LinkedIn egyetemista szemmel – hogyan építs szakmai jelenlétet?

Már diákként is sokat hallunk a LinedIn-ről, mint a szakmai élet meghatározó felülete. Gyakran hangsúlyozzák a fontosságát egyetemisták számára, ugyanis ez lehet az a platform a hagyományosabb munkahirdető oldalak mellett, ami keresztül egy gyakornoki helyet vagy kezdő pozíciót megláthatunk és megszerezhetünk. Már amikor rákeresünk egy adott munka típusra online, gyakran a LinkedIn ugrik fel, mint az álláshirdetést tartalmazó felület. Azon túl, hogy hirdetéseket jelenít meg, a LinkedIn egy kvázi szakmai közösségi média platformként működik, ami sokkal többet is tehet a szakmai előrehaladásunkért, ha néhány állás keresés helyett alaposan átgondolt profilt készítünk és aktívan használjuk. Az alábbiakban ahhoz gyűjtöttünk össze javaslatokat, hogy hogyan alakíts ki kiemelkedő LinkedIn profilt, illetve hogyan használd a felületet a lehetőségeid maximalizálására.

Profil

A profil felépítésével kezdjük, ugyanis ez mindennek az eleje, ez az elsődleges, amit látnak rólad mások, amit a toborzók meglátnak, amikor adott profilokat keresnek. Ahogy más közösségi média felületeken, úgy a LinkedIn-en is önmagunk reklámozása a cél, a kialakított kép és a kapcsolatok pedig talán még inkább meghatározók.

A regisztráció után minden a profilképpel kezdődik. Az évek óta dolgozóknak általában stúdióban készített fényképe van, hiszen a munkahelyeken már csak a digitális rendszerben való számontartás miatt készíttetnek ilyen jellegű fotókat. Amikor egyetemistaként LinkedIn-re regisztrálunk, nem muszáj azonnal egy fotó szalonba rohannunk és professzionális képeket készíttetni, viszont érdemes megfontoltan választani a meglévő képeink közül, vagy egy, a kamerával kicsit jól bánó ismerősünket felkérni egy kis fotózásra. A professzionális image része, hogy a képen elegánsan vagyunk felöltözve, jól látszik az arcunk, a kamera fele fordulunk, bele is nézünk, és lehetőleg egyszínű háttér előtt készítettük. Más közösségi média felületek művészibb önkifejezésével ellentétben itt az a legfontosabb, hogy jól látszódjon az arcunk, ezért portré fotó jellegűen az arcunk és a nyakunk legyen csak a képen, ne a felsőtestünk vagy teljes testünk.

A Facebookhoz hasonlóan LinkedIn-en is van háttérkép beállítására lehetőség. Ezt érdemes kihasználni, mert ez a vizualitás erejével élve még jobban fel tudja hívni a figyelmet, vagy megerősítheti a szakmaiságunkat, illetve azt, hogy pontosan mi érdekel szakmai szempontból. Például lehet a borítókép rólunk, ahogy egy szakmai előadást tartunk egy színpadon, átveszünk egy díjat, egy kutatásban veszünk éppen részt. Lehetnek olyan fotók is, amik a munkánk egy elemét ábrázolják, például biológusoknál mikroszkópon keresztül felnagyított lények, programozóknál a számítóképen éppen futó kódok, zenészeknél a hangszer vagy egy koncert, orvosoknál kórházi eszközök és így tovább.

Kihagyható lépés, de nem telik sokba a „nyilvános profil szerkesztése és URL” beállításon belül saját URL létrehozása, ami nem csak az automatikus betűk és számok kombinációja, de a nevünket tartalmazza, így jobban néz ki, amikor ezt illesztjük be egy önéletrajzba vagy állás jelentkezéshez.

A headline részt érdemes kitölteni, mert ez ugyan csak 220 karakter, ez egy rövid és velős összefoglalója a szakmai énüknek, ami segíthet a toborzóknak eldönteni, hogy minket keresnek-e egy állásra. Ide összefoglalhatjuk, hogy jelenleg hol és mit tanulunk vagy milyen téren szeretnénk később elhelyezkedni.

A tartalmi rész kitöltése nagyon fontos, viszont időigényes tud lenni, ezért érdemes ezt többször módosítani. A lényeg, hogy egy digitális önéletrajz legyen, ahol lehetőségünk van részletezni az egyes tapasztalatokat, amit adott kurzusok, projektek, egyetemi programok során szereztünk. Egyetemistaként jellemzően kevés szakmai tapasztalatunk van, de mindent érdemes itt közzétenni, ami releváns a választott szakterülethez. Ide kerülhet bármilyen gyakornoki munka, amit végeztünk, önkéntesség, egyetemi vagy iskolai klub, ami valamilyen szakmai készséget adott. Például nyári munkaként a település könyvtárban dolgoztunk, itt a csoportmunka vagy éppen egyéni felelősség, digitális rendszer kezelése vagy olvasókkal való interakciókon keresztül az ügyfélszolgálati készségek mind olyan tudás lehetnek, amik egy másik munkakörben kapóra jönnek. Már a profil kialakításakor is felsorolhatunk itt olyan eredményeket, amiknek az elérésére büszkék vagyunk és valamilyen módon kapcsolódnak a szakmai, tudományos munkánkhoz. Ez lehet például helyezés egy nívós versenyen, az egyetemi közösségben betöltött szerep például demonstrátor, HÖK elnökségi tag, vagy valamilyen ösztöndíj, tudományos munka elismeréséért adott egyetemi díj, oklevél.

