Az online tanulás világa: A digitális oktatás előnyei és kihívásai

A világjárvány miatt szervezett online oktatási időszak során legtöbbünk már egészen hosszan és részletesen saját bőrén keresztül tapasztalhatta az online oktatást. Az akkori rendszer ugyan rávilágított bizonyos előnyeire és hátrányaira ennek a tudásátadási formának, viszont mivel a magyar alapvetően személyes köz- és felsőoktatáson alapult, sok olyan tényező nem került a felszínre, ami egy direkt online módon szervezett és tervezett programot jellemez. Ezeket részletesebben bemutatjuk a továbbiakban, hogy jobban mérlegelhesd, részt vennél-e ismét online tanulásban.

Természetesen érdemes a pozitívumokkal kezdeni, hogy kedvet hozzon, úgyhogy nézzük is ezen tanulás előnyeit.1. technológia

Mára már rengeteg alkalmazás, szoftver és fizikai technológiai eszköz áll rendelkezésre, ami javítja, fejleszti a tanulási élményt, viszont a személyes oktatás keretein belül kevéssé használhatók. Olyan hagyományos tárgyak oktatásához is hasznos lehet ez, mint például a történelem, ahol AI eszközökkel bemutathatunk romokat és korhű rekonstrukciókat az éppen tárgyalt időszakból. A földrajz térképeket pedig nem csak papíron nyomtatva látnák a tanulók, de lehetőség van ezekkel interakcióba lépni, ráközelíteni egyes részekre, olyan virtuális valóság rétegeket egymásra illeszteni, ami például bemutatja, hogy hol vannak a vízforrások, ehhez milyen növényzet és állatvilág párosul, valamint az emberek hogyan telepedtek le. Amikor a tanulók interaktívan tudják használni a taneszközöket, az jobban megragadja a figyelmüket és a vizuális elemek segíthetik, hogy jobban megjegyezzék az elhangzottakat.

2. hozzáférés

Hatalmas előnye az online tanulásra kifejlesztett programoknak, tananyagoknak, hogy jellemzően a szabad felhasználásra fókuszálnak, és szabadok a tér- és időbeli kötöttségektől. Ez lehetővé teszi, hogy a világ bármely pontjáról internet eléréssel bekapcsolódjon bárki egy online programba. Valamint, sokszor nem szükséges egy adott időpontban elvégezni a feladatokat, így sem az időzónák, sem olyan más kötelezettségek, mint egy teljes állásban végzett munka nem jelentenek gondot. Mindez lehetőséget teremt sok olyan személynek az oktatási rendszerbe való bevonásában, akiknek valamilyen okból nincs lehetősége fizikai iskolákba járni. Ezen keresztül pedig esélyt teremt arra, hogy a karrierjükben is előre lépjenek sokan. Mivel az online tér a fizikainál hozzáférhetőbb, még kevesebbet hiányoznak a tanulók az online órákról, hiszen nem kell a fizikai utazással, ennek költségeivel, vagy más nehézségekkel összeegyeztetni a tanulást.


3. 
megfizethetőség

Ez a hozzáféréshez szorosan kapcsolódik, hiszen sokan azért nem tudják maguknak vagy a gyerekeiknek megengedni az oktatást, esetleg egy magasabb szintű egyetemi diploma elvégzését, mert a tandíj vagy éppen a tanulást körülvevő költségek túl magasak. Természetesen attól, hogy egy program online zajlik, nem ingyenes vagy garantáltan megfizethető, viszont mivel csupán internet hozzáféréssel bárki megtalálhatja ezeket, nagyobb a lehetőségek tárháza, és nagyobb esély van arra, hogy valaki talál a számára érdekes és egyben megfizethető tanulási lehetőszéles lehetőségek

