A transzparencia kedvéért talán a legelején érdemes
leszögeznünk, hogy tanulás tekintetében, csak úgy, mint a ruháknál, kevéssé
létezik valódi mindenkire ráhúzható megoldás. Ahogy szinte egyénenként
változik, hogy milyen szakot választunk, vagy melyik tanulási módszer a
legmegfelelőbb, úgy az is eltér, hogy hogy tanulunk a leghatékonyabban. Ennek
ellenére természetesen eszünk ágában sincs itt lezárni a cikket és
gondolatébresztő olvasnivaló nélkül hagyni a közönségünket! Bemutatjuk
különböző előnyeit ezeknek a tanulási helyszíneknek. Lehet, hogy ez megmozgatja
a fantáziádat és kedved támad kipróbálni a következő zh hét és vizsgaidőszak
során valamelyik helyszínt, és ezen az élményen keresztül jössz rá, valójában
eddig nem tudtad, hogy hol tanulsz a legsikeresebben. Az is lehet, hogy végül
további alternatív helyszíneket is kínálunk, de ahhoz, hogy ez kiderüljön,
végig kell olvasni a cikket…
Szabályok
Bár gyakran azt is éppen kellő kihívásnak érezzük, hogy
tanulni kell, ha ez nem lenne elég, sokszor még ennek a lehetőségét is
szabályokkal szűkítik a potenciális helyszínek. Spanyolországban például
kifejezetten gyakori, ami Magyarországon még csak kevés helyen jelent meg, hogy
kávézók bizonyos napokon vagy órák között kitiltják a laptopokat a
területükről. Jól eshet ez mindazoknak, akik hétvégén nem dolgoznak, és a
szabadnapjuk alatt igyekeznek a munka gondolatát is elfelejteni, a hétköznapi
produktivitást pedig gépelés-hang mentes kávézásra cserélnék a kedvenc
létesítményükben. Mindazoknak viszont kellemetlen, akik a könyvtár zárva
tartása miatt más helyszínre kényszerülnek. Itt kapásból előkerül a könyvtárok
limitált nyitva tartása, ami nem csak a kistelepüléseket, de gyakran a nagyobb
városokat és az egyetemi könyvtárakat is érinti, ugyanis a limitált
rendelkezésre álló pénzből nem tudnak annyit nyitva tartani, mint amennyit az
olvasni és tanulni vágyók igényelnék.
Viselkedési szabályok is kötnek persze minket ezeken a
tanulásra alkalmasnak látszó helyeken. Magyarországon a könyvtárak
legalapvetőbb szabálya talán a légy csendben! Mivel ebben szocializálódtunk,
nem csak a könyvtárosoktól számíthatunk szúrós pillantásokra, amikor egy
kérdést, fejezetet vagy beadandó részletet mindenképpen az olvasótérben
igyekszünk félhangosan a mellettünk ülővel egyeztetni, de a többi csendhez
szokott és arra vágyó olvasótól, tanulótól is.
Több könyvtárban vizet flakonban be lehet vinni és
fogyasztani az olvasói terekben is, viszont enni nem lehet. Más helyszíneken
bármilyen étel és ital bevitele szigorúan tilos. Így, ha olyan típusú tanuló
vagy, aki nem szereti a tanulás közbeni víz és étel fogyasztását beosztani,
hanem a folyamatos rendelkezésre állás híve, valószínűleg a hosszú és
koncentrált tanuláshoz nem ezek a szigorú könyvtárak lesznek az ideális
megoldás.
Egy meghatározó faktor a helyszín választásban tehát
kapásból a nyitvatartási idő, és hangerőre, használható eszközökre vonatkozó
lehetőségek vagy limitek.
Koncentráció
Változó, hogy az egyetemhez kapcsolódó feladatok mekkora
odafigyelést és koncentrációt igényelnek. Van, hogy sok információt kell szó
szerint betanulni, így ilyenkor jobban oda kell figyelni, mint amikor például
egy beadandó kezdetleges kutatási fázisában vagyunk és éppen csak kezdtünk
olyan tudományos szövegeket, cikkeket, szakirodalmat gyűjteni, amit a jövőben
potenciálisan fel tudunk használni a szöveghez alapanyagként. A legtöbben egy
csendesebb, nyugodtabb környezetben jobban tudnak koncentrálni, hiszen kevés a
figyelemelterelő elem. Egy könyvtárban nincsen az emberek és kávéfőzők által
keltett folyamatos alapzaj, az edények csörömpölése, a vendégek ki-be
járkálása, és gyakran a forgalmas utcára való kilátás sem, mint egy kávézóban.
Így nagyobb esélyünk van elmélyülni a munkában és akár hosszabb időt is
megszakítás nélkül tanulással tölteni. Vannak ezzel szemben olyanok is, akik
hozzá vannak szokva, hogy folyamatosan zaj és mozgás van körülöttünk, és így
jobban teljesítenek, amikor mozgalmasabb közegben vannak.
