Fontos alkalmakra mindannyian
igyekszünk szeretteinknek a legtökéletesebb ajándékot beszerezni. Szerencsére
napjainkban már nem muszáj fizikailag boltba menni ezekért, hanem néhány
kattintással be tudjuk szerezni őket a webáruházakból. Míg ez egy szuper
lehetőség, és sok szempontból megkönnyítheti az életünket, a csalók is
könnyebben használják ki átverésre, ezért fontos, hogy fokozott figyelemmel
vásároljunk online.
Van néhány olyan intő jel, amiknek az
előfordulásakor érdemes gyanakodni.
Intő jel lehet, hogy híres, nagy márkák,
esetleg luxusmárkák termékeit nagyon olcsón árulják. Természetesen, a luxus
márkák termékei is megtalálhatók outletekben, esetleg valaki saját maga
eladhatja használtan az általa vásárolt darabot, viszont, amikor egy egész webshop
minden terméket árkategóriákkal az eredeti ára alatt árul, akkor ott turpisság
lehet a dologban.
Kevésbé tűnik talán gyanúsnak, de ugyanúgy
jelenthetnek átverést az olyan reklámszövegek, mint a „hatalmas kiárusítás”, „már
csak x darab maradt” és hasonlók. Ezekben az esetekben nehezebb előre
megneszelni az átverést, mert a legtöbb webáruház kínál különböző
kedvezményeket, és legalább szezonváltáskor tartanak leárazásokat is. Minél
hihetőbb egy átverés, annál sikeresebb persze, ezért fontos, hogy éberek
maradjunk, és ilyen feliratokat látva legalább egy kicsit gyanakodjunk, és
fontoljuk meg kétszer is a vásárlást.
A weboldal hitelességének megkérdőjelezésére ad
az is okot, ha nincs cégnév vagy elérhetőség (Email cím, telefonszám)
feltüntetve. Ez arra utal, hogy az adott webáruházat kapkodva, figyelmetlenül
állították össze. Ha a weboldal elkészítésébe sem fektet valaki kellő energiát
és figyelmet, azt a benyomást keltheti a potenciális vásárlókban, hogy az ott
árusított termékek is hasonló felszínességgel és összecsapva készültek. Ez
pedig távol áll a bizalomgerjesztő üzlet képétől.
Az előző ponthoz kapcsolódóan az is
aggasztó, amikor a weboldalon nem találunk a visszaküldési vagy kicserélési
lehetőségekről tájékoztatást. Egy valódi webáruháznak ez alapvető eleme,
hiszen, ha méretbeli probléma van, esetleg sérült a termék, akkor van lehetőség arra,
hogy kicseréljük.
Átveréseknél viszont nem áll az átverő érdekében ilyen
adatokat megadni, mert ha mindenki visszaküldené a rossz minőségű, vagy más módon
hibás termékeket és az ár visszatérítését igényelné, akkor nem érné meg nekik
az üzlet. Ezért fontos, hogy mindig tájékozódjunk a ehetőségekről, valamint,
hogy elolvassuk a webáruház visszaküldési szabályzatát a szabályosan működő
üzletek esetében is, hogy tisztában legyünk a lehetőségeinkkel. Például,
amennyiben a weboldalon feltüntetik, hogy 10 nap a visszaküldési időkorlát,
akkor ezután hiába próbálkozunk, nem nagyon tesznek kivételeket.
A weboldal domain nevére is érdemes egy
pillantást vetni. A nagyobb márkák domain neve a cég neve.com/hu. Azonban,
amikor a márkanév valami másik szóval együtt képezi a domain részét, például
„olcsoadidas”, akkor ez átverés-gyanús. További aggodalomra okot adó jel, ha a
domain névben benne van az aktuális évszám, mert ez is azt a benyomást kelti,
hogy a webáruházat direkt rövid időre hozták létre, és elő kellett állniuk a
legegyszerűbb webcímmel, amit találtak. A valódi üzletek ennél sokkal több
gondot fordítanak a webáruház minden részletének tökéletesítésére, mielőtt megnyitják.
Egy webáruház legitimitásáról jó támpontot
adhat a weboldalon vagy a hozzá tartozó közösségi média oldalakon megjelenő
vélemények. Van, hogy ezekből rögtön világossá válik, ha átverésről van szó.
Érdemes gyanakodni, ha nincs hozzászólásra, nyilvános visszajelzésre
lehetőség. Egy legitim üzlet eladásainak csak jót tesz, hogyha elégedett
vásárlói élmények megjelennek az oldalukon, ezzel másokat is vásárlásra
motiválva. Egy átverésnél viszont az üzleti modell miatt csupa negatív
visszajelzés lenne, ami természetesen elvenné a webáruház felkeresőinek kedvét
a vásárlástól.
Az online vásárlások során tehát sok intő
jellel találkozhatunk, amiket nem érdemes figyelmen kívül hagyni. Mindazonáltal
ez egy kiváló módja, hogy a tömegeket elkerülve vásároljunk, illetve olyan termékeket
szerezzünk be, amik máskülönben nincsenek általunk elérhető távolságban.
Forrás: penzcentrum.hu
Képek forrása: unsplash.com, pexels.com