A világjárvány miatt szervezett online oktatási időszak során legtöbbünk már egészen hosszan és részletesen saját bőrén keresztül tapasztalhatta az online oktatást. Az akkori rendszer ugyan rávilágított bizonyos előnyeire és hátrányaira ennek a tudásátadási formának, viszont mivel a magyar alapvetően személyes köz- és felsőoktatáson alapult, sok olyan tényező nem került a felszínre, ami egy direkt online módon szervezett és tervezett programot jellemez. Ezeket részletesebben bemutatjuk a továbbiakban, hogy jobban mérlegelhesd, részt vennél-e ismét online tanulásban.
Természetesen
érdemes a pozitívumokkal kezdeni, hogy kedvet hozzon, úgyhogy nézzük is ezen
tanulás előnyeit.1. technológia
Mára
már rengeteg alkalmazás, szoftver és fizikai technológiai eszköz áll
rendelkezésre, ami javítja, fejleszti a tanulási élményt, viszont a személyes
oktatás keretein belül kevéssé használhatók. Olyan hagyományos tárgyak
oktatásához is hasznos lehet ez, mint például a történelem, ahol AI eszközökkel
bemutathatunk romokat és korhű rekonstrukciókat az éppen tárgyalt időszakból. A
földrajz térképeket pedig nem csak papíron nyomtatva látnák a tanulók, de
lehetőség van ezekkel interakcióba lépni, ráközelíteni egyes részekre, olyan
virtuális valóság rétegeket egymásra illeszteni, ami például bemutatja, hogy
hol vannak a vízforrások, ehhez milyen növényzet és állatvilág párosul,
valamint az emberek hogyan telepedtek le. Amikor a tanulók interaktívan tudják
használni a taneszközöket, az jobban megragadja a figyelmüket és a vizuális
elemek segíthetik, hogy jobban megjegyezzék az elhangzottakat.
2. hozzáférés
Hatalmas
előnye az online tanulásra kifejlesztett programoknak, tananyagoknak, hogy
jellemzően a szabad felhasználásra fókuszálnak, és szabadok a tér- és időbeli
kötöttségektől. Ez lehetővé teszi, hogy a világ bármely pontjáról internet
eléréssel bekapcsolódjon bárki egy online programba. Valamint, sokszor nem
szükséges egy adott időpontban elvégezni a feladatokat, így sem az időzónák,
sem olyan más kötelezettségek, mint egy teljes állásban végzett munka nem
jelentenek gondot. Mindez lehetőséget teremt sok olyan személynek az oktatási
rendszerbe való bevonásában, akiknek valamilyen okból nincs lehetősége fizikai
iskolákba járni. Ezen keresztül pedig esélyt teremt arra, hogy a karrierjükben
is előre lépjenek sokan. Mivel az online tér a fizikainál hozzáférhetőbb, még
kevesebbet hiányoznak a tanulók az online órákról, hiszen nem kell a fizikai
utazással, ennek költségeivel, vagy más nehézségekkel összeegyeztetni a
tanulást.

3. megfizethetőség
Ez a hozzáféréshez szorosan kapcsolódik, hiszen sokan azért nem tudják maguknak vagy a gyerekeiknek megengedni az oktatást, esetleg egy magasabb szintű egyetemi diploma elvégzését, mert a tandíj vagy éppen a tanulást körülvevő költségek túl magasak. Természetesen attól, hogy egy program online zajlik, nem ingyenes vagy garantáltan megfizethető, viszont mivel csupán internet hozzáféréssel bárki megtalálhatja ezeket, nagyobb a lehetőségek tárháza, és nagyobb esély van arra, hogy valaki talál a számára érdekes és egyben megfizethető tanulási lehetőszéles lehetőségek
Mivel
szinte minden és bármi elérhető online, az így tanulható tantárgyak sora is
szinte végtelen. Gyakran előfordul, hogy valaki a gimis tárgyak között nem
talál olyat, ami kifejezetten érdekli vagy éppen a számára elérhető egyetem
kínálta programoktól nincs lenyűgözve, esetleg bizonytalan, hogy mit válasszon.
