni a múltján, a saját történetén, de ha  valaki meg nem kezd el gondolkodni, és elnyomja” az is előjöhet depresszív tünetekben. Elmagyarázta továbbá azt is, hogy „manapság többet beszélünk a mentális egészségről, könnyebben felismerhetők a depresszió jelei”, ezért az ember könnyen mondja magára, hogy depis”. Kovács Orsolya megemlítette az életmód tempóját is, mint egy depressziót okozó tényezőt, mivel az állandó elérhetőség, a folyamatos információs túlterhelés mentális kimerüléshez és depresszióhoz is vezethet.

A fiatal korban kifejezetten jellemző nehézségként azt is elmondta, hogy sok fiatal nem tanulta meg otthon, a családjában, hogy hogyan küzdjön meg a párkapcsolati vagy baráti kapcsolatokban felmerülő nehézségekkel, mert sok családban nem beszélnek az érzésekről, így a húszas éveikben ismerik fel sokan, hogy nem tudnak mit kezdeni ezekkel az élményekkel, érzésekkel. A szakember szerint emiatt nehéz, hogy ebben a korban kell megtanulni kialakítani, hogy mit tegyenek a fiatalok az érzelmi kihívásokkal és hogyan teremtse meg a kívánt egyensúlyt. Ez már önmagában is kihívás, de a pszichológus hozzátette, hogy vannak olyanok is, akik „biológiai vagy genetikai oldalról is cipel erre előhuzalozottságot.”
A korábbi cikkben már említettük a szakember felkeresésének fontosságát, így ebben a részben olyan megoldásokat részletezett a pszichológus, amiket az ember maga is be tud építeni a mindennapokba. Kiemelte például, hogy „ami nagyon hasznos tud lenni, az például szerintem a naplóírás, és nem feltétlenül az olyan típusú naplóírásra gondolok, hogy valaki írja le, hogy aznap mi történt vele, hanem hogy egy kicsit összegezze, hogy amúgy mennyiféle stressz érte”. A napló írással az ember meglátja, hogy van a vállán akadémiai nyomás, hogy minél jobban teljesítsen, társadalmi nyomás, amikor mindenki azt kérdezi tőle egyetemistaként, hogy mi akar lenni, mit fog csinálni, mikor lesz gyereke, van-e párja, hogy néz ki a teste, és még sok más. Ahogy Kovács Orsolya mondta, ezek „ilyen iszonyatos nyomások nagyon sok fiatalnál”. Hozzátette, hogy ezen túl még begyűrűzhetnek családi problémák is ebben a korban, ami miatt az új határhúzás nagyon fontos lehet.

A következő módon magyarázta el ennek a folyamatát. „Először ugye határokat mindig magam köré rajzolok,A következő módon magyarázta el ennek a folyamatát. „Először ugye határokat mindig magam köré rajzolok, tehát megpróbálom megismerni magam, hogy meddig bírok valamit, és aztán azt megpróbálom képviselni, és ezt lehet, hogy a családom felé is meg kell tennem. Tehát nagyon sok fiatalnál látom, hogy még a család rég elvárja, hogy heti szinten hazamenjen, miközben ő már a saját életét élni.” Ebben a példában a bemutatott határhúzás azt mondani, hogy „én havonta egyszer tudom megoldani, ennek a felvállalása, az, ha rövid távon stresszes, hosszú távon egy kisimulást fog hozni, hogyha azért vállalok felelősséget, ami bennem meg körülöttem van.” Amint Kovács Orsolya elmagyarázta, ez elsősorban azért fontos, mert így tudja az ember megtartani az egyensúlyi állapotát, és ezért fontos megengedni magának, hogy ne bűntudat kísérje a határhúzást, hanem ennek a belátása. A családon túl a FOMO-t is megemlítette, mint az attól való félelmet, hogy ha valaki nemet mond a barátainak, akkor kimarad valamiből. Emiatt is fontos mindenkinek magában tisztázni, hogy mi az, amit az adott pillanatban elbír fizikailag és lelkileg, és mire tudja a maradék energiáját szétosztani.

