Sokszor felmerül a kérdés bennünk diákokban, hogy az iskola
mellett vállaljunk-e munkát, és ha igen, milyen jellegűt.Cikkünkben Orsit kérdeztem a tapasztalatairól, aki végzett már fizikai és szellemi
munkát is.
Miért döntöttél úgy, hogy elkezdesz iskola mellett dolgozni?
Anyagi okok miatt. Nem éreztem helyesnek mindig a
szüleimtől kérni pénzt bulizásra. Később rájöttem, hogy bonyolult összehangolni
az órákon való részvételt, a tanulást és magát a munkát, de ezáltal
időgazdálkodás szempontjából is rengeteget fejlődtem az elmúlt időben.
Ha jól tudom, végeztél már fizikai jellegű diákmunkát. Erről
mesélnél?
Még otthon mezőgazdasági jellegű munkákat végeztem,
mert másra nem volt lehetőség a lakhelyemen. Megterhelő volt, de sok mindenre
megtanított, többek között arra, hogyha látszódik a munkádon a becsületesség,
azt tényleg értékelni fogják. Azt is megtanultam, hogy mindig tájékozódni kell
pontosan a munkáról és körülményeiről, hogy ne érjenek meglepetések. Később
konyhai kisegítő munkát végeztem, ahol csapatban dolgoztunk, nagyon
szórakoztató volt a társaság. Egyedül is végeztem éttermi kisegítő munkát,
akkor meditatívnak éreztem. Van, ahol aprólékos munka kell és
odafigyelés, ami a koncentrációt is erősíti, és kikapcsolódás is egyben.
Milyen szellemi jellegű munkát végeztél eddig?
Telefonos ügyfélszolgálati tevékenységet végeztem, ami
az emberekkel való tiszteletteljes kommunikációra tanított, bárhogyan is
szóltak hozzám – nem volt szabad kiakadnom. Türelmesnek kellett lennem, még ha
ordított is a gyerek a telefonba, még akkor is ha harmadjára kellett
megkérdeznem ugyanazt. Ezentúl egyéb adminisztratív jellegű munkát is végeztem,
ami megtanított a kiadott feladatokat precízen végigvinni. Látni kell az egyik
feladatnak a későbbi hatását a másik feladatra, következményekkel számolni (“ha
ezt elrontom vagy összekeverem akkor sokkal rosszabb lesz, ha bogarászni
kell”).
Mit tartasz alapvető különbségnek a fizikai és szellemi
munkánál?
A többféle munkatapasztalat által sok gazdasági
háttérfolyamatot ismertem meg, ami rendkívül érdekes volt számomra. A fizikai
munkában azt szeretem, hogy a tanulás mellett kikapcsol, és amikor befejezem a
munkát, akkor hazaérve sem tornyosulnak a következő teendők a fejemben, ezen
kívül alkalmi jelleggel is könnyen tudtam végezni, ugyanis nem szükséges hozzá
komoly betanulás. Szellemi munka esetén hazaérve még van egy lista a fejemben a
teendőkről, illetve az éppen folyamatban lévő változásokról. Ott van bennem
ilyenkor természetesen az is, hogy rengeteget tudok fejlődni általa - gondolok
itt a kommunikációs készségre, problémamegoldó készségre és irodai környezetben
szerzett munkatapasztalatra.
Melyik fajta diákmunkát ajánlanád inkább?
Érdemes kipróbálni a fizikai és a szellemi munkát is
diákként. Sok függ az aktuális élethelyzettől, szabad időtől is, de én például
látom mások elismerését, amikor arról beszélek, milyen fizikai munkákat
végeztem már. A szellemi munkavégzés inkább a szabályok pontos betartására
tanított meg. A magabiztosságomhoz is sokat hozzáadott az, hogy a saját
keresetemmel anyagilag kicsit függetlenedni tudok a szüleimtől.
Orsi következtetései a munkáltató szempontjából is
helytállóak. Egy önéletrajzban komoly üzenete van a fizikai és a szellemi
munkatapasztalatnak, mutatja, ki mennyire tud változni, alkalmazkodni, ki
mennyire ambíciózus és kitartó. Ezek mind-mind olyan szempontok, amelyek
létfontosságúak egy kiválasztásnál és amiért megéri minél színesebb
munkatapasztalatokat gyűjteni.