Mit csinál valójában egy influencer?

Manapság már az egész közösségi média hemzseg az influencerektől, befolyásuk pedig folyamatosan növekszik. A TikTok videók és készítőik a TV-ben is megjelennek, a Youtube sztárokat pedig meghívják az egyetemekre. Megnéztük, mit takar pontosan ez a friss szakma, ami annyi ember életét befolyásolja.

Kik azok az influencerek?

Az ’influenszer’ kifejezés az angol influence = befolyás / hatás szóból ered. Azokat az internetes személyiségeket szokás így hívni, akik tartalomgyártásukkal hatással vannak másokra, befolyásolni tudják követőik gondolkodását és vásárlási döntéseit. A köréjük csoportosuló véleményközösségek egyfajta rajongótáborként működnek, az influencer célja pedig a minél nagyobb nézettség elérése. Lehetnek youtuberek, TikTok sztárok vagy Instagramm modellek, a lényeg, hogy az internet segítségével sok emberhez eljussanak.

 

Gyakorlatilag élő reklámok, akik vagy saját magukat vagy egy harmadik fél termékét népszerűsítik.

Influencer típusok

Sokféle területen sokféle személyiség dolgozik. Többnyire négy nagy csoportba szokták őket sorolni:

  • hírességek
  • szakértők és gondolatvezetők
  • bloggerek, vloggerek
  • mikroinfluencerek (ők a feltörekvők, akik követőbázisa 10 – 100 000 között van)

 

Mitől lesz fontos egy internetes személyiség?

Talán a legfontosabb a követők száma. Csak akkor tud valaki hatást gyakorolni az emberekre, ha eléri őket, ehhez pedig elengedhetetlen az aktív internetes jelenlét. Ha gyakran rak ki tartalmat, több emberhez eljut és a már megtalált követői is figyelemmel kísérik a munkásságát. A nagy nézettség pedig fizetéssel jár.

Emellett elengedhetetlen a hitelesség mind szakmai mind emberi szempontból. Egy vegán életmóddal foglalkozó influencernek például gyorsan derékba törhet a karrierje, ha kiderül, valójában húsevő és csak marketing fogásból tettette magát vegánnak.

 

Emellett kell egy jó, könnyen eladható személyiség. Általában a köznapi nyelven beszélő és a hétköznapi problémákkal foglalkozó emberekből lesznek sikeres influencerek. Ha a phd-s professzor beül a kamera elé és fontos szakmai tanácsokat ad a tudományterületén, azt nem nagyon szokták így nevezni.

 

Nekik mi a munkájuk?Tartalomgyártás

A munkájuk egyik része a tartalomgyártás. Ez nagyrészt videós tartalmakat és blogcikkeket jelent, amik gyakorlatilag bármiről szólhatnak, ha a piacnak igénye van a témára. Lehetnek szórakoztatóak, informatívak, vagy csak szimplán érdekesek. A cél itt is, ahogy az a médiában szokás, a nagy nézettség, olvasottság. Azaz minél többen kattintanak rá az adott tartalomra, annál több pénzt kereshet a tartalomgyártó. A nagy platformok ugyanis pénzbeli juttatást biztosítanak a legsikeresebb felhasználóiknak, hiszen ők az oldalt is népszerűsítik.

 

Termékmegjelenítés

Az emberek a kutatások alapján szívből gyűlölik a reklámokat. A YouTube videók előtt alig várjuk, hogy tovább kattinthassunk, az online újságoknál szimplán átugorja a szemünk a hirdetéseket, a TV-ben pedig szintén a reklámblokk a legkevésbé értékelt tartalom. Erre jelentenek megoldást az influencerek, rájuk ugyanis hallgatnak a követőik, ha ők ajánlanak egy terméket, azt nem negatív reklámként, hanem egy pozitív segítségnyújtásként értelmezik a nézők.

Telefon vásárlás előtt például megnézzük egy YouTube csatornán, hogy mit mondanak a hozzáértőnek tűnő youtuberek az adott készülékről, vagy azt a szempillaspirált vesszük meg, amit az Instagrammon ajánlott a kedvenc emberünk.

 

A követők bizalma miatt nagyon szeretik őket a marketingesek, hiszen ők hisznek nekik, így, ha beállnak egy márka mögé az adott vállalatnak érzékelhetően nőnek az eladásai. Az influencerek pedig a szponzorációért természetesen fizetést vagy ingyen termékeket kapnak. Így egyfajta kapcsolattartók lesznek a márka és a fogyasztók között.

 

A cégek többnyire olyan embereket kérnek fel tartalmaik népszerűsítésére, akik profilja beleillik a márkáéba. Ha nagyon távoli területeken léteznek, a termékeket hirdető videók nem fogják megtalálni a potenciális fogyasztókat.

Ebből meg lehet élni?

Ha kitűnnek a tömegből és sikerül rátapintaniuk egy adott közönség igényeire, akkor igen. A covid kapcsán rengeteg ember elvesztette a munkáját és sokuk TikTok videókat kezdett el gyártani felszabaduló idejében. Mára pedig sokuknak ez lett a munkája, hiszen a nézettség után fizetést kapnak. Ez a tendencia egyébként itthon is éppoly elterjedt, mint külföldön.

Források:matebalazs.hu, pénzcentrum.hu; Képek forrása: canva.com

További híreink
December hónap dolgozói: Mittli Dániel és Barna Gáspár
január 11.
1 perces olvasmány

A december hónap dolgozója címet ezúttal Mittli Dániel és Barna Gáspár nyerte el, akik lelkiismeretes munkájuk miatt érdemelték ki az elismerést.
Gyakori hibák munkakeresés során
március 30.
4 perces olvasmány

Vannak helyzetek, amikor sokkal nehezebb segíteni abban, hogy megtaláljátok a számotokra legmegfelelőbbet. Erről igyekszünk most egy kis betekintést adni.
Best of Mr Bean
április 22.
3 perces olvasmány

Emlékeztek gyerekkorotokból a mindig vicces, de folyton szerencsétlenül járó Mr. Beanre, aki kedves kis bugyutaságával belopta magát a szívünkbe?
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!
A weboldal sütiket használ
A weboldal használatához cookie-k töltődnek le Weboldalunk cookie-kat használ. Ha ezen az oldalon jár, az azt jelenti, hogy fogadta a cookie-kat, és az élmény részesévé kíván válni. Reméljük, nincs ellenvetése.
Olvassa el a cookie-kkal kapcsolatos szabályzatunkat!