Túlélési útmutató vizsgaidőszakhoz: Tippek és trükkök a stresszmentes felkészüléshez

Még ha a szorgalmi időszakban sok beadandók, kiselőadásunk és zh-nk is van, a legtöbbek számára a vizsgaidőszak a legstresszesebb és meghatározóbb időszak a tanévben. Könnyű ilyenkor mindent a tanulás oltárán feláldozni és az egészségünkről, az életünk más aspektusairól teljesen elfelejtkezni. Különösen a téli vizsgaidőszak az, ami nem csak saját magunk, de környezetünk számára is nehéz lehet, hiszen ilyenkor az ünnepek között nincsenek vizsgaidőpontok a legtöbb egyetemen, viszont előtte és utána is jelen vannak az időpontok, a stressz, a tananyagok, amik nehezebbé teszik, hogy átéljük az ünnepi hangulatot és felszabadultan időt töltsünk a szeretteinkkel. Éppen emiatt összeírtunk néhány hasznos tippet gyakorlott egyetemistáktól, hogy hogyan legyen kevésbé rossz a vizsgaidőszak.
1. mentalitás

Először is, a legfontosabb leszögezni, hogy a jegyeid nem határoznak meg; rengeteg más tulajdonságod és kvalitásod van, mint a tudományos eredményeid. Ezt könnyű elfelejteni különösen akkor, amikor mindenki más tanul körülötted, a lehető legjobb eredményt akarják elérni és ezen kívül talán még a családtól, tanároktól, más külső szereplőktől is jön a nyomás, hogy jól teljesíts. A jó jegyek és jó átlag természetesen szükségesek ahhoz, hogy tanulmányi ösztöndíjra legyünk jogosultak, számíthat, amikor csereprogramra vagy továbbtanulásra jelentkezünk, és természetesen általában ez azt is mutatja, hogy valaki jól megértette és elsajátította az adott tananyagot. Ezzel együtt viszont nem néhány rossz jegy vagy akár bukás fogja meghatározni és véglegesen tönkre tenni a jövőnket.

Sokat segít a vizsgaidőszak túlélésében, ha elengedjünk a tökéletességre törekvő énünket, hiszen nem az a legfontosabb az éltedben, de még az egyetemi tanulmányainkban sem, hogy minidig mindenből ötösöket és dicséreteket kapjunk. Amikor túl sok van egyszerre a feladataink listáján, amiket a másfél hónapnyi vizsgaidőszak alatt kell teljesíteni, hirtelen minden fontosnak és elengedhetetlennek tűnhet. Ilyenkor érdemes felállítani egy listát, és hierarchiát kialakítani a tantárgyak között. Mik azok, amik valóban szorosan kapcsolódnak a szakunk törzsanyagához? Mik azok, amik még ezen belül is kifejezetten érdekelnek, és úgy érezzük, hogy akár tanulmányi, akár munka szempontjából szívesen foglalkoznánk vele többet is? Mik érik a legtöbb kreditet? Ezek a tárgyak kerülnek a lista elejére, ezek azok, amikkel célszerű a legtöbb időt tölteni, hogy elérjük a lehető legjobb jegyeket. Ezzel szemben mik azok a tárgyak, amik csak szabadon választhatók, de meg kell csinálnunk őket a kerettanterv alapján? Mi az, ami hivatalosan kötelező tárgy, de nem szeretnénk vele többet foglalkozni, mint egy egyetemi tárgy kötelező teljesítése? Mi az, ami alig néhány kreditet ér a többihez képest? Ezek a tárgyak a lista aljára kerülnek, amiknél inkább a minimum teljesítésére törekszünk, hiszen nem akarunk valami unalmas vagy választható tárgyat ismételni vagy ezekkel nehezíteni egy későbbi félévet.

Emlékezz, az egyetemi jegyek nem minden, és a jó teljesítmény mellett tartsd magadat is meg idegösszeroppanás mentesen, mert különben egy kitűnő bizonyítvány nem ér semmit!
2. közösség

