A munkáltatók minden
álláshirdetésben feltüntetik az elvárásaikat a jelentkezőkkel szemben.
Sokszor
irrelevánsnak, túlzásnak vagy éppen túl kevésnek éreztétek a leírtakat az
„elvárások” pontnál? Előfordult már veletek, hogy nem értettetek egyet azzal,
amit a munkahelyeteken elvártak volna tőletek?
Olvassátok el cikkünket, és gondolkodjunk együtt arról, hogy miként
hangolhatóak össze a cégek elvárásai a jelöltekével!Az
adott cég elveinek, céges politikájának ismerete és betartása
Fontos tisztában lenni azzal, hogy a cég, ahova felvételt nyertél milyen elvek mentén működik. Mik az alapértékek és mit fogalmaztak meg maguknak küldetésként. Ha úgy érzed, hogy a te értékrendednek megfelelnek ezek a kitűzött értékek, célok, akkor már jó helyen vagy! A következő fontos momentum, hogy ne csak te tartsd magad ezekhez az alapelvekhez, hanem maga a cég működését is ténylegesen ez határozza meg.
Mindenki mást akar
A
munkáltatóknak és a munkavállalóknak eltérő céljaik és motivációik vannak. Ám, ha belegondolunk, akkor a cél
mégis csak közös: a cég fejlődjön, profitot termeljen és sikereket érjen el. Ez
a munkáltatóra és a munkavállalóra is más hatással van, de mindenképp pozitívan
befolyásolja mindkét felet. Fogalmazzuk
meg a közös célt és az ehhez vezető utat! Az úton pedig mindenki számára
világos feladatokkal és elvárások mentén haladjunk!
Tiszta
és nyílt kommunikáció
Fontos, hogy már az interjún őszintén rámutasson a HR-es kolléga az adott pozíció esetleges árnyoldalára is, azért hogy a pályázó minden szemszögből megvizsgálhassa és átláthassa a munkakört. A jelöltnek pedig fontos felmérnie, hogy számára megfelelőek-e ezek a feladatok. Ha úgy érzi, hogy mégsem ez az ő álommunkája, akkor nem kell félni a visszautasítástól, nyíltan és őszintén el kell mondani a cégnek, hogy nem szeretnénk elfogadni a felkínált lehetőséget.
Alkalmazkodás,
rugalmasság
Már korábban említettük, hogy más a
motivációja mindkét félnek. Ahhoz, hogy
a munkáltatók és a munkavállalók össze tudjanak dolgozni és mindenki elégedett
legyen, szükséges alkalmazkodnia mindkét félnek.
Például ha a cég azt szeretné, hogy a jelöltje, aki megfelelő kvalitású és tökéletesen beleillik a szervezeti kultúrába, 8 órában dolgozzon. A kiválasztott jelölt 6 órában szeretne dolgozni, mert levelező képzésen tanul és mindeközben szakdolgozatot is ír. Ha a cég mindenképp őt szeretné, akkor engednie kell az elvárásaiból és 6 órában szükséges foglalkoztatnia a munkavállalót. Hiszen ha időt és energiát fektet ebbe az emberbe, akkor a képzés elvégzése után már tud 8 órában is dolgozni és tanulmányai során elsajátított tudással is gazdagítja a céget.Értékelés, visszajelzés
Nem csak az segítheti a munkátokat,
ha tudjátok, hogy mit várnak el tőletek, hanem az is, ha kaptok visszajelzést a teljesítményetekről. Az értékelés során
kiderül, hogy milyen hibákat kell és hogyan javítani, így az elvárások és ezzel
a célok is egyértelműsíthetőbbek. Az
egyéni fejlesztés hozzájárul a cég jövőképének és stratégájának
megvalósulásához.
Amennyiben vannak javaslataitok arra vonatkozóan, hogyan hozhatóak összhangba a munkavállalói és a munkáltatói elvárások, illetve, hogy mi segítené még a két félnek megértenie egymást, akkor írjátok meg nekünk!
Forrás: Klein Balázs- Klein Sándor: A szervezet lelke, EDGE 2000 Kiadó, 2. kiadás, 2005, Képek forrása: freepik.com