Már diákként is sokat hallunk a LinedIn-ről,
mint a szakmai élet meghatározó felülete. Gyakran hangsúlyozzák a fontosságát
egyetemisták számára, ugyanis ez lehet az a platform a hagyományosabb
munkahirdető oldalak mellett, ami keresztül egy gyakornoki helyet vagy kezdő
pozíciót megláthatunk és megszerezhetünk. Már amikor rákeresünk egy adott munka
típusra online, gyakran a LinkedIn ugrik fel, mint az álláshirdetést tartalmazó
felület. Azon túl, hogy hirdetéseket jelenít meg, a LinkedIn egy kvázi szakmai
közösségi média platformként működik, ami sokkal többet is tehet a szakmai
előrehaladásunkért, ha néhány állás keresés helyett alaposan átgondolt profilt
készítünk és aktívan használjuk. Az alábbiakban ahhoz gyűjtöttünk össze
javaslatokat, hogy hogyan alakíts ki kiemelkedő LinkedIn profilt, illetve hogyan
használd a felületet a lehetőségeid maximalizálására.
Profil
A profil felépítésével kezdjük, ugyanis ez
mindennek az eleje, ez az elsődleges, amit látnak rólad mások, amit a toborzók
meglátnak, amikor adott profilokat keresnek. Ahogy más közösségi média
felületeken, úgy a LinkedIn-en is önmagunk reklámozása a cél, a kialakított kép
és a kapcsolatok pedig talán még inkább meghatározók.
A regisztráció után minden a profilképpel
kezdődik. Az évek óta dolgozóknak általában stúdióban készített fényképe van,
hiszen a munkahelyeken már csak a digitális rendszerben való számontartás miatt
készíttetnek ilyen jellegű fotókat. Amikor egyetemistaként LinkedIn-re
regisztrálunk, nem muszáj azonnal egy fotó szalonba rohannunk és
professzionális képeket készíttetni, viszont érdemes megfontoltan választani a
meglévő képeink közül, vagy egy, a kamerával kicsit jól bánó ismerősünket
felkérni egy kis fotózásra. A professzionális image része, hogy a képen
elegánsan vagyunk felöltözve, jól látszik az arcunk, a kamera fele fordulunk,
bele is nézünk, és lehetőleg egyszínű háttér előtt készítettük. Más közösségi
média felületek művészibb önkifejezésével ellentétben itt az a legfontosabb, hogy
jól látszódjon az arcunk, ezért portré fotó jellegűen az arcunk és a nyakunk
legyen csak a képen, ne a felsőtestünk vagy teljes testünk.
A Facebookhoz hasonlóan LinkedIn-en is van
háttérkép beállítására lehetőség. Ezt érdemes kihasználni, mert ez a vizualitás
erejével élve még jobban fel tudja hívni a figyelmet, vagy megerősítheti a
szakmaiságunkat, illetve azt, hogy pontosan mi érdekel szakmai szempontból.
Például lehet a borítókép rólunk, ahogy egy szakmai előadást tartunk egy
színpadon, átveszünk egy díjat, egy kutatásban veszünk éppen részt. Lehetnek
olyan fotók is, amik a munkánk egy elemét ábrázolják, például biológusoknál
mikroszkópon keresztül felnagyított lények, programozóknál a számítóképen éppen
futó kódok, zenészeknél a hangszer vagy egy koncert, orvosoknál kórházi
eszközök és így tovább.
Kihagyható lépés, de nem telik sokba a
„nyilvános profil szerkesztése és URL” beállításon belül saját URL létrehozása,
ami nem csak az automatikus betűk és számok kombinációja, de a nevünket
tartalmazza, így jobban néz ki, amikor ezt illesztjük be egy önéletrajzba vagy
állás jelentkezéshez.
A headline részt érdemes kitölteni, mert ez
ugyan csak 220 karakter, ez egy rövid és velős összefoglalója a szakmai
énüknek, ami segíthet a toborzóknak eldönteni, hogy minket keresnek-e egy
állásra. Ide összefoglalhatjuk, hogy jelenleg hol és mit tanulunk vagy milyen
téren szeretnénk később elhelyezkedni.
A tartalmi rész kitöltése nagyon fontos,
viszont időigényes tud lenni, ezért érdemes ezt többször módosítani. A lényeg,
hogy egy digitális önéletrajz legyen, ahol lehetőségünk van részletezni az
egyes tapasztalatokat, amit adott kurzusok, projektek, egyetemi programok során
szereztünk. Egyetemistaként jellemzően kevés szakmai tapasztalatunk van, de
mindent érdemes itt közzétenni, ami releváns a választott szakterülethez. Ide
kerülhet bármilyen gyakornoki munka, amit végeztünk, önkéntesség, egyetemi vagy
iskolai klub, ami valamilyen szakmai készséget adott. Például nyári munkaként a
település könyvtárban dolgoztunk, itt a csoportmunka vagy éppen egyéni
felelősség, digitális rendszer kezelése vagy olvasókkal való interakciókon
keresztül az ügyfélszolgálati készségek mind olyan tudás lehetnek, amik egy
másik munkakörben kapóra jönnek. Már a profil kialakításakor is felsorolhatunk
itt olyan eredményeket, amiknek az elérésére büszkék vagyunk és valamilyen
módon kapcsolódnak a szakmai, tudományos munkánkhoz. Ez lehet például helyezés
egy nívós versenyen, az egyetemi közösségben betöltött szerep például
demonstrátor, HÖK elnökségi tag, vagy valamilyen ösztöndíj, tudományos munka
elismeréséért adott egyetemi díj, oklevél.