Nagyon befolyásolja a viselkedésünket és teljesítményünket a környezet, ami körbevesz. Ha olyanok vannak csak körülöttünk, akik folyamatosan tanulnak és tökéletességre törekszenek, az ösztönözhet minket is a szorgalomra, de egyben frusztráló is lehet, hogy látszólag olyanokat képesek teljesíteni nap, mint nap, amit mi nem. A másik végé ennek a spektrumnak ott vannak azok a közegek, ahol mindenki csak a minimum elérésére törekszik és nem áll szándékukban a legjobbat kihozni magukból vagy kifejezetten fejlődni. Az ilyen közeg visszahúzó erejű lehet, hiszen ezt látjuk a normának, az átlagnak, és így mi sem akarunk ennél jobban teljesíteni. Különösen a tanulás során az is nagyon nehéz tud lenni, amikor egyáltalán nincsenek mások körülöttünk, vagy nincsenek olyanok, akik megértik ezt a konkrét nehézséget. Lehet, hogy otthon ülve az idősebb családtagokkal nehezen magyarázzuk meg, hogy miért olyan stresszes ez az időszak, mennyire nehéz száz oldalnyi jegyzetet a memóriába erőltetni néhány nap alatt, vagy éppen milyen nehéz egy olyan tárgyra felkészülni, amiről nincsenek jó órai magyarázatok és jegyzetek.

Mindezen okokból fontos a vizsgaidőszakban és azon túl is kialakítani magunk körül egy közösséget, akik segítenek abban, hogy jól teljesítsünk, motiváljuk egymást, de megértsék a nehézségeket és átérezzék a feszültséget is. Sokaknak amiatt is segít a könyvtári tanulás, mert különösen a vizsgaidőszakban más olyan diákokkal vannak tele az olvasótermek, akik szintén vizsgákra készülnek, így megvan a közösség és szolidaritás érzése, viszont csend is van, ami lehetővé teszi, hogy koncentráljunk a saját feladatunkra. Ha nem is ismerünk senkit, nem kínos „egyedül” ülni a könyvtárban, hiszen a csendes részeken nem beszélget senki, mindenki csak arra a jegyzetfüzetre, tankönyvre, tabletre koncentrál, amin minden számára szükséges tudást összegyűjtött. Ha könyvtárnál mozgalmasabb környezetben szeretsz tanulni vagy éppen nincs szükséged mély koncentrációra, kávézók és kifejezetten közösen tanulásra specializálódó helyek is jók lehetnek, hiszen itt időről időre még egy kis édességgel is meglephetjük magunkat a jól végzett munka jutalmaként. Szintén jó barátokkal közösen összeülni és tanulni, mert szaktársak esetén ez lehetőséget ad jegyzetek cserélésére, kiegészítésére és a tananyag elmagyarázására, megértésére is. A barátokkal tanulás egyetlen veszélye, hogy a tanulás erősen háttérbe szorul és csak a baráti találkozó jelleg marad meg. Sokszor ez is üdítő és szükséges, viszont a vizsgaidőszakban nagyon oda kell figyelni, hogy jól kihasználjuk a tanulásra szánt időnket. Azért is motiváló barátokkal tanulni, mert amikor valakinek elfogy a lelkesedése vagy türelme az egésznek, lehet, hogy a másiknak éppen akkor jön meg, és tud adni a saját motivációjából. Egymást  ki lehet ilyenekkel húzni a fennakadásokból.
3. időbeosztás

Főleg az egyetemista pályafutásunk elején nehéz megállapítani, hogy mennyi időbe is fog telni a felkészülés egy-egy vizsgára. Ebben sokat segíthet, ha vannak ismerőseink a felsőbbévesek között, viszont gyakran csak saját tapasztalatunkon keresztül tudjuk meg. Ráadásul mindenki máshogy tanul, így egyáltalán nem biztos, hogy egy adott időintervallum szükséges vagy éppen elég mindenkinek. Nyilván a vizsga típusa segít ezt megállapítani, hiszen egy teszt jellegű vizsgára kevesebbet kell készülni, itt elég a kulcsszavakat elmélyíteni, és a tesztből már ki tudjuk választani a helyes választ. Egy esszéket használó írásbeli vizsga már több felkészülést igényel, hiszen itt magunknak kell nem csak a kulcsinformációkat beazonosítani, de ezek között tudnunk kell a pontos összefüggéseket, kapcsolatokat is. A legtöbbet a szóbeli vizsgákra érdemes szánni, mert itt még annyi idő sem feltétlenül van a felkészülésre, mint az esszéknél, ami van, hogy átgondoljuk írás közben, hanem amikor lejár a felkészülési idő, koherensen kell beszélnünk a húzott tételről.

