A filmtörténelem legnagyobb bukásai

Mint minden más, úgy a hollywoodi filmipar sem tévedhetetlen: neki is megvannak a maga magasságai és mélységei. Bizony, vannak olyan filmek, amelyek nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.

Azt mondani sem kell, hogy az idő elteltével a filmkészítésre szánt összegek is gyarapodtak, egyre több tőkét igényel egy-egy film forgatása, ezzel párhuzamosan a tét is nő. Amennyiben a terjesztés során a magas büdzséből elkészült film valamilyen okból kifolyólag megreked, akkor azonnal veszteséget fog generálni a stúdióknak. Ebben a cikkben összegyűjtöttünk néhány bukást, amelyeknél rekordmennyiségű összegek mentek kukába.
10. Szahara (Sahara, 2005)

A Szahara remek példája az ész nélküli költekezésnek, ugyanis Breck Eisner és a stábja képes volt 160 millió dollárt elkölteni egy teljesen átlagosnak mondható kalandfilmre, amely nem mellesleg kb. 60-70 millió körüli összegből kivitelezhető lenne. A költségek listáján olyan tételek szerepelnek, mint 3,8 millió dollár kifizetése tíz forgatókönyvírónak, 2 millió egy repülőgép lezuhanásának 46 másodperces jelenetére, amely végül bele sem került a végső verzióba. A Szahara végső soron nem teljesített rosszul a mozikban, csupán nem egy 160, ellenben egy 60 milliós filmhez mérten.

Költségvetés: 160M $; Összbevétel: 120M $; Becsült veszteség: 121M $

9. A mennyország kapuja (Heaven’s Gate, 1980)

Michael Cimino már a forgatás előtt kifutott a költségvetésből, végül a tervezett 7,5 millió dollár majdnem hatszorosánál állt meg. A rendező állítólag annyira maximalista volt, hogy a forgatás ötödik napján már négy napos lemaradásban voltak: leromboltatott és újjáépítetett egy díszletet, amely csupán 1,2 millió dollárba került, saját bérelt területen forgatott, a csatajelenet kedvéért pedig egy öntözőrendszert szereltetett be, hogy kellően zöld legyen a fű. A montírozó szobát fegyveres őrökkel védte, de így sem úszta meg, hogy az 5 órás nyersanyagot 3 óra 36 percre rövidítse le. A filmet a kritikusok a földbe döngölték, nem mellesleg akkora bukás lett, hogy a United Artists stúdió majdnem csődbe is ment miatta.

Költségvetés: 44M $; Összbevétel: 3,5M $; Becsült veszteség: 121M $

8. A magányos lovas (The Lone Ranger, 2013)

A magányos lovas eleve nem egy olcsó büdzsével rendelkező filmnek indult, már az első perctől kezdve arra törekedett a Disney, hogy ésszerű mértékre szorítsa vissza a kiadásokat. Az időjárás kifejezetten nem a filmesek malmára hajtotta a vizet, ugyanis rengeteg díszlet sérült a viharok során, amelyeknek pótlása, helyrehozása plusz kiadásokkal járt. Egyes források szerint, marketinggel együtt 375 millió dollárra árazható be a produkció. Az alkotás eseténben már a vonatos jelenet is felemésztett iszonyatos mennyiségű összegeket, hiszen csak arra a jelentre került felhasználásra 2000 tonna sín, és ekkor a számítógépekkel vezérelt mozdonyokról még szót sem ejtettünk. Természetesen ezek még nem jelentik azt, hogy törvényszerűen meg kellett buknia, ám az lehetett a probléma fő forrása, hogy 2013-ra gyakorlatilag kihal a western és Johnny Depp sem a karriere csúcsán van, így ezekre alapozni egy szuperprodukciót egyenlő az öngyilkossággal.

Költségvetés: 250M $; Összbevétel: 260M $; Becsült veszteség: 121M $
7. John Carter (2012)

Szintén egy nem túl sikeres Disney blockbusterről beszélhetünk, pedig a John Carter esetén még a Tarzan alkotója, Edgar Rice Burroughs regényére is támaszkodhattak, így minden adott volt, hogy sikertörténetet írjanak. A rendező, Andrew Stanton – a saját bevallása szerint – megrészegült a rendelkezésre álló összegtől és elvárásoktól, ami nem csak abban nyilvánul meg, hogy a produkció sem úgy sikerült, ahogy tervezte, de a marketinget is szabotálta. Az előzetesekből direkt kihagyta a látványos elemeket és felvételeket, illetve a romantikus szálat is, és a plakáton sem engedte feltüntetni Burroughs nevét és korábbi munkáit. A film végső soron akkora csalódásnak bizonyult, hogy Rich Ross, a Disney akkori elnöke is lemondott.


Költségvetés: 246M $; Összbevétel: 284M $, Becsült veszteség: 125M $

6. Final Fantasy: A harc szelleme (The Spirits Within, 2001)

A népszerű videójátékokon alapuló Final Fantasy-film animációs technológiája jócskán megelőzte a korát, de ennek természetesen ára volt: a produkció négy éven keresztül készült, ami azt eredményezte, hogy az első felvételekből többet is kénytelenek voltak újrarendelni, a szoftver technológiája ugyanis annyit fejlődött az évek során, hogy nem passzoltak a későbbi snittekhez. Ezeket figyelembe véve, nem meglepő, hogy a költségvetés 137 millió dollárra gyarapodott. A probléma ott folytatódott, hogy ez a videójáték adaptáció sem volt képes túlnőni a saját maga rajongótáborán, ők is pedig azt hangsúlyoztak, hogy túlságosan eltér az eredeti játéktól. Összességében – a korábban említettekkel ellentétben – nem teljesített olyan rosszul, ám a stúdió kevés pénzt látott viszont az irgalmatlanul nagy befektetéséből.

