Mit jelent az e-sport? Sportnak hívhatjuk-e ténylegesen?

A videojátékok meglehetősen nagy múltra tekintenek vissza, amely során az egyszerű szórakozásból széles körben elterjedt szenvedéllyé váltak. A világon több ezer profi játékos van, akik rengeteg edzésen vesznek részt, hogy uralhassák a virtuális ranglista első helyeit.

Első körben nézzük meg azt, hogy pontosan honnan is ered a versenyszerű játék, és mi is pontosan az e-sport. Nos, ennek eredete az 1970-es évekre nyúlik vissza, az első mérkőzésre 1972 októberében került sor a Stanford Egyetemen, amkor a diákok a Spacewar névre keresztelt videojátékban versenyeztek egymással. Ezt tartják az első klasszikus többjátékos PC-s címnek, amelyben a játékosok űrcsatákban merülhettek el.

Az e-sportok népszerűsége sokkal inkább az 1990-es években, az internet domináns térhódításával ugrott meg, amikor a játék a mai értelemben vett hobbiból profi sporttá vált. Az e-sport, eSport, egames vagy elektronikus sport kifejezések a szervezett videojáték-versenyekre utalnak. Ezek lehetnek egyéniek, de jellemzően csapatversenyeket jelentenek, amelyek során a csapatok lényegében kisebb-nagyobb pénzösszegekért versenyeznek egymással. Az e-sport világa hasonlóan működik, mint a hagyományos sportoké, ugyanis a legjobb játékosok csapnak össze egymással a ranglisták vezető helyeiért, egy általuk választott játékban.A legnépszerűbb e-sport játékok (2022), amelyek szépen körvonalazzák, hogy milyen pénzösszegek mozognak az elektronikus sport világában:

DOTA 2 – egy többjátékos online csatamező, egy stratégiai játék, amelyben több csapat küzd meg egymással, fő feladatuk, hogy a térkép másik felén elpusztítsák az ellenfél építményeit. A játék 15 millió nézőt vonzott be, 59 profi csapatot mozgat meg, és 35 millió dolláros pénzdíjat ad annak a csapatnak, aki megnyeri a bajnokságot.

Fortnite – egy lövöldözős játék, amely eltérő játékmódokat kombinál, köztük a népszerű Battle Royale-t. 2 millió néző követi, 40 millió játékosa van, és a bajnokság nyertese 30 millió dolláros pénzdíjat zsebelhet be.

League of Legends – stratégiai játék a MOBA kategóriában, amelyet 44 millió néző követ nyomon, amelyben 24 profi csapat játszik, és a bajnokság győztese 7 millió dollárt vihet haza.

CS:GO – egy többjátékos belső nézetes lövöldözős játék, amelyben két csapat küzd egymás ellen. 1,2 millió nézővel bír, 40 profi csapat mérkőzik meg rendszerint, a nyertesnek pedig 1,2 millió dolláros pénzjutalom jár.

Overwatch – a korábbiakhoz hasonlóan, ez is egy többjátékos lövöldözős játék, amely 300 ezres nézőszámmal büszkélkedhet, 20 profi csapat méri össze tudását, míg a bajnokság megnyeréséhez 5 millió dolláros összeg társul.

PUBG – a PlayerUnknown’s Battlegrounds egy lövöldözös játék, amelyben akár 100 játékos is partra szállhat egy lakatlan szigeten, hogy felszereléseket és fegyvereket keressenek, akivel kiiktathatják egymást. A játéknak 800 ezer nézője van, 20 profi csapattal, és a nyertes cím mellé 2 millió dolláros pénzjutalom párosul.

2022-ben az e-sport iparága teljes piaci értéke a becslések szerint elérte a 1,8 milliárd dollárt. Kínában a legnépszerűbb, ahol a piaci értéke a világon minden másnál magasabb, több mint 100 millió dollár. Annak ötlete, hogy az e-sport kerüljön fel az olimpiai sportágak hivatalos listájára, szintén Ázsiából származik. Az első lépés a Virtuális olimpiai sorozat bajnoksága volt, amelynek célja, hogy az olimpia mintájára összekapcsolja a virtuális és a valós sportok világát. Az olimpiai játékok vonzerőjének megtartása szempontjából az e-sportok bevonása mindenképpen hasznos lehet. 
Az elektronikus sport, valamint a videojátékok – természetesen a számos negatív hatásán túl – rengeteg előnnyel rendelkeznek, így összeszedtük egy csokorba a TOP 4 előnyüket!

Logikus gondolkodás

Egy 2015-ös tanulmány 27 profi játékost vizsgált, akinek az agyát MRI-vizsgálatnak vetették alá. Kimutatták, hogy a játékosoknak nagyobb a szürkeállománya és több kapcsolódást véltek felfedezni az agy egy olyan területén, amely a jobb kognitív képességek és a logikus gondolkodás színtere.

Jobb szem- és kézkoordináció

Egy másik tanulmány arra az eredményre jutott, hogy azok az emberek, akik rendszeresen játszanak, jobb szenzomotoros készségekkel rendelkeznek. A kutatók két csoportot figyeltek meg: az egyiket játékosok alkották, míg a másikat olyan emberek, akik még soha nem játszottak számítógépes játékkal. Mindkét csapatnak egy nagyon egyszerű feladatot kellett végrehajtania, lényegében zöld pontokat kellett lekövetni az egér irányításával. A kísérletet követően világossá vált, hogy a játékosokból álló csapat sokkal gyorsabban és pontosabban reagáltak, mint a nem játékosok. A játék segítséget nyújthat a szem- és kézkoordinációt igénylő feladatok végzése során.

Jobb döntéshozatali képesség

A Rochesteri Egyetem kutatói megállapították, hogy a rendszeres akciójátékok a való életben javíthatják a gyors döntéshozatali képességet. Amikor valamilyen probléma üti fel a fejét, az akciójátékokat kedvelő egyének akár 25%-kal gyorsabban reagáltak. Ezek a tulajdonságok értékesnek bizonyulhatnak az élet számos területén.

Jobb memória

Szintén egy 2015-ös tanulmány során játékosokat és nem játékosokat teszteltek különböző memóriafeladatok során. Azok, akik gyakran játszottak összetett 3D-s játékokkal, sikeresebben teljesítettek, mint azok, akik egyáltalán nem játszanak ilyen jellegű játékokkal. A tanulmány azt is kimutatta, hogy amennyiben a nem játékosok is napi 30 percet szánnak egy-egy számtógépes játékra, akkor azok memóriája is javulni kezd az idő előrehaladtával.

Írta: Kis Zoltán
Forrás: www.gymbeam.hu
Képforrás: www.pexels.com


További híreink
Magyarország legjobb egyetemei
június 18.
3 perces olvasmány

10 magyar egyetem került be az Academic Ranking of World Universities legfrissebb szakterületi rangsorába
Nehezen tartod be újévi fogadalmadat? Segítünk!
február 19.
7 perces olvasmány

Nehezen tartod be újévi fogadalmadat? Segítünk!
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!