Az oktatással kapcsolatos részben is menj
részletekbe! Azon túl, hogy felsorolod a megszerzett diplomákat, vagy a
programot, amit éppen tanulsz, hasznos adalék lehet olyan kurzusok kiemelése
például, amik különösen hozzájárultak a szakma megértéséhez, készségek és tudás
megszerzéséhez, ami a többi azonos diplomát szerző közül kiemel, vagy éppen az
egyetemen kívül elvégzett kurzusok. Itt lehet szó nyelvkurzusokról, olyan
online anyagokról, amik a mesterséges intelligenciával foglalkoznak, vagy más
egyetemek által hirdetett, a diplomához szorosan kapcsolódó továbbképzések.
Ezek alatt kifejthetjük, hogy milyen tudást, készségeket, tapasztalatokat adott
ez a tanulási lehetőség. Ne csak az úgynevezett hard skillekre gondoljunk
ilyenkor, hiszen a soft skillek, mint a kooperáció, csapat vezetése,
kompromisszumkészség is fontosak a szakmai életben, így a toborzók jó pontnak
látják, ha egy diák ezekkel tisztában van és rendelkezik is velük.
A projekt rész pedig egy kihasználandó
lehetőség arra, hogy bemutasd az egyetemi projektjeidet, órai munkákat vagy a
portfóliódat. Ez azért jön nagyon jól egyetemistaként, mert még nincs olyan
munkatapasztalatunk esetleg, ahol számokkal alátámasztható a munkánk
eredményessége, viszont ilyen projekteken keresztül bemutathatjuk a
stílusunkat, főleg, ha valamilyen kreatív szakmáról van szó, illetve
mutathatjuk azt a toborzóknak, hogy bár még nem végeztünk, már fejlesztjük a
gyakorlati készségeinket, és haladunk a munka világa felé.
Felhasználás
Most, hogy már kész van a tökéletes
profilod, ideje használni is a felületet. A LinkedIn jelenlét egy fontos eleme
a tartalom megosztása, ugyanis az aktívabb tagok jobban látszanak a többi
felhasználónak, illetve ezeken keresztül láthatják a munkaadók a pályázó
szakmai előmenetelét. A legalapvetőbb megosztandó tartalom, a szakmai
eredmények elérése. Ez egy nagyon tág kategória, amibe a kreativitásunktól és a
szakmától függően rengeteg mindent besorolhatunk. Természetesen ide tartozik a
diploma megszerzése, egy tudományos publikáció, de lehet egy érdekes kurzus
elvégzése, egy gyakornoki pozíció vagy önkéntesség kezdete, egy szakmai
konferencián való részvétel, egy versenyen vagy konferencián való előadás, vagy
akár egy egyetemi program, mint egy nyilvános előadás megszervezése. Ezekhez a
bejegyzésként közölt eredményhez csatolhatunk fotót a figyelemfelkeltés
érdekében, bemutathatjuk több mondatban a részleteket, vagy akár csak egy
mondatban is közölhetjük a kulcselemeket. A saját posztok megosztása mellett
természetesen fontos és érdemes általunk követettek posztjaival is interakcióba
lépni, azokhoz hozászólni.
Nem csak olyan posztokat oszthatunk meg,
amik a mi eredményeinkről szólnak. Megoszthatunk cikkeket, tudományos
szövegeket, szakmai híreket, amiket érdekesnek, relevánsnak találunk. Ez tovább
fokozza a láthatóságunkat a közösségi média hálójában, illetve lehetőséget ad
arra is, hogy más szakemberekkel kapcsolódjunk az adott területe belül, vagy
ezeket a tartalmakat saját szakmai, tudományos kommentjeinkkel megosztva
kimutathassuk saját tudásunkat.
Ahogy már említettük, a LinkedIn-en is
nagyon fontosak a kapcsolatok. A legegyszerűbb módja a hálózatunk bővítésének,
hogy kapcsolódunk olyan emberekkel, akiket a valódi világban is ismerjük
egymást legyen szó szaktársakról, egyetemi tanárokról, munkaadókról, olyankról,
akikkel egy szervezetnél önkénteskedtünk, vagy bármilyen más módon
találkoztunk. A kapcsolat alapjának egyáltalán nem kell szakmainak lennie.