Az oktatással kapcsolatos részben is menj részletekbe! Azon túl, hogy felsorolod a megszerzett diplomákat, vagy a programot, amit éppen tanulsz, hasznos adalék lehet olyan kurzusok kiemelése például, amik különösen hozzájárultak a szakma megértéséhez, készségek és tudás megszerzéséhez, ami a többi azonos diplomát szerző közül kiemel, vagy éppen az egyetemen kívül elvégzett kurzusok. Itt lehet szó nyelvkurzusokról, olyan online anyagokról, amik a mesterséges intelligenciával foglalkoznak, vagy más egyetemek által hirdetett, a diplomához szorosan kapcsolódó továbbképzések. Ezek alatt kifejthetjük, hogy milyen tudást, készségeket, tapasztalatokat adott ez a tanulási lehetőség. Ne csak az úgynevezett hard skillekre gondoljunk ilyenkor, hiszen a soft skillek, mint a kooperáció, csapat vezetése, kompromisszumkészség is fontosak a szakmai életben, így a toborzók jó pontnak látják, ha egy diák ezekkel tisztában van és rendelkezik is velük.

A projekt rész pedig egy kihasználandó lehetőség arra, hogy bemutasd az egyetemi projektjeidet, órai munkákat vagy a portfóliódat. Ez azért jön nagyon jól egyetemistaként, mert még nincs olyan munkatapasztalatunk esetleg, ahol számokkal alátámasztható a munkánk eredményessége, viszont ilyen projekteken keresztül bemutathatjuk a stílusunkat, főleg, ha valamilyen kreatív szakmáról van szó, illetve mutathatjuk azt a toborzóknak, hogy bár még nem végeztünk, már fejlesztjük a gyakorlati készségeinket, és haladunk a munka világa felé.

Felhasználás

Most, hogy már kész van a tökéletes profilod, ideje használni is a felületet. A LinkedIn jelenlét egy fontos eleme a tartalom megosztása, ugyanis az aktívabb tagok jobban látszanak a többi felhasználónak, illetve ezeken keresztül láthatják a munkaadók a pályázó szakmai előmenetelét. A legalapvetőbb megosztandó tartalom, a szakmai eredmények elérése. Ez egy nagyon tág kategória, amibe a kreativitásunktól és a szakmától függően rengeteg mindent besorolhatunk. Természetesen ide tartozik a diploma megszerzése, egy tudományos publikáció, de lehet egy érdekes kurzus elvégzése, egy gyakornoki pozíció vagy önkéntesség kezdete, egy szakmai konferencián való részvétel, egy versenyen vagy konferencián való előadás, vagy akár egy egyetemi program, mint egy nyilvános előadás megszervezése. Ezekhez a bejegyzésként közölt eredményhez csatolhatunk fotót a figyelemfelkeltés érdekében, bemutathatjuk több mondatban a részleteket, vagy akár csak egy mondatban is közölhetjük a kulcselemeket. A saját posztok megosztása mellett természetesen fontos és érdemes általunk követettek posztjaival is interakcióba lépni, azokhoz hozászólni.

Nem csak olyan posztokat oszthatunk meg, amik a mi eredményeinkről szólnak. Megoszthatunk cikkeket, tudományos szövegeket, szakmai híreket, amiket érdekesnek, relevánsnak találunk. Ez tovább fokozza a láthatóságunkat a közösségi média hálójában, illetve lehetőséget ad arra is, hogy más szakemberekkel kapcsolódjunk az adott területe belül, vagy ezeket a tartalmakat saját szakmai, tudományos kommentjeinkkel megosztva kimutathassuk saját tudásunkat.

Ahogy már említettük, a LinkedIn-en is nagyon fontosak a kapcsolatok. A legegyszerűbb módja a hálózatunk bővítésének, hogy kapcsolódunk olyan emberekkel, akiket a valódi világban is ismerjük egymást legyen szó szaktársakról, egyetemi tanárokról, munkaadókról, olyankról, akikkel egy szervezetnél önkénteskedtünk, vagy bármilyen más módon találkoztunk. A kapcsolat alapjának egyáltalán nem kell szakmainak lennie. Követésre  is van lehetőség. Ez abban más, hogy ilyenkor annak, akit elkezdünk követnie nem kell minket visszajelölnie, nem látja az általunk megosztott tartalmakat, csak mi az övét. Ez ugyan egyirányú kapcsolat, de így követhetünk olyanokat, akik a szakmánkon belül híresek, nagy tudással rendelkeznek, számunkra izgalmas programokat szerveznek vagy projektekben vesznek részt. Azzal, ha például rendszeresen interakcióba lépünk a megosztott tartalmaikkal, elsősorban itt a hozzászólásra gondolva, akkor elindulhat egy szakmai párbeszéd, kapcsolat is akár velük. Ezen túl már önmagában is hasznos értesülni arról, hogy mivel foglalkoznak a szakterület kiemelkedő alakjai, milyen irányba megy éppen az ágazat.