Azon túl, hogy a határhúzás egy nagy és fontos elem, a szakember bemutatott kisebb, mindennapi technikákat is. Ezek kapcsán hangsúlyozta, hogy „erre nincs általános recept, de érdemes sok mindennel próbálkozni.” Van, akinek az segít, hogy „ő naponta kétszer zuhanyzik, fürdik, és akkor ott ellazul, közben betesz valami kellemes zenét. Van, akinek az, hogy kimegy sétálni, és közben betesz a fülesbe valami zenét, amit szeret.” Hangsúlyozta a minőségi és kelő mennyiségű alvást is, ami az idegrendszer nyugalmához szükséges. Egy további javaslat a „lassuló napok” beiktatása. A pszichológus magyarázatában ez azt jelenti, hogy az ember kijelöl egy napot, amire nem tesz semmilyen programot, hanem megengedi magának, hogy „a reggeli sokáig tartson, későn öltözzek át a pizsamámból” és ne háztartási munkáról szóljon a nap, hanem a lassabb tempóról, „amiben minden arról szól, hogy hatékonyság, hatékonyság, hatékonyság.”
Az egyéni tevékenységek mellett előkerültek a csoportos, közösségi elemek is. Ilyen például a közösségi programok szervezése, amik nem csak a bulizás köré épülnek, hanem a főzés, sétálás, társas játék veszi át a főszerepet. Összegezve olyan programokat javasol Kovács Orsolya, „ahol lehet beszélgetni, ahol lehet ventilálni a problémákról, ahol lehet megvitatni a saját stratégiánkat, példákat, jó példákat hallani másoktól”. Ezeknek a hasznosságát hangsúlyozta, hiszen ezek építik az egymásra való odafigyelést, és lehetőséget adnak, hogy észrevegyük, hogy a másik ember hogy van önmagához képest, és rá tudjunk kérdezni  a másiknál, ha azt látjuk, hogy rosszul van. A pszichológus szavaiban „nagyon sokat számít, hogy tőlem hárman megkérdezik-e, vagy amúgy várnám, hogy megkérdezzék, de hát el vagyok bújva, vagy nem is ismernek, mert amikor ritkán látnak, akkor így jó formámat próbál nyújtunk.”

A közösséggel együtt kiemelte az önkénteskedést is, mert ezen keresztül közösségek tudnak szerveződni azokból, akik valami jó ügyért tesznek, és ez egyfajta célt, értelmet tud adni az életnek. Amikor valamit közösségben csinálunk, akkor pozitív megerősítő hatású tud lenni, hogy olyan érzést ad, hogy vannak jó emberek a világon, és jó emberek között vagyunk.