Követésre is van lehetőség. Ez abban
más, hogy ilyenkor annak, akit elkezdünk követnie nem kell minket
visszajelölnie, nem látja az általunk megosztott tartalmakat, csak mi az övét.
Ez ugyan egyirányú kapcsolat, de így követhetünk olyanokat, akik a szakmánkon
belül híresek, nagy tudással rendelkeznek, számunkra izgalmas programokat
szerveznek vagy projektekben vesznek részt. Azzal, ha például rendszeresen
interakcióba lépünk a megosztott tartalmaikkal, elsősorban itt a hozzászólásra
gondolva, akkor elindulhat egy szakmai párbeszéd, kapcsolat is akár velük. Ezen
túl már önmagában is hasznos értesülni arról, hogy mivel foglalkoznak a
szakterület kiemelkedő alakjai, milyen irányba megy éppen az ágazat.
Megint csak a Facebookhoz hasonlít abban
kicsit a LinkedIn, hogy ezen a felületen is vannak csoportok, amikbe közös
érdeklődés alapján gyűlnek össze a résztvevők. Az itt folyó szakmai diskurzusok
a tudásunk bővítésére is hasznosak, valamint ezeken az interakciókon keresztül
is kialakíthatunk új ismeretségeket, kapcsolatokat, amik a LinkedIn
kapcsolataink számának növelésén túl valódi szakmai összeköttetéseket is
nyújthat.
Az egyik leghasznosabb kapcsolattípus, amit
a felületen ki tudunk alakítani, az az oktatási intézményünk korábbi diákjaival
létrehozott. Amikor az egyetemünkre rákeresünk, az intézmény profiljánál
láthatjuk, hogy mit végeztek ott más LinkedIn felhasználók, ezen keresztül
pedig meg is mutatja nekünk a felület az ő profiljukat. Így kapcsolatot tudunk
kialakítani olyanokkal, akik előttünk ugyanott ugyanazt tanulták, és az ő
profiljuk alapján meg tudjuk állapítani, hogy azon a területen dolgoznak-e, ami
minket érdekel. Amennyiben igen, a kapcsolat kialakítása gombra kattintás
mellett küldhetünk nekik egy személyre szabott üzenetet, amiben leírjuk, hogy
mi is azt tanuljuk, mint ők anno és a tapasztalataikat látva szeretnénk
kapcsolódni, szeretnénk többet megtudni az ágazatról, a szakmáról az ő
karrierútjukon keresztül, esetleg tippeket és tanácsokat szeretnénk, hogy mi is
az egyik helyen legyünk gyakornokok vagy munkavállalók, amiket ők felsoroltak
szakmai tapasztalatként az oldalukon. Ez a közös szál jellemzően könnyebbé
teszi a kapcsolat létrehozását és valódi információcserét, mint amennyire
enélkül valószínű. Akik már a szakterületen dolgoznak, és online ismerőseink
többet tudnak segíteni, hogy hogyan induljunk el mi is ezen az úton, vagy
esetleg munkalehetőségre tudják felhívni a figyelmünket.
Ahogy a fizikai világban, úgy digitálisan
is segít a kapcsolati tőke és háló. Azon túl, hogy tanácsokat kapunk ezektől a
személyektől, lehet, hogy amikor hallanak egy munkáról, ajánlanak minket, vagy
nekünk ajánlják a lehetőséget, hiszen, ha rendszeresen interakcióba lépünk
online LinkedIn-en, akkor az eszükben leszünk ilyen helyzetekben is.
Összefoglalva tehát fontos a megfelelő
LinkedIn profil felépítése, hogy ez jó benyomást keltsen másokban, akikkel
kapcsolatot akarunk online kialakítani, vagy akik egy felvételi folyamat során
ez alapján igyekeznek egy teljesebb szakmai képet alkotni rólunk. Nem kell
ennek a profilnak elsőre tökéletesnek lennie, de érdemes a fejlesztésén és a
tartalmak megosztásán rendszeresen dolgozni. Emellett fontos, hogy aktívan
használjuk a LinkedIn-t, mindenre, ami szakma. Kövessük az ágazat friss
mozzanatait és alakítsunk ki új kapcsolatokat, amik alkalomadtán jó
munkalehetőséghez vezethetnek! Minden egyetemistának, és felsőoktatási
tanulmányait már befejezett személynek is sok sikert és kitartást kívánunk a
LinkedIn kiismeréséhez és használatához; sokat tud segíteni, de ez sem egy
varázsütésre minden problémát megoldó csodaszer.
források: www.thesavyscientist.com, www.pearsonaccelerated.com, www.linkedin.com, www.ucas.com, www.stjohns.edu,
www.matteotalotta.medium.com,
www.ratemyplacement.co.uk
képek forrása: www.unsplash.com, www.pixabay.com, www.pexels.com