Manapság már az egész közösségi média hemzseg az influencerektől, befolyásuk pedig folyamatosan növekszik. A TikTok videók és készítőik a TV-ben is megjelennek, a Youtube sztárokat pedig meghívják az egyetemekre. Megnéztük, mit takar pontosan ez a friss szakma, ami annyi ember életét befolyásolja.
Kik azok az influencerek?
Az
’influenszer’ kifejezés az angol influence = befolyás / hatás szóból ered. Azokat
az internetes személyiségeket szokás így hívni, akik tartalomgyártásukkal
hatással vannak másokra, befolyásolni tudják követőik gondolkodását és
vásárlási döntéseit. A köréjük csoportosuló véleményközösségek egyfajta
rajongótáborként működnek, az influencer célja pedig a minél nagyobb nézettség
elérése. Lehetnek youtuberek, TikTok sztárok vagy Instagramm modellek, a
lényeg, hogy az internet segítségével sok emberhez eljussanak.
Gyakorlatilag élő reklámok, akik vagy saját magukat vagy egy harmadik fél termékét népszerűsítik.
Influencer típusok
Sokféle
területen sokféle személyiség dolgozik. Többnyire négy nagy csoportba szokták
őket sorolni:
- hírességek
- szakértők
és gondolatvezetők
- bloggerek,
vloggerek
- mikroinfluencerek
(ők a feltörekvők, akik követőbázisa 10
– 100 000 között van)
Mitől lesz fontos egy internetes
személyiség?
Talán a legfontosabb a követők száma. Csak akkor tud valaki hatást gyakorolni az emberekre, ha eléri őket, ehhez pedig elengedhetetlen az aktív internetes jelenlét. Ha gyakran rak ki tartalmat, több emberhez eljut és a már megtalált követői is figyelemmel kísérik a munkásságát. A nagy nézettség pedig fizetéssel jár.
Emellett
elengedhetetlen a hitelesség mind szakmai mind emberi szempontból. Egy
vegán életmóddal foglalkozó influencernek például gyorsan derékba törhet a
karrierje, ha kiderül, valójában húsevő és csak marketing fogásból tettette
magát vegánnak.
Emellett
kell egy jó, könnyen eladható személyiség. Általában a köznapi nyelven
beszélő és a hétköznapi problémákkal foglalkozó emberekből lesznek sikeres
influencerek. Ha a phd-s professzor beül a kamera elé és fontos szakmai
tanácsokat ad a tudományterületén, azt nem nagyon szokták így nevezni.
Nekik mi a munkájuk?Tartalomgyártás
A
munkájuk egyik része a tartalomgyártás. Ez nagyrészt videós tartalmakat és
blogcikkeket jelent, amik gyakorlatilag bármiről szólhatnak, ha a piacnak
igénye van a témára. Lehetnek szórakoztatóak, informatívak, vagy csak szimplán
érdekesek. A cél itt is, ahogy az a médiában szokás, a nagy
nézettség, olvasottság. Azaz minél többen kattintanak rá az adott
tartalomra, annál több pénzt kereshet a tartalomgyártó. A nagy platformok
ugyanis pénzbeli juttatást biztosítanak a legsikeresebb felhasználóiknak,
hiszen ők az oldalt is népszerűsítik.
Termékmegjelenítés
Az emberek a kutatások alapján szívből gyűlölik a reklámokat. A YouTube videók előtt alig várjuk, hogy tovább kattinthassunk, az online újságoknál szimplán átugorja a szemünk a hirdetéseket, a TV-ben pedig szintén a reklámblokk a legkevésbé értékelt tartalom. Erre jelentenek megoldást az influencerek, rájuk ugyanis hallgatnak a követőik, ha ők ajánlanak egy terméket, azt nem negatív reklámként, hanem egy pozitív segítségnyújtásként értelmezik a nézők.
Telefon
vásárlás előtt például megnézzük egy YouTube csatornán, hogy mit mondanak a
hozzáértőnek tűnő youtuberek az adott készülékről, vagy azt a szempillaspirált
vesszük meg, amit az Instagrammon ajánlott a kedvenc emberünk.
A
követők bizalma miatt nagyon szeretik őket a marketingesek, hiszen ők hisznek
nekik, így, ha beállnak egy márka mögé az adott vállalatnak érzékelhetően nőnek
az eladásai. Az influencerek pedig a szponzorációért természetesen fizetést
vagy ingyen termékeket kapnak. Így egyfajta kapcsolattartók lesznek a márka
és a fogyasztók között.
A cégek többnyire olyan embereket kérnek fel tartalmaik népszerűsítésére, akik profilja beleillik a márkáéba. Ha nagyon távoli területeken léteznek, a termékeket hirdető videók nem fogják megtalálni a potenciális fogyasztókat.
Ebből meg lehet élni?
Ha kitűnnek a tömegből és sikerül rátapintaniuk egy adott közönség igényeire, akkor igen. A covid kapcsán rengeteg ember elvesztette a munkáját és sokuk TikTok videókat kezdett el gyártani felszabaduló idejében. Mára pedig sokuknak ez lett a munkája, hiszen a nézettség után fizetést kapnak. Ez a tendencia egyébként itthon is éppoly elterjedt, mint külföldön.
Források:matebalazs.hu, pénzcentrum.hu; Képek forrása: canva.com