Félév végi motivációs mélypont: hogyan induljunk neki a vizsgaidőszaknak?

Van az a pont a félév végén, amikor már eleged van az órákból, mert hetek, hónapok óta ugyanazok ismétlődnek, de már vészesen közeledik a vizsgaidőszak is, ami még több tanulást jelent, amire nem állsz készen mentálisan. Az őszi félévben különösen nehéz tud lenni a vizsgaidőszak, mert rövidebbek a nappalok, kint hideg van, a vizsgaidőszakot megszakítja a karácsony, és a lelkesedés, ami szeptemberben még kitartott mostanra szépen elpárolgott. A félév végi hajrában, a zh hetek során vagy az utolsó kiselőadások, házik és beadandók között mindenki más módon igyekszik talpon maradni. Van, aki listákat ír, van, aki kávéval és mémek böngészésével tartja magát életben, és van, aki csak próbál túlélni. Bármi is a stratégia, a legnagyobb kihívás általában a motiváció hiánya. Hogy lehet újra lendületet venni, amikor az ember már teljesen lemerült? Erre hozunk kipróbált és bevált tippeket ebben a cikkben.
Miért is jön el a félév végi mélypont? Az egyetemi élet ritmusa sajátos. Szeptemberben még mindenki tele van energiával, célokkal, társas élményekkel. Ilyenkor még csak kezdődnek a félév új tantárgyai új tanárokkal, új órarendben, a kellemes nyárvégi idő még motivál arra, hogy rendszeresen kimozdulj és programokkal tedd változatosabbá a heteidet. Októberben indul a hajtás az órai számonkérésekkel, házikkal, rutinokkal. Novemberben pedig már torlódnak a beadandók, prezentációk, félévzáró zh-k, minden határidős feladat, amit még a vizsgaidőszak előtt teljesíteni kell. Mire elérkezik a december, a legtöbben fizikailag és mentálisan is kimerülnek.