Az emberek viselkedése is egy ehhez kapcsolódó faktor
lehet. Sok diák számol be arról, hogy akkor tanul hatékonyabban, ha körülötte
mások is produktívak. Nagyban függ a napszaktól, hogy ezt melyik helyszínen
kapjuk inkább meg. Estére például kiürül a könyvtár, elfogynak a tanulók, de
nekünk pont akkor van szükségünk egy utolsó hajrára, hogy befejezzük az aznapra
betervezett anyagrészt. Ilyenkor jöhet jól egy késő estig nyitva tartó kávézó
vagy cukrászda, ahol legalább a barista mindig látható, és nagyobb esély van
rá, hogy más vendégek is betérnek, vagy hasonló megfontolásból leülnek egy
laptop mellé. Ez segíthet abban, hogy környezetünket hatékonyan tevékenykedőnek
érezzük, ami minket is ugyanerre tud motiválni.
Olyan is van persze, hogy aktív előhívás módszerével
igyekszünk valamit elsajátítani. Vannak, akik ilyenkor is csendben tanulnak, és
leírják a kulcsszavakat, amikre emlékeznek, majd magukban mondják csak el az
adott leckét. Sokan viszont hangosan szeretnek inkább tanulni, és azzal, hogy
felmondják maguknak a tananyagot, könnyebben és gyorsabban megtanulják, mintha
csak némán ismételgetnék vagy olvasnák. Kérdéses, hogy mi az a helyszín, ahol
anélkül mondhatjuk magunknak hangosan bármelyik egyetemi tárgy tananyagát, hogy
a környezetünkben tartózkodó idegenek elkezdjenek aggódni a mentális
stabilitásunk, és ehhez kapcsolódóan a saját testi épségük iránt. Otthon
tanulni ilyen szempontból jó, hiszen maximum olyanokkal futunk itt össze, akik
ismernek és pontosan tudják, hogy a motyogás vagy éppen ékesszóló előadás nem a
mentális instabilitásunkról árulkodik, hanem éppen az agyunk barázdálásán
dolgozunk. Ha mégis külső helyszínt kényszerülünk választani, a kávézó még
mindig jobb a hangos memorizálásra, mint a könyvtár, ahol ugyebár alapvető
elvárás a csend.
A feladat igényei
Bár a magyar felsőoktatásban az egyéni tanulás és
teljesítmény a leggyakoribb, belefuthatunk olyan helyzetekbe akár itt, vagy
cserediákként külföldön töltött szemeszterek alatt, hogy csoportmunkára kerül a
sor. Természetesen ilyenkor lehet egy megoldás, hogy semmilyen együttműködést
nem tanúsítunk, hanem csak felosztjuk a projektet, és mindenki egyedül, a saját
beosztása szerint elkészíti a rá szabott részt, ezzel lényegében egyéni
feladatot csinálva egy csoportmunkából. Ezzel szemben egy jó soft skill fejlesztési
lehetőség valóban közösen megoldani a feladat zömét, amihez valós időben kell
kommunikálni. Ehhez a könyvtár valószínűleg nem lesz az ideális helyszín,
ugyanis itt beszélgetésre nem sok esélyünk lesz. Egy kávézóban dolgozva nem
csak a ránk szólásokat tudjuk elkerülni, de egy sokkal kötetlenebb, szabadabb
helyzetben leszünk, ami azt is megkönnyíti, hogy a csoport tagjaival, még ha
nem is ismerjük jól egymást, könnyebben feloldódjunk és beszélgessünk a
projektről és egymásról. Még ha nem is dolgozunk egy közös feladaton, egy
kávézóban akkor is hangulatos lehet a közös tanulás. Mindenki rendel magának
egy italt, egy közös asztalon ki lehet teríteni a laptopokat, jegyzeteket,
papírokat, füzeteket, és egymással párhuzamosan, de mégis egymástól függetlenül
tudunk dolgozni.
Romantizálás
Sokszor már semmi kedvünk nincs tanulni, elegünk van a
félévből, a szorgalmi időszak rohanásából és a vizsgaidőszakban érzett
nyomásból, hogy jól teljesítsünk, és felmerül a gondolat, hogy mennyivel
könnyebb lenne egy-két tárgyat nem teljesíteni, és csak egy félévvel vagy évvel
csúsztatni. Az igazán sikeres diákok ilyenkor vetnek be minden rendelkezésre
álló stratégiát, hogy ezt a csúszást és halasztást elkerüljék. A félév
bármelyik pontján egy erős és hatékony módszer lehet a tanulás romantizálása.
