A marketing mosodája: greenwashing és pinkwashing

Ahogy a mondás is tartja, ők „mossák kezeiket”. Mármint teszik ezt zöld vagy rózsaszín szappannal azok a nagyvállalatok, amelyek valótlan állításokkal próbálják növelni népszerűségüket a vásárlóik körében. Ebben a cikkben elmagyarázzuk, hogy hogyan is csinálják, mi az a zöldre- és rózsaszínre festés, és hogy hogyan ismerd fel.

A vállalati szférában elengedhetetlen a jó hírnév és a márka presztízsének kiépítése, menedzselése. Azonban nem mindegy, hogy ezt éppen milyen módon végzi az adott cég. Természetesen a pozitív színekben való feltüntetés minden vállalkozás egyik legfőbb célja, de olykor-olykor ebben igen tisztességtelen módon járnak el. Ilyen az, amikor a siker érdekében igyekeznek olyan felkapott témák hullámait meglovagolni mint a környezetvédelem vagy a LMBT+ jogok.Greenwashing alatt tehát azt értjük, ha egy vállalat önmagáról, a termékeiről, szolgáltatásairól vagy a gyártási folyamatáról azt állítja, hogy fenntartható, mindezt pedig hamis, cáfolható, bizonyíthatatlan, vagy félrevezető kijelentésekkel támasztja alá. Tökéletes példaként szolgálnak erre azok a divatipari áruházláncok, amelyek azt hirdetik magukról, hogy környezetbarátok. Csakhogy ez nagy részben megtévesztés, hiszen attól még nem válik egyik ilyen cég sem környezetbaráttá, hogy piacra dob egy-két, valamilyen arányban újrahasznosított anyagból készült kollekciót. Hiszen ettől függetlenül az összes többi ruhát ugyanolyan fenntarthatatlan formában gyártja: új anyagokból, a környezetet megterhelve, az ázsiai országokban a munkásokat embertelen körülmények között dolgoztatva. Vagy elmondható ez a kocsmákban árusított repoharak jelenlegi dilemmájáról is. A poharak visszaválthatók lennének, amiért cserébe tokenek kaphatók. Csakhogy sokan elfelejtik visszaváltani, hazaviszik, összetörik az este folyamán, vagy elhagyják a tokeneket. A legfőbb probléma pedig az, hogy nincs mögötte egy egységes rendszer, ezért aki még meg is őrzi a tokenjét, ha nem törzsvendég valahol, anélkül kb. semmire sem megy vele. Miképp általában csak azon a helyen fogadják el, ahonnan az származik. Így ahelyett, hogy fenntarthatóbbá tenné az italfogyasztást, a műanyagpoharak többnyire csak plusz szemetet termelnek. Közben pedig eladják a vásárlóknak azt a jóleső érzést, hogy most tettek valamit a bolygóért.A pinkwashing is hasonló elvek vagy inkább elvtelenségek mentén működik. Ebben az esetben az állítás az, hogy a melegek jogaiért kiáll, velük szolidaritást vállal az adott cég, vagy akár ország. Ugyanis a rózsaszínre festés terminusa először Izrael kapcsán vetődött fel a 2010-es évek elején, amikor az országban az LMBT+ közösségek mellett folytatott kampányt az állam. Az akkori kormányzat ezt nem csupán turistacsalogató felhanggal tette, hanem azért is, hogy palástolja a palesztin kisebbség ellen elkövetetett visszaéléseit. A multinacionális vállalatokat sem kell félteni ezen a téren, rengeteg cég gyárt szivárványos produktumokat puszta haszonszerzés céljából,  a melegjogi szervezeteknek semmit sem adva. A Pride-on is számtalan ilyen márka van kint imázsépítés céljából, szivárványos zászlót lobogtatva, szintén hanyagolva az adományozás részét a dolognak.

Természetesen mindezek nem azt jelentik, hogy az összes természetvédelmet vagy melegjogi aktivizmust hirdető vállalat hazudik, és a pokol bugyraiba velük. Szerencsére vannak olyan márkák, melyek komolyan veszik ezeket a valójában fontos ügyeket, és nem csupán a profitszerzés céljából állnak be mögéjük. Azonban talán az elmondható, hogy sajnos az ilyen vállalkozások vannak kisebbségben. Ezért érdemes nagyon körültekintőnek lennünk azzal kapcsolatban, hogy mit is vásárolunk meg. Sosem árt az adott brand mögé kukucskálni, és ezáltal tudatos fogyasztóvá érni.

Források:
https://corporatefinanceinstitute.com
https://en.wikipedia.org
https://www.thedailyvox.co.za
https://tudatosvasarlo.hu/
Képek forrása: freepik.com, pexels.com
Írta: Csiló Alexandra


További híreink
Bajnokon Ligája négyes döntő: előzetes
május 30.
2 perces olvasmány

A hétvégén játsszák a férfi kézilabda BL döntőjét. Felvezetjük számotokra, hogy mi is várható, és milyen nehézségekkel küzdenek a csapatok.
Nincs elég moly, avagy a fenntarthatatlan fast fashionről
szeptember 26.
5 perces olvasmány

Cikkünkben a fast fashion fenntarthatatlanságáról hoztunk néhány sokkoló adatot, ugyanis ameddig a fast fashion ilyen népszerű beszélni is kell róla.
Így legyen hasznos a sorozatmaraton!
július 30.
4 perces olvasmány

Egy második nyelv elsajátítása manapság szinte alapkövetelménynek számít.
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!