Ez a motivációs völgy teljesen normális. A pszichológusok szerint az agyunk úgy működik, hogy egy idő után telítődik stresszel és információval, főleg akkor, ha nincs elég pihenés, mozgás és sikerélmény. Az egyetemista lét, főleg, ha valaki még dolgozik is a tanulmányaival párhuzamosan, pont ezekből szenved hiányt. A másik tényező az elhalasztott jutalomként ismert jelenség. Hónapokon át tanulunk valamiért, aminek az eredménye csak a vizsgaidőszakban mutatkozik majd meg. Hosszú távon nagyon kifárasztja a motivációt, ha dolgozol, dolgozol, de nem látod egyértelműen az eredményét, a jutalmát. Persze, ideális esetben olyat tanulna mindenki, ami érdekli, de pusztán a tudás megszerzése, mint az órákra járás és otthoni tanulás eredménye nem érződik jutalomnak a helyzetek zömében. Sok előadásos tárgyból viszont a félév közben semmilyen visszajelzést nem kapnak a hallgatók, hogy milyen a tudásuk, vagy, hogy jól haladnak a tanulással. Egyedül a vizsgaidőszakban a vizsga jutalmazza a sikeres tanulást vagy bünteti annak hiányát. Szóval, ha most úgy érzed, hogy semmi kedved nincs tanulni, nem te vagy a lusta. Egyszerűen elfogyott a motiváció, ami üzemanyagként tudna hajtani a tanulásban, így ideje újra feltölteni ezt.
Az egyik legnagyobb hiba, amit ilyenkor el lehet követni, hogy az ember minden energiáját a tanulásba próbálja önteni miközben a szervezet már régen jelez, hogy pihenésre van szüksége. A félév végén, mint sok más megterhelő szituációban, nem luxus, hanem szükséglet a regenerálódás. Különböző, hogy ki mennyire veszi komolyan a tanulást és a jegyeit, viszont a cikk legtöbb állítása azokra vonatkozik, akiknek ezek alapvetően fontosak, és hajlandóak, szoktak tanulni, viszont a félév végére már nehezen megy. Ha leülsz tanulni, de öt perc után már a telefonodon valamelyik közösségi médiát görgeted, az nem gyengeség, hanem egyértelmű jel, hogy kiégtél, Érdemes ilyenkor egy napot vagy akár egy egész hétvégét teljesen tanulásmentessé tenni. Helyette tervezz be olyan programokat, amik hozzájárulnak nem csak a pihenéshez, de a regenerációhoz és feltöltődéshez is. Ilyen lehet egy séta a természetben, egy filmezés, és természetesen egy hosszú és zavartalan alvás is. Mivel a szervezet fáradtan nem tud teljesíteni, így az nem lenne produktív, ha egész nap a jegyzeteid fölött ülnél anélkül, hogy az anyag elsajátításában haladnál. Az sokkal produktívabba az ilyen helyzetekben, ha tudatosan pihensz, hiszen így később jobban tudsz teljesíteni. Kutatások bizonyítják, hogy a produktivitás nem azon múlik, hogy hány órát ülsz a könyv fölött, hanem azon, hogy milyen állapotban vagy közben. Egy kipihent agy háromszor annyi információt képes feldolgozni, mint egy fáradt.
A vizsgaidőszak előtt sokan esnek abba a hibába, hogy újra akarják tervezni az egész életüket. Ekkor hirtelen minden anyagot át akarnak olvasni, mindenről új jegyzetet próbálnak írni, és belevetik magukat a lehetetlen küldetésbe, hogy minden vizsgára 100%-osan felkészüljenek. A nagy újratervezés után néhány nappal aztán jön a valóság, hogy lehetetlen mindenre egyszerre fókuszálni. A mindenre fókuszálni próbálás csak szétesést és a figyelem aprózódását jelenti. Ehelyett a jó stratégia a prioritások állítása. Melyik vizsga a legfontosabb? Például egy sok kredittel a tanulmányi átlagodat befolyásoló tárgy fontosabb, mint egy kevesebb kreditet érő. Az olyan tárgyak, amiknek a teljesítése előkövetelmény más tárgyak felvételének a következő félévben sokkal fontosabbak, mint egy szabadon vagy kötelezően választható tárgy, amit később is teljesíthetsz. Egy másik priorizálást segítő szempont, hogy hol van a legnagyobb kockázat a bukásra, és melyik tárgyban vagy már eleve stabil a tudásodban. Szintén fontos prioritás-mérő, hogy mikor vannak határidők az egyes tárgyakból. A közelebbi határidős beadandók nyilván kiemelt helyet érdemelnek a teendők listáján.

Miután áttekintetted a prioritásokat, jöhetnek a listák. Segíthet átlátni a vizsgaidőszakot és az ezt megelőző időszakot, ha írsz egy nagyobb összegzést arról, hogy melyik tárgyból mit kell teljesíteni, például vizsga, beadandó, zh vagy órai munka és prezentáció a számonkérés módja. Ezután pedig a prioritásokat szem előtt tartva minden hétre meg tudod írni a heti listát, ami három-négy fő célt tűz ki. Azért fontos limitálni a célokat, mert a túlzott maximalizmus, amikor mindent tökéletesen és azonnal akarsz csinálni, nem motivál, hanem megbénít. Ha a céljaid reálisak, sokkal könnyebben eléred őket, és minden egyes sikerélmény, kicsi vagy nagy, növeli a motivációt, hiszen látod a tanulás eredményét.
A vizsgaidőszak egyik titka, hogy az agyunk szereti a szokásokat, rutinokat. Ha mindig ugyanabban az időben, ugyanott tanulsz, akkor a napok előrehaladtával egyre könnyebben kapcsol át tanulós üzemmódba. Ha nehezen koncentrálsz otthon, próbálj ki más helyszíneket is! Egyetemistaként már valószínűleg tanultál életedben annyit, hogy tudd magadról, melyik tényezők segítenek és gátolnak a koncentrálásban. Van, akinek teljes csend kell, ezért előszeretettel tanul a könyvtárban kijelölt csendes részben. Másoknak segít, ha van körülöttük valamilyen mozgás, történés, így egy kávézó, vagy közösségi tér ideálisabb számukra. A környezet ráadásul nem csak abban meghatározó, hogy tudsz-e koncentrálni, hanem abban is segíthet, hogy több kedved legyen a tanuláshoz. A kedvenc italod bekészítése, motiváló vagy éppen nyugodt zene a háttérben, egy üres asztal vagy éppen motivációs idézetekkel és színes írószerekkel telepakolt tanuló rész segíthet a tanulás romantizálásában. Ha több kedved van leülni és elkezdeni a tanulást a környezet miatt, akkor máris kicsit jobb a vizsgaidőszakod.