De mit is jelent ez? Gondolhatunk itt azokra a közösségi média posztokra és
YouTube videókra, ahol valaki leül a kamera elé, rendkívül esztétikus
környezetben, gyakran színes tollakkal, filcekkel, papírokkal, írószerekkel
körülvéve vagy éppen egy nagy pohár jeges kávéval és részletesen kidolgozott
tanulási beosztással, és nem csak elkezd tanulni, de olyan hatékony, hogy
órákon keresztül csak pontosan beosztott szünetekre áll meg, és a videó végére
mindent befejez. Gondolhatunk a belülről jövő romantikus elképzelésekre is
arról, hogy mennyire érdekel minket, amit tanulunk, hogy valójában nem is
kötelezettség, hanem lehetőség ott lenni azon az egyetemen, azon a szakon, és
igazából élvezzük a tanulást. Bárhol romantizálhatjuk a tanulást, legyen szó
könyvtárról, kávézóról, vagy akár a koliszobában egymás mellé szorított
asztalokról. A kávézó segíthet a romantikus környezet megteremtésével, egy
esztétikus itallal vagy péksüteménnyel. A könyvtár persze a tanulással
hagyományosan összekapcsolt helyszín, így mi sem egyértelműbb, mint, hogy itt
tanulni izgalmas, érdekes, kihívásokkal teli, de azokat öröm teljesíteni, nem
kényszer.
Megszokás vs. újdonság
Változó igényeink vannak olyan tekintetben is, hogy a
megszokást, a rendszert, a rutint szeretjük, ez segít a hatékonyságban, vagy
inkább vágyunk a környezetváltozásra, arra, hogy legalábbis egy kis újdonság
legyen az életünkben, még ha a tanulás egyhangú is. A könyvtár tudja nyújtani a
megszokást és a rutint, hiszen a nagyon ritka és minimális karácsonyi
dekoráción kívül nem csak ugyanott áll, de mindig ugyanúgy néz is ki. Még a
törzshelyünket is kialakíthatjuk, hiszen, ha nyitáskor az elsők között érkezünk,
vagy legalábbis nem a legfrekventáltabb széket választjuk, elég jó esélyünk
van, hogy mindig ugyanott ülhessünk, és ez is része legyen a tanuláshoz
kapcsolódó rendszerünknek. Sokszor a kávézókban is választhatunk magunknak
törzshelyet, bár itt sokkal nagyobb a mozgás, így nagyobb az esélye, hogy
valaki más is aznap pont ahhoz az asztalhoz akar leülni meginni a kávéját, amit
mi néztünk ki laptopunk alapzataként. Ezzel együtt persze az is rutin lehet,
hogy mindig ugyanabba a kávézóba megyünk, és ezen belül oda ülünk le, ahol
éppen találunk helyet. Onnan tudhatjuk biztosan, hogy egy kávézó a
törzshelyünkké vált, hogy vagy minden egyes elemet végig próbáltunk a menün,
vagy annyiszor kértük ugyanazt, hogy a barista már belépéskor tudja, hogy mit
készíthet nekünk.
Főleg a nagyvárosokban adhat némi izgalmat a tanuláshoz,
hogy különböző kávézók közül választhatjuk ki, hogy az adott napon éppen hol
kortyolgassunk egy folyamatosan hűlő italt miközben egy félév halogatás után
próbáljuk a vizsgára az anyagot elsajátítani. Egyszer minden város kifut persze
új kávézókból, de már az is szórakoztató lehet, hogy ezeket rotáljuk, hiszen az
egyetemi szemeszterek, a vizsgaidőszakok pedig különösen végesek, így lehet,
hogy az előtt véget ér a napi szintű tanulásunk, hogy ráunnánk a kávézók
váltogatására.
Bármilyen tanulási formáról legyen is szó, a
természettudományok laboratóriumokban végzendő kísérleteit nem ide számítva,
mindenképpen javasoljuk a környezetváltozást és a tanuláshoz otthonról való kimozdulást.
A könyvtárba, különösen, ha egyetemi létesítményről van szó, hallgatóként
ingyenesen regisztrálhatunk, míg a kávézóban tanulás drágább, hiszen minden
alkalommal elvárt a vásárlás. Ez is egy megfontolandó faktor, viszont ilyen
szempontból a költség sem tarthat vissza az otthontól távoli tanulástól, hiszen
a könyvtár ingyen van. Fontos elválasztani a pihenéssel és munkával vagy ebben
az esetben tanulással töltött helyszínt, hogy ahol pihenni szoktunk, ott igazán
ki tudjunk kapcsolódni, és este könnyen elaludni, ahol pedig tanulni szoktunk,
ott bekapcsoljon az agyunkban a koncentráció a TikTok videók gondolatmentes
pörgetése helyett. Ebben sokat segíthet a könyvtári vagy kávézói tanulás.
Végül egy pillanatra még visszakanyarodnánk az eredeti
gondolathoz. Mindenki máshogy szeret tanulni, és általában a hatékony
egyetemisták kávézókban és könyvtárakban tanulnak, abban sincs semmi szégyen,
ha az ágyadon fekve csapod fel a laptopot é sajátítod el a vizsga anyagát. Bár
kétségeink vannak, hogy ez a legnagyobb hatékonyságot kiváltó módszert, nem
ítéljük el, hanem büszkék vagyunk rád, hogy megküzdöttél a tanulás
nehézségével.
források: www.eduline.hu, www.funzine.hu, www.stanforddaily.com
képek forrása: www.unsplash.com, www.pexels.com