Ilyenkor kapóra jönnek az online kurzusok, mert ezeken keresztül kipróbálhat a
tanuló új dolgokat, megismerhet új tudományterületeket, és nem csak az
érdeklődési köreit bővítheti, de ez lehetőséget ad arra, hogy jobban felmérje a
jövőjére vonatkozó lehetőségeket.4. tanulási stílusok
Ahogy
már említettük, a technológia lehetővé teszi, hogy az online tanulásban a
tanárok és tanulók is sok eszközt, alkalmazást használjanak. Ez nem csak
érdeklődés felkeltési szempontból praktikus, hanem jobban igazítható az egyes
diákok tanulási stílusához. Vannak, akik hallás után jegyeznek meg jobban
információkat, míg másoknak a vizuális elemek nyújtanak ebben nagyobb
segítséget. Ahelyett, hogy csak nyomtatott szöveget vagy kézzel írt jegyzetet
olvasnának, a tanulók itt igénybe vehetik az eszközöket, amik az ő tanulásukat
leginkább segítik. Ez azoknak is jól jöhet, akiknek elterelné a figyelmét egy
nagyobb csoport vagy más tanulók jelenléte, zajongása, hiszen a saját
szobájukban ülve, ezeket a tényezőket teljesen ki tudják zárni.
Ennyi
pozitívum szinte meggyőző lehetne arra, hogy mindenkinek érdemes az online
tanulásra váltani. Azonban fontos megnézni a negatívumokat is, hogy jól
mérlegelhessük a lehetőséget.5. technológia
Bár
számos előnye van a technológia fejlődésének, ez bármikor meghibásodhat. Egyszerűen elmehet az áram, nem kapcsolódik a
gép egy adott weboldalhoz, vagy pont a tanárnál romlik el a kamera és mikrofon,
amin keresztül a tanulókkal interakcióba tudna lépni. Mindez természetesen egy
fizikai tanteremben nem lenne akadály, de szerencsére az online térben sem
állandóak egy-egy tanulónál ezek. Ahogy már említettük és a címből is
következik, az online tanuláshoz internetre van szükség. Sok helyen nincsen
kiépítve ilyen jellegű infrastruktúra, vagy csak éppen végleges mennyiségű
mobil internetet tudnak megengedni maguknak tanulók havonta. Mindez elzárja
őket, de legalábbis erősen korlátozza az online tanulás lehetőségében.6. képernyők
Természetesen
az online oktatás nem papír alapú könyvekkel dolgozik, hanem mindent
képernyőkön lát a tanuló. Ez nagyon megemeli a képernyőre meredéssel töltött
időt, aminek egészségügyi kockázatai, negatív következményei vannak. Egyrészt,
nincs jó hatással a szemre a kék fény, különösen hosszú periódusokon keresztül.
Másrészt, a számítógép, tablet, vagy telefon fölé görnyedés nem tesz jót a
tartásnak, a gerincnek és egyáltalán az emberi testnek. Erre persze lehet
megoldás, hogy a tanuló rendszeres szüneteket iktat be a tanulással töltött
periódusok közé, amikor feláll, legalább sétál egy kicsit, és ülés közben is
figyel a tartására, viszont ezt elmélyült munka és koncentráció közben könnyű
elfelejteni.