Költségvetés: 137M $; Összbevétel: 85,1M $; Becsült veszteség: 126M $

5. Pluto Nash kalandjai (The Adventures of Pluto Nash, 2002)

A bölcsek kövére és a Dr. Dolittle sikere után joggal gondolhatták, hogy Eddie Murphy nevével bármit el lehet adni, ellenben azért kicsit túlzásnak bizonyult egy 100 milliós sci-fit a színészre alapozni. Érdemes megemlíteni, hogy maga Murphy sem tett túl sokat azért, hogy sikeres legyen a produkció, ugyanis nem volt hajlandó részt venni a reklámozásban, ezzel szemben Alec Baldwin a nevét is le akarta vetetni a stáblistáról, amikor meglátta a kész filmet. Így nem meglepő, hogy maguk az alkotók is két évet ültek felette, és a megjelenés előtt sem voltak hajlandóak levetíteni a filmet a kritikusoknak.

Költségvetés: 100M $; Összbevétel: 7,1M $; Becsült veszteség: 126M $

4. Anyát a Marsra! (Mars Needs Moms, 2011)

Napjainkban kevés biztosabb befektetés van az animációs filmeknél: sikerüljön akárhogyan is az alkotás, hiszen a gyerekekre és a szüleikre mindig lehet alapozni. A Disney azonban itt is tudott negatív rekordokat dönteni, hiszen az Anyát a Marsra! a maga 150 milliós költségvetésével nem is sorolhatunk az extrém kategóriába, de hiába fordítottak energiát arra, hogy a színészek mozgását ültessék a vászonra, a közönség ebből csak annyit érzékelt, hogy ijesztően csúnya animációkkal találja szembe magát. A filmet körülvevő marketingtevékenység sem volt a legprofibb, ugyanis az egyik leggyengébbnek számító márciusi időszakra időzítették a megjelenést, illetőleg azt sem várták meg, amíg a konkurens Rango kifut a mozikból.

Költségvetés 150M $; Összbevétel: 39M $; Becsült veszteség: 137M $

3. A kincses sziget kalózai (Cutthroat Island, 1995)

Senki nem gondolta volna, hogy a Karib-tenger kalózai 8 évvel később minden idők egyik legjövedelmezőbb franchise-át teremti meg, kifejezetten A kincses sziget kalózait követően. A csavar, hogy egyetlen igazi sztárt sem tudtak szerezni miután Michael Douglas otthagyta a produkciót. 1995 karácsonyán debütált a mozikban, ám esélye sem volt olyan alkotások mellett, mint a Jumanji vagy a Toy Story.

Költségvetés 98M $; Összbevétel: 18,5M $; Becsült veszteség: 137M $

2. 47 Ronin (47 Ronin, 2013)

A 47 Ronin lényegében tankönyvi példája lehet annak, hogy hogyan nem érdemes filmet készíteni. Az Universal megbízta a nulla tapasztalattal rendelkező Carl Rinscht, csak hogy a vágás során az első adandó alkalommal kivegyék kezéből az irányítást. Rájöttek arra, hogy érdemes lenne a produkció egyetlen nemzetközileg is elismert sztárját, Keanu Reevest kihangsúlyozni, ezért az egész finálé újraforgatásra került. Ennek az lett az eredménye, hogy a premiert 2012. novemberéről, 2013. karácsonyára kellett tolni, illetőleg a költségek is megszaladtak.

Költségvetés: 225M $; Összbevétel: 150M $; Becsült veszteség: 150M

1. A 13. harcos (The 13th Warrior, 1999)

A Jurassic Park írójával, a Drágán add az életed! rendezőjével és Antonio Banderas színészi mivoltával lehetetlen nem sikeres filmet készíteni, ám ezen kijelentés megbukni látszik a 13. harcos révén. A produkció olyan rosszra sikeredett, hogy a tesztvetítéseket követően alaposan átdolgozták, ezzel még fentebb nyomva az egyébként is tetemes költségvetést, de a végeredmény még ennek ellenére is olyan gyenge lett, hogy Omar Sharif a saját bevallása szerint inkább visszavonult a színészkedéstől, mint hogy még egy ilyen borzalomhoz adja a nevét. A bukás másik forrása, hogy már negyedik hete dominálta a mozikat a Hatodik érzék, és szinte minden más produkciótól elszívta a nézőket.

Költségvetés: 160M $; Összbevétel: 61,6M $; Becsült veszteség: 183M $

Ahogy említettük, Hollywood is hajlamos arra, hogy ne csupán sikersztorikat dobjon piacra, ám ennek ellenére is joggal úszik a sikerben! Mit gondoltok a fentebb felsorolt produkciókról? Elkerülhető lett volna a bukás?

Forrás: hu.ign.com
Képforrás: pexels.com 


További híreink
Filmajánló: Stephen King – Álom Doktor
november 19.
3 perces olvasmány

Figyelem! Spolierveszély! A cikk fontos részleteket tartalmaz a történetről, ne olvasd el, ha még nem láttad és megnéznéd a filmet
Gyógyteákkal a világ ellen
november 08.
4 perces olvasmány

Az őszi időszakban mindenki egy kicsit többet van az otthon melegében egy pohár forró italt kortyolgatva. De tudod, hogy mit is iszol?
August Employee of the Month: Fadairo Olamide Sulaimon
szeptember 21.
1 perces olvasmány

The August’s employee of the month is Fadairo Olamide Sulaimon. He does his job very well and our project manager can always count on his cooperation and work.
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!