Bár eddig a tanulás volt a fókuszban, a vizsgaidőszak nem csak arról szól, hogy hány órát tanulsz naponta, hanem arról is, hogy mennyit pihensz közben, Egy módszer, ami segíti a koncentrációt, és segítheti az időbeosztást is, a Promodoro-módszer. Itt időblokkokban gondolkozik az ember, például 50 percet tanul, aztán 10 perc szünetet tart, és ezek az egységek ismétlődnek. A szüneteket jól kihasználhatod azzal, hogy nem telefonozással töltöd, hanem egy kis mozgást tervezel ide. Jót tesz mentálisan és fizikailag is, ha elmozdulsz a tanulási helyedről. Sétálhatsz egy rövidet, elvégezhetsz nyújtásokat, vagy csinálhatsz egy teát, kávét, ami majd a következő tanulási etapban jól jön. Miden felfrissít egy kicsit és a helyzet változtatása után megint tudsz koncentrálni. Fontos emlékeztető itt, hogy a regeneráció a tanulási folyamat része. Ez nem kidobott, elvesztegetett vagy lopott idő. Ne legyen bűntudatod amiatt, hogy pihensz, hiszen akkor sosem tudsz igazán pihenni, ha folyamatosan azon gondolkozol, hogy milyen más feladatokat kellene csinálnod helyette!
Talán meglepő, de a vizsgaidőszak nem csak a tanulásról, hanem az önismeretről is szól. Főleg azokban a pillanatokban, amikor elfogy a jegyek miatti szorongás motiválta energia, felmerül a kérdés, hogy miért tanulsz egyáltalán, mi az, ami hajt. Ezek gyakran egy motivációs mélyponton merülnek fel, amikor az egész tanulást, a vizsgaidőszakot és a diploma elvégzését is megkérdőjelezed. Jó esetben megtalálod a valódi motivációdat. Az érdeklődés, ami magához a szakhoz és ehhez a konkrét tudás megszerzéséhez vitt vagy a diploma utáni céljaid azzal kapcsolatban, hogy hol dolgozhatsz, milyen változást, hatást tudsz elérni a világban azzal, ha teljesíted a képzést. Ezeknek a céloknak a felismerése, felemlegetése segítenek, hogy tovább küzdj, haladj és újra értelmet kapjon a tanulás a nehezebb pillanatokban is. Sokszor átsegítenek a nehézségeken ezek a nagy, életre szóló tervek és célok, de kisebb, pillanatnyi motiváció is elég lehet. Például a „le akarom tenni ezt a vizsgát a legelső héten, hogy nyugodt legyen a karácsonyom” szintén egy jogos érv, ami motiválhat, hogy ne halogasd a vizsga felvételt és tanulást, hanem túless rajta.
Sokan hajlamosak a vizsgaidőszakot teljesen magányos időnek és feladatnak látni, pedig a közösség rengeteget tud segíteni. Egy tanulótárs vagy a szaktársak egy csoportja sokat segít az anyag rendszerezéséven, megértésében és a lelkesedés fenntartásában is. A vizsgára készülés során bárkiben felmerülhet, hogy nem látja át, hogy egy adott tételben mik a lényeges elemek, hogyan függ össze két kulcs koncepció vagy egész egyszerűen nem ért egy anyagrészt. Ilyenkor jót tesz, ha néhány szaktársaddal közösen tanultok, mert így el tudjátok magyarázni egymásnak vagy a különböző tudás elemeket össze tudjátok rakni, hogy közösen megértsetek valamit. Azért is jó az ilyen együtt tanulás, mert ezek az emberek értik meg leginkább, hogy min mész keresztül, és milyen nehézséget jelent ez. Azért is jó ez, mert így mindenki megosztja a többiekkel, hogy mikorra vette fel az egyes vizsgáit és hogy halad a felkésüléssel. Ha egyedül tanulsz, lehet, hogy halogatnád a vizsgát, leadnád és későbbre vennéd fel újra, de másokkal tanulva erősebben érezheted, hogy tartanod kell magad a beosztásodhoz. Ha fizikailag nem is tudtok egy helyszínen tanulni a Teams, Zoom, Google Meet, Messenger felületeken mind lehet videóhívásokat indítani, ahol mindenki egyszerre tanul, dolgozik a saját feladatain, de felnézve látod, hogy mások is tanulnak, így te sem kezdesz el telefonozni, hanem koncentrált maradsz. Kimerítő tud lenni a tanulás, de ha megosztod másokkal a nehézséget, akkor elviselhetőbb.
Ha a fáradtság már nem csak átmeneti, hanem hetek óta tart, semmi nem motivál, érdemes tudatosan megállni. Nem kell mindig erőn felül teljesíteni. Ha úgy érzed, hogy a szorongás vagy a kiégés eluralkodott rajtad, beszélj erről valakivel! Van, hogy egy barát vagy családtag is sokat tud segíteni azzal, ha meghallgat, esetleg hasznos tippekkel, javaslatokkal is szolgálhat. Viszont ez gyakran nem elég, és fontos, hogy hallgatói tanácsadó, pszichológus vagy más mentálhigiénés szakember segítségét is igénybe vedd. Sok egyetemen már működnek ingyenesen vagy kedvezményesen elérhető mentálhigiénés, pszichológiai vagy tanácsadói programok. Sem a fáradtság, sem a segítség kérése nem a gyengeség jele. Nagyon fontos, hogy időben fordulj szakemberhez, mert nem csak a jegyeidre és a tanulmányi átlagodra veszélyes, ha eluralkodik rajta a szorongás, kiégés, depresszió, hanem hosszú távon sokkal rosszabb következményei is vannak. Bár fontos a tanulás, nem a teljesítményed határoz meg emberként, és ha nem teljesítesz jól egy félévben, még mindig ugyanolyan értékes vagy. A motivációd később még visszatérhet, és újra lelkesen tanulhatsz, de a legfontosabb, hogy magadról és a mentális egészségedről gondoskodj.