7. fókusz
Szintén
a képernyőkhöz kapcsolódóan nagy nehézség fókuszáltnak maradni a feladatra. Mivel
nem csak képernyőn, de egy online eszközön keresztül tanul ilyenkor az ember,
könnyen elterelődik a figyelme a közösségi médiára, megnyit más oldalakat vagy
alkalmazásokat, és máris megoszlik a figyelme. Ez különösen gyakran előfordul,
amikor a Covid időszakhoz hasonlóan inkább előadás jellegűek, passzívak az
órák, a tanár csak magyaráz és a diáknak folyamatosan csak passzívan kell
figyelnie. Vannak programok, amik ezt igyekeznek kiküszöbölni a feladatok
játékossá tételével például, mert ilyenkor az agy a feladat sikeres
teljesítését jutalomként éli meg és törekszik arra, hogy megoldja a következőt
is és így tovább. Amennyiben tanár vezette óráról van szó, nem csak tananyagokról,
segíthet az interaktívvá tétele, hiszen jobban megtartja a fókuszt, ha
kérdésekre kell válaszolni, részt kell venni a megoldás kitalálásába, mintha
csak nézni kellene valakit, ahogy ezt megteszi.
8. tanárok
Vannak
olyan online programok, ahol előre felvett videóleckéket hallgatnak, néznek a
tanulók, ezek alapján tesztet töltenek ki, de nem kerülnek interakcióba
tanárral az órák során. És vannak azok az online tanítási módszerek, ahol egy
tanár-diák(ok) óra zajlik, csak éppen a fizikai közös környezet helyett az
online térben. Sok olyan tanárnak, akit a hagyományos tantermi oktatásra
készítettek fel a képzésük során, és esetleg munkatapasztalatuk is csak ebben
van, nehéz az átállás az online térre. Nehézséget jelenthet az eszközök
használata, az, hogy nem látják úgy a tanítványaik arcát, reakcióit, mint az
offline térben, illetve, hogy a már említett koncentrációt problémát nem tudják
kiküszöbölni. Egy online óra akkor is másképp zajlik, ha ugyanazt a tananyagot
adjuk át, mint egy hagyományos tanteremben, viszont erre való felkészülés
nélkül, nehéz az átállás, alkalmazkodás.
9. magány
Ha
nem is tökéletes a viszonyunk az összes osztálytársunkkal, személyes oktatás
esetén mégis más emberekkel vagyunk körülvéve, velük valamilyen interakcióba
kerülünk, egyáltalán érezzük, hogy szociális lények vagyunk. Az online
oktatásban ez szinte teljesen eltűnik. Amikor tanár-diák órák vannak, az
lehetőséget ad ugyan valamilyen interakcióra, de sokan arról számolnak be, hogy
számukra az online kapcsolattartás nem egyenrangú élmény a személyessel.
Emellett sokkal könnyebben elő is fordul az online oktatásban, hogy nem alakul
ki az a kapcsolat, ami az iskolában már csak a szünetekben fizikailag együtt
töltött időtől is létrejöhet. Véget ér az online óra, vagy csak megcsinálja a
tanuló a feladatot, és kijelentkezik az oldalról. Így sokan egyáltalán nem lépnek
az órától függetlenül kapcsolatba a csoporttársaikkal, ami nagyban hozzájárul a
magányosság érzéséhez. Különösen igaz ez olyankor, amikor az ember más okból
sincs rendszeresen közösségben, például nincs egy fizikai munkahelye, ahova
rendszeresen be kell járnia, nincs egy baráti társaság, amivel rendszeresen
tartja a kapcsolatot, és még tanulni is online tanul.
Bár
sok előnye van az online tanulásnak, amik bizonyos élethelyzetekben remekül
kihasználhatók, a hátrányok is lehetnek olyan nagyok bizonyos esetekben, hogy
teljesen ellehetetlenítik az ebben való részvételt. Mindenképpen érdemes
mérlegelni és áttekinteni mindkét oldalt, hogy egy megalapozott döntést
hozhassunk és fontos a saját aktuális élethelyzetünk tükrében tekinteni ezekre,
hiszen ahogy a körülmények változnak, az is változhat, hogy mennyire optimális
az online tanulás. Amennyiben a mérlegelés eredményeként az online tanulás
mellett döntenél, egy korábbi cikkünkben adtunk tippeket és információkat olyan
oldalakról és szervezetekről, ahol ezt megteheted.
forrás:
elearningindustry.com
képek
forrása: unsplash.com