A videojátékok meglehetősen nagy múltra tekintenek vissza,
amely során az egyszerű szórakozásból széles körben elterjedt szenvedéllyé
váltak. A világon több ezer profi játékos van, akik rengeteg edzésen vesznek
részt, hogy uralhassák a virtuális ranglista első helyeit.
Első körben nézzük meg azt, hogy pontosan honnan is ered a
versenyszerű játék, és mi is pontosan az e-sport. Nos, ennek eredete az 1970-es
évekre nyúlik vissza, az első mérkőzésre 1972 októberében került sor a Stanford
Egyetemen, amkor a diákok a Spacewar névre keresztelt videojátékban
versenyeztek egymással. Ezt tartják az első klasszikus többjátékos PC-s címnek,
amelyben a játékosok űrcsatákban merülhettek el.
Az e-sportok népszerűsége sokkal inkább az 1990-es években,
az internet domináns térhódításával ugrott meg, amikor a játék a mai értelemben
vett hobbiból profi sporttá vált. Az e-sport, eSport, egames vagy elektronikus
sport kifejezések a szervezett videojáték-versenyekre utalnak. Ezek lehetnek
egyéniek, de jellemzően csapatversenyeket jelentenek, amelyek során a csapatok
lényegében kisebb-nagyobb pénzösszegekért versenyeznek egymással. Az e-sport
világa hasonlóan működik, mint a hagyományos sportoké, ugyanis a legjobb
játékosok csapnak össze egymással a ranglisták vezető helyeiért, egy általuk
választott játékban.A legnépszerűbb e-sport játékok (2022), amelyek szépen
körvonalazzák, hogy milyen pénzösszegek mozognak az elektronikus sport
világában:
DOTA 2 – egy többjátékos online csatamező, egy stratégiai
játék, amelyben több csapat küzd meg egymással, fő feladatuk, hogy a térkép
másik felén elpusztítsák az ellenfél építményeit. A játék 15 millió nézőt
vonzott be, 59 profi csapatot mozgat meg, és 35 millió dolláros pénzdíjat ad
annak a csapatnak, aki megnyeri a bajnokságot.
Fortnite – egy lövöldözős játék, amely eltérő játékmódokat
kombinál, köztük a népszerű Battle Royale-t. 2 millió néző követi, 40 millió
játékosa van, és a bajnokság nyertese 30 millió dolláros pénzdíjat zsebelhet
be.
League of Legends – stratégiai játék a MOBA kategóriában,
amelyet 44 millió néző követ nyomon, amelyben 24 profi csapat játszik, és a
bajnokság győztese 7 millió dollárt vihet haza.
CS:GO – egy többjátékos belső nézetes lövöldözős játék,
amelyben két csapat küzd egymás ellen. 1,2 millió nézővel bír, 40 profi csapat
mérkőzik meg rendszerint, a nyertesnek pedig 1,2 millió dolláros pénzjutalom
jár.
Overwatch – a korábbiakhoz hasonlóan, ez is egy többjátékos
lövöldözős játék, amely 300 ezres nézőszámmal büszkélkedhet, 20 profi csapat
méri össze tudását, míg a bajnokság megnyeréséhez 5 millió dolláros összeg
társul.
PUBG – a PlayerUnknown’s Battlegrounds egy lövöldözös játék,
amelyben akár 100 játékos is partra szállhat egy lakatlan szigeten, hogy
felszereléseket és fegyvereket keressenek, akivel kiiktathatják egymást. A
játéknak 800 ezer nézője van, 20 profi csapattal, és a nyertes cím mellé 2
millió dolláros pénzjutalom párosul.
2022-ben az e-sport iparága teljes piaci értéke a becslések
szerint elérte a 1,8 milliárd dollárt. Kínában a legnépszerűbb, ahol a piaci
értéke a világon minden másnál magasabb, több mint 100 millió dollár. Annak
ötlete, hogy az e-sport kerüljön fel az olimpiai sportágak hivatalos listájára,
szintén Ázsiából származik. Az első lépés a Virtuális olimpiai sorozat bajnoksága
volt, amelynek célja, hogy az olimpia mintájára összekapcsolja a virtuális és a
valós sportok világát. Az olimpiai játékok vonzerőjének megtartása
szempontjából az e-sportok bevonása mindenképpen hasznos lehet.
Az elektronikus sport, valamint a videojátékok –
természetesen a számos negatív hatásán túl – rengeteg előnnyel rendelkeznek,
így összeszedtük egy csokorba a TOP 4 előnyüket!
Logikus gondolkodás
Egy 2015-ös tanulmány 27 profi játékost vizsgált, akinek az agyát MRI-vizsgálatnak vetették alá. Kimutatták, hogy a játékosoknak nagyobb a szürkeállománya és több kapcsolódást véltek felfedezni az agy egy olyan területén, amely a jobb kognitív képességek és a logikus gondolkodás színtere.
Jobb szem- és kézkoordináció
Egy másik tanulmány arra az eredményre jutott, hogy azok az emberek, akik rendszeresen játszanak, jobb szenzomotoros készségekkel rendelkeznek. A kutatók két csoportot figyeltek meg: az egyiket játékosok alkották, míg a másikat olyan emberek, akik még soha nem játszottak számítógépes játékkal. Mindkét csapatnak egy nagyon egyszerű feladatot kellett végrehajtania, lényegében zöld pontokat kellett lekövetni az egér irányításával. A kísérletet követően világossá vált, hogy a játékosokból álló csapat sokkal gyorsabban és pontosabban reagáltak, mint a nem játékosok. A játék segítséget nyújthat a szem- és kézkoordinációt igénylő feladatok végzése során.
Jobb döntéshozatali képesség
A Rochesteri Egyetem kutatói megállapították, hogy a rendszeres akciójátékok a való életben javíthatják a gyors döntéshozatali képességet. Amikor valamilyen probléma üti fel a fejét, az akciójátékokat kedvelő egyének akár 25%-kal gyorsabban reagáltak. Ezek a tulajdonságok értékesnek bizonyulhatnak az élet számos területén.
Jobb memória
Szintén egy 2015-ös tanulmány során játékosokat és nem
játékosokat teszteltek különböző memóriafeladatok során. Azok, akik gyakran
játszottak összetett 3D-s játékokkal, sikeresebben teljesítettek, mint azok,
akik egyáltalán nem játszanak ilyen jellegű játékokkal. A tanulmány azt is
kimutatta, hogy amennyiben a nem játékosok is napi 30 percet szánnak egy-egy
számtógépes játékra, akkor azok memóriája is javulni kezd az idő
előrehaladtával.
Írta: Kis Zoltán
Forrás: www.gymbeam.hu
Képforrás: www.pexels.com