A vizsgaidőszak sosem könnyű, de nem is kell, hogy kínszenvedés legyen. A kulcs az egyensúly, hogy tudd, mikor kell hajtani, és mikor kell megállni. Ezt rengeteg külső és belső tényező befolyásolja, így mindenkinél máshol vannak ezek a határok és egy vizsgaidőszakon, vagy akár héten belül is változhatnak. Míg a szaktársaid és barátaid segítséget jelentenek a vizsgaidőszak átvészelésében, nem érdemes az ő teljesítményükhöz túlságosan hasonlítgatnod magadat, mert mindenkinek máshogy telik egy-egy vizsgaidőszak. Összességében, ami a legtöbbet segít a vizsgaidőszakban az, ha engeded magadnak, hogy pihenj, reális vagy a céljaiddal kapcsolatban és keresed a kis örömöket. A félév végi motivációs mélypont nem a kudarc jele, hanem annak, hogy végigcsináltál valami nehezet, ebben az esetben a szorgalmi időszakot. Ha már eddig eljutottál, akkor a vizsgaidőszakot is túl fogod élni, talán kávéval, iróniával, mémekkel, de biztosan.

források: www.marieclaire.hu, www.wmn.hu, www.mindsetpszichologia.hu, www.timeshighereducation.com, www.collegemagazin.com

képek forrása: www.unsplash.com, www.pexels.com


További híreink
Mit csinál valójában egy influencer?
július 08.
5 perces olvasmány

Manapság már az egész közösségi média hemzseg az influencerektől, befolyásuk pedig folyamatosan növekszik.
Szegedi programajánló – 2019 ősz
október 10.
4 perces olvasmány

Szegeden, mint minden évszakban, ősszel is a rendezvények széles arzenálján vehetünk részt
Holnap jönnek a ponthatárok!
július 22.
3 perces olvasmány

A ponthatárokról ettől függetlenül is a megszokott rendszerben, sms-ben értesülhetnek a felvételizők.
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!