A pozitívumokon túl, viszont a bullying problémája is előkerült, mivel a FETA kutatásban résztvevők közül többen is arról számoltak be, hogy diszkriminációt vagy zaklatást tapasztaltak az egyetemen, akár egyetemi dolgozóktól, oktatóktól is. Ez olyan probléma, ami jelentősen rontja az egyén mentális egészségét, és rendszerszintű cselekvést igényel. Ehhez kapcsolódóan az egyetemi közösségekre helyezte a hangsúlyt Kovács Orsolya. Szerinte fontos a szabályozás, a szabadidős csoportok, és az egyetemi oktatók, adminisztrátorok segítsége is. Ezek a szereplők azok, akik biztosítani tudják a hallgatóknak, hogy „olyan tereket adnak nekik, olyan programokat szerveznek, olyan projektmunkákat adnak, amik segítik azt, hogy kialakítsanak egymás közkapcsolatot a fiatalok.” Részletezte, hogy „a tér és az idő létrehozása felvállalható lenne intézményi feladatként is, és akkor létre tudnak olyan közösségek jönni, amikben számíthat egymásra az emberek.” A közösségek kapcsán pedig kiemelte, hogy fontos, hogy „milyen közösségi normákat segítünk kialakítani ezekben a csoportokban.” Ezeket a normákat lehet ellenőrizni azzal, ha folyamatosan ki vannak hangosítva a csoportnormák, csoportszabályok, „hogy ki hogy érzi magát tőle, miben jó lennie, mi az a rosszul esik neki.”
A szakember szerint fontos rendszeresen átbeszélni ezeket, hiszen így aztán a csoport önszabályozóvá tud válni egészséges keretek között, ami segít, hogy ne a negatív versengés, rivalizálás legyen a fókusza, hanem egymás segítése, és „inkább a csapatok között teremteni versenyt, nem pedig a csapat tagjai között valamiféle rivalizációt erősíteni.” Bár csoportok rendszeresen szerveződnek maguktól is, az egyetem szerkezetén belül a pszichológus említette, hogy fontos, hogy az egyetemi oktatóknak is legyenek olyan tréningjei, képzései, ahol ezek szóba kerülnek. Itt lehet azt is megbeszélni, hogy ki hogyan tudja a saját attitűdjét fejleszteni annak érdekében, hogy a hallgatók komfortosan, jól érezzék magukat. Kovács Orsolya kiemelte, hogy „itt is nagyon sokszor az a baj, hogy az egyetemi oktatók is iszonyatosan túlterheltek. Rettenetesen nagy nyomás alatt vannak anyagi, meg időbeli megbecsültség hiányában”, ami tovább hozzájárul, hogy a rendszer szintű problémák összeadódjanak. Felmerül természetesen az egyetemi oktatás és kutatás kettőssége is, hiszen az egyetemi oktatóktól elvárás az oktatás és a kutatás is, viszont arra is vonatkozik a már említett erőforráshiány, hogy általában nem jut mindkettőre ugyanannyi ideje, energiája, kapacitása, és érdeklődése egy oktatónak.

Ehhez kapcsolódik az a különbség, amit különösen a gólyák éreznek, amikor a középiskolai közegből az egyetemekre kerülnek. Ahogy a pszichológus is megállapította, karonként és szakonként is nagyon eltérő, hogy milyen a légkör, mik a normák egy-egy képzésen. Vannak olyan szakok, ahol „a partnerség, a közvetlenség, a nyitottság abszolút része, sőt még akár közvetlenebb, mint akár középiskolában”, viszont vannak olyanok is, amik nagyon hierarchikus, nagyon autoriter szakok, ahol elő sem fordulhat, hogy az oktató egyáltalán érdeklődést mutasson a hallgató felé, vagy személyesebb kapcsolatot építsen.” A szervezeti kultúra nagyban befolyásolja azt is, hogy az egyetemisták bullying vagy más, az egyetemhez kapcsolódó problémával fordulnának-e az oktatójukhoz.
Az egyetemeken belül elsősorban nem az oktatók feladata a hallgatók mentális egészségének a támogatása, kezelés. Vannak kifejezetten ezzel foglalkozó szakemberek is. A FETA kutatása alapján a kitöltők közül sokan hallottak arról, hogy van az egyetemükön pszichológiai, mentálhigiénés segítség, viszont ezt csak 7,4% vette igénybe. A korábban már bemutatott eredményekből látszik, hogy a kérdőívet kitöltő hallgatók jelentős része küzd valamilyen mentálhigiénés nehézséggel betegséggel, viszont az egyetemen mégis kevesen kértek ehhez professzionális segítséget. Erre részletesebben is kitértünk Kovács Orsolyával, hiszen ez lehetne a legkönnyebben elérhető segítség sokak számára. A szakember szerint az egyik ok, hogy preventív, megelőző jelleggel kevesen vennék ezt igénybe. Azt a gondolkodásmódot azonosította be, hogy „Sokan úgy gondolkodnak, hogy én meg tudom a barátaimmal is, meg egyedül is oldani a problémáimat. Tehát kicsit ez a büszkeségből ellenállok annak, hogy én ezt kihasználjam.” Azt is mondta, hogy van, aki attól fél, hogy az egyetemi tanácsadótól kiderül, hogy ő ott járt vagy éppen mit mondott el. Illetve egy jelentős probléma, hogy „sokszor az egyetemi tanácsadókban fix hosszúságú folyamatok vannak. Mondjuk 6-8 alkalmak, amiket ott tölthet egy fiatal, és van, aki inkább úgy dönt, hogy akkor olyan helyet keres, ahol sokkal hosszabb támogató folyamatokat vállalnak.”