Amikor felveszed a vizsgákat a Neptunban és beosztod magadnak, hogy melyikre mennyi időt fogsz készülni, inkább szánj minden részfeladatra több időt, mint amennyi szükségesnek tűnik. Ez lehetőséget ad arra, hogy beiktass több szünetet, ha szükséges és általában nyugodtabban tudj tanulni. Ha túltervezed és nem érsz a végére a napi tananyagnak, akkor az csak frusztrációt és csalódást okoz, ami nem segít abban sem, hogy másnap jobban haladj és behozd a lemaradást, csak csökkenti a lelkesedést. Viszont, ha végzel a napi tervvel, és a következő adagból is van, amit előre tudsz vanni, azt sikerként tudod megélni, ez motiválni fog a következő napon is, illetve lesz a végén időd ismételni, vagy csak kicsit megpihenni, nem pedig az utolsó vizsga előtti alvást kell beáldoznod egy egész éjszakás tanulásra.
4. tanuláson túl

Ezt a pontot azért fontos hangsúlyozni, mert ezt a legkönnyebb elfelejteni vagy tudatosan mellőzni. Könnyű azt gondolni, hogy minél több időt töltünk a könyvek fölött annál hatékonyabbak vagyunk és annál jobb jegyeket fogunk szerezni. A valóság viszont ezzel szemben az, hogy csak a tanulás önmagában nem működik. Az agyunknak időre van szüksége, hogy megeméssze a sok betáplált információt és elraktározza ezt a hosszú távú memóriánkban. Ebben nagy segítség számára az alvás. A memória működése mellett azért is fontos szüneteket tartani a tanulásban és más jellegű tevékenységekkel tölteni ezeket, mert ez felfrissíti az agyat és segít a koncentrációban. Vannak, akik rövidebb tanulós szakaszok után szeretnek gyakrabban, de rövidebb szüneteket tartani, míg mások inkább több órát tanulnak egyben és utána állnak meg egy hosszabb szünetre. Attól is függ ez, hogy éppen milyen napunk van, mennyi ideje vagyunk már tanulós módban, vagy éppen, hogy működnek aznap a hormonjaink. Mindenesetre ezt könnyen be lehet azonosítani és felismerni, majd ennek megfelelően strukturálni a tanulós napunkat.

A tanulós szüneteket tölthetjük főzéssel, hogy valami friss fogást ehessünk az újabb magolás előtt, sétálhatunk egyet a friss levegőn, hogy így frissítsük fel magunkat, de játszhatunk a kutyával vagy elugorhatunk a boltba is valamilyen hiányzó alapanyagért. Fontos a tudatosság, hogy ne nyúljon egy fél órás sétára tervezett szünet több órás karácsonyi bevásárlássá, mert akkor megint csak nem haladunk az előre eltervezett ütemben. Mivel vagy nyomtatott vagy digitális jegyzetekből tanulunk a vizsgára, érdemes a szünetekben olyan tevékenységet folytatni, ahol nem egy közeli képernyőt nézünk továbbra is, bármennyire csábítónak is tűnik egy kis telefonozás. Azért sem a telefon vagy más eszköz használata a legjobb, mert nagyon könnyű a közösségi médiás tartalmakba belefeledkezni és egy rövid pihenést hosszas semmittevéssé nyújtani.

A mozgás is jót tesz. Egyrészt egy kis nyújtás és a testünk egyszerű gyakorlatokkal történő átmozgatása a rövid szünetekben segít, hogy ne görcsöljön be a nyakunk, ne kezdjen el már két napnyi tanulás után fájni a hátunk vagy a derekunk és ne álljon meg a vér az ereinkben a sok üléstől. A tanulással töltött napok elején vagy végén jót tehet egy hosszabb és tudatosabb edzés is, legyen szó egy hosszú kinti sétáról, futásról, biciklizésről a környéken, edzőtermi súlyemelésről, otthoni online videókat követő gyakorlatokról vagy egy kis táncolásról, korcsolyázásról. Rengeteget segít a fizikai egészségen, ha mozgunk és erősítjük a szervezetünket, izomzatunkat az egész napos ülés után. Ezen túl pedig a mentális egészségre is jó hatással van. Termelődnek az endorfinok, amik boldogsághormonként javítják a közérzetet, segítenek, hogy valami másra koncentráljunk, mint a tananyagok, és meditatív hatású is lehet, ha hagyjuk a gondolatainknak, hogy lelassuljanak. Sokan ajánlják a sportolást depresszió és szorongás ellen is, és nem véletlenül! A vizsgaidőszakban mindkettőnek megnő a veszélye, így még fontosabb, hogy tudatosan tegyünk a megelőzésért.