Mivel szinte minden és bármi elérhető online, az így tanulható tantárgyak sora is szinte végtelen. Gyakran előfordul, hogy valaki a gimis tárgyak között nem talál olyat, ami kifejezetten érdekli vagy éppen a számára elérhető egyetem kínálta programoktól nincs lenyűgözve, esetleg bizonytalan, hogy mit válasszon. Ilyenkor kapóra jönnek az online kurzusok, mert ezeken keresztül kipróbálhat a tanuló új dolgokat, megismerhet új tudományterületeket, és nem csak az érdeklődési köreit bővítheti, de ez lehetőséget ad arra, hogy jobban felmérje a jövőjére vonatkozó lehetőségeket.
4. tanulási stílusok

Ahogy már említettük, a technológia lehetővé teszi, hogy az online tanulásban a tanárok és tanulók is sok eszközt, alkalmazást használjanak. Ez nem csak érdeklődés felkeltési szempontból praktikus, hanem jobban igazítható az egyes diákok tanulási stílusához. Vannak, akik hallás után jegyeznek meg jobban információkat, míg másoknak a vizuális elemek nyújtanak ebben nagyobb segítséget. Ahelyett, hogy csak nyomtatott szöveget vagy kézzel írt jegyzetet olvasnának, a tanulók itt igénybe vehetik az eszközöket, amik az ő tanulásukat leginkább segítik. Ez azoknak is jól jöhet, akiknek elterelné a figyelmét egy nagyobb csoport vagy más tanulók jelenléte, zajongása, hiszen a saját szobájukban ülve, ezeket a tényezőket teljesen ki tudják zárni.

Ennyi pozitívum szinte meggyőző lehetne arra, hogy mindenkinek érdemes az online tanulásra váltani. Azonban fontos megnézni a negatívumokat is, hogy jól mérlegelhessük a lehetőséget.
5. technológia

Bár számos előnye van a technológia fejlődésének, ez bármikor meghibásodhat.  Egyszerűen elmehet az áram, nem kapcsolódik a gép egy adott weboldalhoz, vagy pont a tanárnál romlik el a kamera és mikrofon, amin keresztül a tanulókkal interakcióba tudna lépni. Mindez természetesen egy fizikai tanteremben nem lenne akadály, de szerencsére az online térben sem állandóak egy-egy tanulónál ezek. Ahogy már említettük és a címből is következik, az online tanuláshoz internetre van szükség. Sok helyen nincsen kiépítve ilyen jellegű infrastruktúra, vagy csak éppen végleges mennyiségű mobil internetet tudnak megengedni maguknak tanulók havonta. Mindez elzárja őket, de legalábbis erősen korlátozza az online tanulás lehetőségében.
6. képernyők

Természetesen az online oktatás nem papír alapú könyvekkel dolgozik, hanem mindent képernyőkön lát a tanuló. Ez nagyon megemeli a képernyőre meredéssel töltött időt, aminek egészségügyi kockázatai, negatív következményei vannak. Egyrészt, nincs jó hatással a szemre a kék fény, különösen hosszú periódusokon keresztül. Másrészt, a számítógép, tablet, vagy telefon fölé görnyedés nem tesz jót a tartásnak, a gerincnek és egyáltalán az emberi testnek. Erre persze lehet megoldás, hogy a tanuló rendszeres szüneteket iktat be a tanulással töltött periódusok közé, amikor feláll, legalább sétál egy kicsit, és ülés közben is figyel a tartására, viszont ezt elmélyült munka és koncentráció közben könnyű elfelejteni.

7. fókusz

Szintén a képernyőkhöz kapcsolódóan nagy nehézség fókuszáltnak maradni a feladatra. Mivel nem csak képernyőn, de egy online eszközön keresztül tanul ilyenkor az ember, könnyen elterelődik a figyelme a közösségi médiára, megnyit más oldalakat vagy alkalmazásokat, és máris megoszlik a figyelme. Ez különösen gyakran előfordul, amikor a Covid időszakhoz hasonlóan inkább előadás jellegűek, passzívak az órák, a tanár csak magyaráz és a diáknak folyamatosan csak passzívan kell figyelnie. Vannak programok, amik ezt igyekeznek kiküszöbölni a feladatok játékossá tételével például, mert ilyenkor az agy a feladat sikeres teljesítését jutalomként éli meg és törekszik arra, hogy megoldja a következőt is és így tovább. Amennyiben tanár vezette óráról van szó, nem csak tananyagokról, segíthet az interaktívvá tétele, hiszen jobban megtartja a fókuszt, ha kérdésekre kell válaszolni, részt kell venni a megoldás kitalálásába, mintha csak nézni kellene valakit, ahogy ezt megteszi.