Mivel sok tényező befolyásolja az egyetemi mentálhigiénés támogatás kihasználását és az ottani körülményeket, a pszichológus arra is kitért, hogy ezek a folyamatok, helyzetek mennyire lehetnek hasznosak a hallgatók számára. Kovács Orsolya szerint „szorongásos állapot kezelésére, egy konfliktusosabb baráti vagy párkapcsolati helyzet átbeszélésre, egy önismereti út megkezdésére hasznos tud lenni. Elmondása szerint „jobban megérteni önmagam belső világát és motivációit, azt hiszem az egyik leghasznosabb dolog, és ilyen szempontból nagyon szokták is azok szeretni, akik ilyesmit igénybe vesznek és megtalálják azt a jó kapcsolatot az ő segítőjükkel, ami őket gyógyítani tudja.” Viszont azt is elismerte, hogy ezeknek megvannak a határaik. Arra hasznosak lehetnek, hogy a hallgató át tudja beszélni már egy bizonyosabb mértékig kompetensebb szakemberrel (egyetemtől függően pszichológus vagy pszichológus hallgató), hogy merre érdemes tovább menni. Ez segíthet megítélni, hogy „az ő problémája olyan-e, amivel akkor ténylegesen mondjuk pszichoterápiába kell kezdeni, mi lehet ez a módszer, ami hozzá passzolhat, tehát ennek is az átbeszélése, egyfajta pszichoedukáció, az feladata tud lenni ezeknek a folyamatoknak.”

Ebben a részben bemutattuk az egyetemistákat érintő depresszió lehetséges okait, az egyetemi mentálhigiénés lehetőségeket, illetve az egyetemi és akörüli közösség fontosságát. Ezek mind olyan elemek, amik minden egyetemistát közvetlenül és a barátain, ismerősein keresztül is érinthetnek. Érdemes ezért átgondolni, hogy te éppen hogy állsz mentálisan, felismered-e, amikor a körülötted levőknek van szüksége segítségre, és azt, hogy milyen megküzdési stratégiákat tudnál bevezetni a mindennapjaidba az egyensúly megteremtése érdekében. Ezzel a résszel zárul a Kovács Orsolyával készített interjú-cikk sorozatunk. A részek külön-külön is érdekes aspektusait világítják meg az egyetemisták mentális egészségének, viszont javasoljuk elolvasásra a korábbi részeket is, hiszen mindegyikben különböző problémákat és megoldási lehetőségeket mutatott be a szakember. Bár az egyetemista életszakasz sok új kihívást hozhat, nem kell ezeknek átvenniük az életed felett az uralmat. Átgondoltan és szükség esetén vagy megelőzésként segítséget kérve, egy jó és különleges időszakká teheted ezt.

forrás: www.feta.hu

képek forrása: www.unsplash.com, www.pexels.com


További híreink
Hogyan oldd meg belső konfliktusaidat?
július 08.
6 perces olvasmány

Belső konfliktusaink megoldása egy napi szintű feladat, segítünk abban, hogy minél könnyebb legyen!
A világ legfurcsább sportjai
szeptember 08.
5 perces olvasmány

Érdekelnek a sportok, és nem is gondoltad, hogy van, amit nem ismersz? Összeszedtünk párat!
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!