Már említettük a társaság fontosságát, de a sportolás mellett ez egy másik olyan faktor, ami segít a szorongás és depresszió leküzdésében. Nyilván kevesebb időnk jut a családra és barátokra, amikor szinte minden energiánkat leköti a tanulás, de érdemes mégis tudatosan szánni rájuk időt és energiát. Főleg, ha egyedül élünk, vagy olyanokkal, akikkel nem töltünk rendszeresen időt, fontos, hogy kalkuláljuk bele a napunkba, hogy felhívjuk a családunkat, szervezünk akár csak egy videóhívást vagy közös sétát egy barátunkkal, és hasonlók. Mindezen tevékenységek emlékeztetnek minket arra a vizsgaidőszak közben is, hogy többől áll az élet, mint a tanulásból és jegyekből, és a boldogsághoz hozzájárul egy-egy baráti beszélgetés és közös nevetés, egy szórakoztató tánc óra, egy tepsi otthon sütött mézeskalács, vagy egy hétvégi mozi látogatás.
5. egészség

A testmozgás mellett a kiegyensúlyozott táplálkozás is fontos. Persze a vizsgák stressze és feladata mellett könnyebb az egészségtelen, feldolgozott és gyors megoldásokat választani, hiszen nehéz időt és energiát találni még a bevásárlásra, menü tervezésre és főzésre is. Segíthet például, ha a barátainkkal felosztjuk, hogy mikor ki főz, és így kicsit többet készít mindenki, de csak egy fogásból, amit aztán a többiekkel is meg tudunk osztani, és kevesebb munkával mégis mindenki ehet valami otthon készített és kiegyensúlyozott fogást. Ha a nagyobb étkezésekre kész ételeket is vásárolunk az egyszerűségük miatt, a köztes kisebb étkezésekre beiktathatunk felvágott zöldségeket és gyümölcsöket vagy akár ezekből készített turmixokat. Ezekkel beviszünk vitaminokat és rostokat, amik szükségesek az egészséges működéshez, de nem telik túl sok időbe és energiába az elkészítésük.

Nem csak a növényekkel tudunk és érdemes bevinni vitaminokat, hanem különösen a téli hónapokban fontos a vitamin készítmények beiktatása is. Senki sem akar pont a fontos vizsgája napján vagy az azt megelőző napok felkészülése közben lázasan ágynak esni. Ezt megelőzendő ajánlott legalább C és D vitaminok fogyasztása ebben az időszakban és az immunrendszer erősen tartása.

Mindezek mellett az alvás is nagyon fontos nem csak azért, mert ilyenkor rögzülnek a memóriában a nap közben tanultak, de azért is, mert sokkal hatékonyabban tudjuk folytatni a tanulást, amikor kipihentek vagyunk, mint amikor fáradtak. Az egészségünket is jobban meg tudjuk őrizni, ha nem hajtjuk magunkat a teljes kimerülésig, hanem még előtte megpihenünk. Ilyen szempontból produktív a pihenés is, hiszen pihenés nélkül előbb vagy utóbb mindenki eléri azt a pontot, amikor mentálisan vagy fizikailag összeomlik és nem tud tovább menni bármennyire igyekszik is.
+1. nyeremény

Végül pedig motiváld magaddal valamivel! A vizsgaidőszak túlélése és sikeres teljesítése egy nagy eredmény, ami miatt büszke lehetsz magadra. Nagyon motiváló tud lenni, ha kitűzöl magadnak valamilyen jutalmat az egyes vizsgák teljesítéséért vagy a vizsgaidőszak végéért. Legyen szó arról, hogy megnézel egy filmet pattogatott kukoricával moziban vagy takaróba burkolózva otthon, veszel forralt bort és kürtős kalácsot az adventi vásárban, megveszed a könyvet, videójátékot, társast, cipőt magadnak, amire már régóta vágysz, vagy elmész valamilyen élmény alapú programra. A lehetőségek tárháza szinte végtelen.

Összefoglalásként szeretnénk megerősíteni, hogy nem a jegyeid határoznak meg. Igyekezz jól teljesíteni, de helyezd a mentális és fizikai egészségedet előtérbe, mert csak akkor tudod élvezni a befektetett munkád gyümölcsét. Stresszmentes vizsgaidőszakot és sikeres felkészülést kívánunk!

képek forrása: www.unplsah.com, www.pexels.com


További híreink
Téli programok a két ünnep között és után
december 29.
3 perces olvasmány

Nem tudod, hogy mit kezdj magaddal a szünetben, avgy a téli hónapok alatt? Adunk néhány tippet!
Spoilermentes filmajánló: Az - Második fejezet
szeptember 13.
4 perces olvasmány

Hogy milyen volt a film? Az SZTE egyik #sztekomm-os hallgatója volt a segítségünkre, aki megosztotta velünk a véleményét egy interjú keretei közt.
Tagságérvényesítés 2021/22 II. félév
február 14.
4 perces olvasmány

Azért, hogy a 2021/22-es tanévben/ II. félévben is dolgozhass Meló-Depós diákként, nagyon fontos, hogy ne felejtsd el, érvényesíteni a tagságodat!
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!