8. tanárok

Vannak olyan online programok, ahol előre felvett videóleckéket hallgatnak, néznek a tanulók, ezek alapján tesztet töltenek ki, de nem kerülnek interakcióba tanárral az órák során. És vannak azok az online tanítási módszerek, ahol egy tanár-diák(ok) óra zajlik, csak éppen a fizikai közös környezet helyett az online térben. Sok olyan tanárnak, akit a hagyományos tantermi oktatásra készítettek fel a képzésük során, és esetleg munkatapasztalatuk is csak ebben van, nehéz az átállás az online térre. Nehézséget jelenthet az eszközök használata, az, hogy nem látják úgy a tanítványaik arcát, reakcióit, mint az offline térben, illetve, hogy a már említett koncentrációt problémát nem tudják kiküszöbölni. Egy online óra akkor is másképp zajlik, ha ugyanazt a tananyagot adjuk át, mint egy hagyományos tanteremben, viszont erre való felkészülés nélkül, nehéz az átállás, alkalmazkodás.

9. magány

Ha nem is tökéletes a viszonyunk az összes osztálytársunkkal, személyes oktatás esetén mégis más emberekkel vagyunk körülvéve, velük valamilyen interakcióba kerülünk, egyáltalán érezzük, hogy szociális lények vagyunk. Az online oktatásban ez szinte teljesen eltűnik. Amikor tanár-diák órák vannak, az lehetőséget ad ugyan valamilyen interakcióra, de sokan arról számolnak be, hogy számukra az online kapcsolattartás nem egyenrangú élmény a személyessel. Emellett sokkal könnyebben elő is fordul az online oktatásban, hogy nem alakul ki az a kapcsolat, ami az iskolában már csak a szünetekben fizikailag együtt töltött időtől is létrejöhet. Véget ér az online óra, vagy csak megcsinálja a tanuló a feladatot, és kijelentkezik az oldalról. Így sokan egyáltalán nem lépnek az órától függetlenül kapcsolatba a csoporttársaikkal, ami nagyban hozzájárul a magányosság érzéséhez. Különösen igaz ez olyankor, amikor az ember más okból sincs rendszeresen közösségben, például nincs egy fizikai munkahelye, ahova rendszeresen be kell járnia, nincs egy baráti társaság, amivel rendszeresen tartja a kapcsolatot, és még tanulni is online tanul.

Bár sok előnye van az online tanulásnak, amik bizonyos élethelyzetekben remekül kihasználhatók, a hátrányok is lehetnek olyan nagyok bizonyos esetekben, hogy teljesen ellehetetlenítik az ebben való részvételt. Mindenképpen érdemes mérlegelni és áttekinteni mindkét oldalt, hogy egy megalapozott döntést hozhassunk és fontos a saját aktuális élethelyzetünk tükrében tekinteni ezekre, hiszen ahogy a körülmények változnak, az is változhat, hogy mennyire optimális az online tanulás. Amennyiben a mérlegelés eredményeként az online tanulás mellett döntenél, egy korábbi cikkünkben adtunk tippeket és információkat olyan oldalakról és szervezetekről, ahol ezt megteheted.

forrás: elearningindustry.com
képek forrása: unsplash.com


További híreink
Pörgesd fel maximumra a kreativitásodat, segítünk benne!
október 10.
8 perces olvasmány

Miért fontos a kreativitás, és mivel tudod sajátodat fokozni? Cikkünkből kiderül!
Harcra fel: így győzd le náthát!
október 23.
5 perces olvasmány

Sajnos meg kell barátkoznunk a gondolattal: jönnek a hűvös reggelek, esős nappalok, fagyos éjszakák, s velük együtt a százas papír zsebkendők fénykora…
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!