Megint csak a Facebookhoz hasonlít abban kicsit a LinkedIn, hogy ezen a felületen is vannak csoportok, amikbe közös érdeklődés alapján gyűlnek össze a résztvevők. Az itt folyó szakmai diskurzusok a tudásunk bővítésére is hasznosak, valamint ezeken az interakciókon keresztül is kialakíthatunk új ismeretségeket, kapcsolatokat, amik a LinkedIn kapcsolataink számának növelésén túl valódi szakmai összeköttetéseket is nyújthat.

Az egyik leghasznosabb kapcsolattípus, amit a felületen ki tudunk alakítani, az az oktatási intézményünk korábbi diákjaival létrehozott. Amikor az egyetemünkre rákeresünk, az intézmény profiljánál láthatjuk, hogy mit végeztek ott más LinkedIn felhasználók, ezen keresztül pedig meg is mutatja nekünk a felület az ő profiljukat. Így kapcsolatot tudunk kialakítani olyanokkal, akik előttünk ugyanott ugyanazt tanulták, és az ő profiljuk alapján meg tudjuk állapítani, hogy azon a területen dolgoznak-e, ami minket érdekel. Amennyiben igen, a kapcsolat kialakítása gombra kattintás mellett küldhetünk nekik egy személyre szabott üzenetet, amiben leírjuk, hogy mi is azt tanuljuk, mint ők anno és a tapasztalataikat látva szeretnénk kapcsolódni, szeretnénk többet megtudni az ágazatról, a szakmáról az ő karrierútjukon keresztül, esetleg tippeket és tanácsokat szeretnénk, hogy mi is az egyik helyen legyünk gyakornokok vagy munkavállalók, amiket ők felsoroltak szakmai tapasztalatként az oldalukon. Ez a közös szál jellemzően könnyebbé teszi a kapcsolat létrehozását és valódi információcserét, mint amennyire enélkül valószínű. Akik már a szakterületen dolgoznak, és online ismerőseink többet tudnak segíteni, hogy hogyan induljunk el mi is ezen az úton, vagy esetleg munkalehetőségre tudják felhívni a figyelmünket.

Ahogy a fizikai világban, úgy digitálisan is segít a kapcsolati tőke és háló. Azon túl, hogy tanácsokat kapunk ezektől a személyektől, lehet, hogy amikor hallanak egy munkáról, ajánlanak minket, vagy nekünk ajánlják a lehetőséget, hiszen, ha rendszeresen interakcióba lépünk online LinkedIn-en, akkor az eszükben leszünk ilyen helyzetekben is.

Összefoglalva tehát fontos a megfelelő LinkedIn profil felépítése, hogy ez jó benyomást keltsen másokban, akikkel kapcsolatot akarunk online kialakítani, vagy akik egy felvételi folyamat során ez alapján igyekeznek egy teljesebb szakmai képet alkotni rólunk. Nem kell ennek a profilnak elsőre tökéletesnek lennie, de érdemes a fejlesztésén és a tartalmak megosztásán rendszeresen dolgozni. Emellett fontos, hogy aktívan használjuk a LinkedIn-t, mindenre, ami szakma. Kövessük az ágazat friss mozzanatait és alakítsunk ki új kapcsolatokat, amik alkalomadtán jó munkalehetőséghez vezethetnek! Minden egyetemistának, és felsőoktatási tanulmányait már befejezett személynek is sok sikert és kitartást kívánunk a LinkedIn kiismeréséhez és használatához; sokat tud segíteni, de ez sem egy varázsütésre minden problémát megoldó csodaszer.

források: www.thesavyscientist.com, www.pearsonaccelerated.com, www.linkedin.com, www.ucas.com, www.stjohns.edu, www.matteotalotta.medium.com, www.ratemyplacement.co.uk
képek forrása: www.unsplash.com, www.pixabay.com, www.pexels.com


További híreink
Kommunikációs tréning: avagy néhány hasznos tipp
január 11.
5 perces olvasmány

Hogyan fejezzük ki magunkat megfelelően? Honnan tudhatjuk, hogy mikor hogyan kell beszélni? A lenti tippek a segítésünkre lehetnek!
Valentin-napi filmajánló
február 11.
3 perces olvasmány

Már nem kell sokat aludni, hogy Valentin-napra ébredjünk. Na de mi lesz az esti program?
Élménybeszámoló a Tátrából
augusztus 24.
6 perces olvasmány

Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!