Skillek, melyek elengedhetetlenek a modern világban

A 21.században a folyamatos fejlődés újabb állásokat teremt, ugyanakkor a digitalizáció sokat el is töröl. Már nem egy cégnél kezdjük és zárjuk pályafutásunkat, a munkaerőpiacon pedig hatalmas a verseny minden egyes állásért.

 

Ahhoz, hogy elkerüljük a fluktuációt és a vágyott állást meg is tudjuk tartani, folyamatosan fejlesztenünk kell magunkat. Most elhoztunk nektek pár olyan képességet, melyek mára szinte minden munkahelyen elvárássá váltak.

 

Nemrég írtunk nektek az élethosszig tartó tanulás fontosságáról: ez nem csak a lexikális tudásra értendő, hanem az úgynevezett „soft skills” azaz az egyén kreativitását, gondolkodásmódját, motiválhatóságát és beilleszkedő készségét összegző képességekre is.

Kritikus gondolkodás


Ez gyakorlatilag információk tudatos feldolgozását jelenti. Az emberek többsége hajlamos mindent elhinni, amit elég magabiztosan kommunikál felé valaki. Ez sok esetben az életben maradást segíti: például a kicsi gyerekek is így tanulnak a szüleiktől, később azonban kulcsfontosságúvá válik, hogy ne kezeljünk tényként minden információt, amit annak mondanak.

 

A kritikus gondolkodással kiküszöbölhető a manipuláció, könnyebben hozunk meg nehéz döntéseket, ki fogjuk tudni szűrni a számunkra fontos információkat és mindezek miatt sokkal sikeresebbek leszünk a munkában is. Egyik cég sem szeretne olyan alkalmazottat, aki nem vizsgálja felül a kezei közt áthaladó információkat.


Hogyan fejleszthető:

  • Figyeljük meg az adott anyagot és elemezzük is azt
  • Nézzük meg az információk forrását: az írásoknál például mindig meg kell jelölni a forrást. Ha a Wikipédia vagy egyéb szakmaiatlan anyag van feltüntetve, esetleg egy híresen hamis hírekkel dolgozó hírportáltól származik az anyag, érdemes gyanakodni
  • Ne féljünk kérdezni
  • Gondoljuk végig a bizonyítékként felhozott elemeket

Problémamegoldás


Ez a képesség jelentheti az emberek között kialakuló problémák megoldását, de a feladataink során jelentkező egyéb kellemetlen helyzetek felismerését és kezelését is.

Ha konfliktusba kerülünk egy munkatársunkkal, semmiképp ne kezdjünk el arról beszélni, ő milyen. Használjunk „én üzeneteket”, azaz mondjuk el (vagy akár írjuk meg) bennünk milyen érzések vannak és szerintünk hogyan lehetne a legjobban megoldani ezt a helyzetet. Ha magunkról beszélünk, a partner nem fogja támadásnak venni a szavainkat, hanem átgondolja őket. Míg, ha belemegyünk egy egymást becsmérlő vitába, mindkét fél bezárhat és csak süket füleknek beszélünk.

 

Érdemes lehet megkérdezni a munkatársainkat, barátainkat, hogy szerintük miben kellene fejlődnünk a problémák kezelésénél.


Multitasking


Ez egy fontos képesség az időbeosztás, hatékonyság és karrierlehetőségek szempontjából is. Viszont, nem egyenlő azzal, hogy több feladatra adott időben ugyanolyan intenzitással koncentrálunk. Ez inkább egyfajta differenciálás, ahol a figyelmünk fókusza egy konkrét dolgon van, mellette azonban - mint a perifériás látás - más információkra is odafigyelünk, de csak részlegesen.

Például: egy telefonbeszélgetés közben is át lehet futni az e-maileket, a kevésbé fontosakra akár még válaszolni is lehet.

 

Ha egy időben végzünk több dolgot, gyorsabban leszünk kész adott mennyiségű feladattal, így időt spórolunk. Emiatt a fennmaradó munkaórákban még több teendőt tudunk megcsinálni. Az ilyen munkavállaló rendkívül értékes lesz a piacon, hiszen a multitasking a produktivitást erősíti.

 

Mindemellett azonban ezt sem szabad túlzásba vinni, oda kell figyelni a saját testünk jelzéseire is. Aki túl sok feladatot végez egyszerre az nagyon gyorsan kiéghet.


Így fejleszthető:

  • Írjunk listát a feladatokról: érdemes mindent azzal kezdeni, hogy leírjuk, miket kell elvégeznünk, így könnyebben maradunk fókuszáltak. A nagyobb munkákat érdemes kisebb részekre bontani
  • Rakjuk össze a fontossági sorrendet: ha megvan a lista, tegyük sorrendbe a felírt dolgokat, hogy a legfontosabbakkal legyünk kész a leghamarabb
  • Csoportosítsuk a hasonló munkákat: a multitasking lényege, hogy nem kell egymás után elvégezni mindent, sok dolog működik párhuzamosan. Ha előre összerakjuk a hasonló vagy egymással mellett végezhető feladatokat, az növeli a hatékonyságot
  • Csökkentsük le a figyelemelterelő tényezőket: ha a környezetünk tele van zavaró tényezőkkel, nem fogjuk tudni a kívánt feladatokra fordítani a figyelmünket. Ezek kizárása jelentheti egy ajtó becsukását, de akár egy nyugtató zene hallgatását is. Érdemes óránként 10 -15 perc szünetet tartani

Érdemes kiemelni őket álláskeresésnél?


Egyáltalán nem érdemes szó szerint beleírni ezeket a képességeket az önéletrajzokba. Egyrészt nehezen mérhetőek, így egy HR-es nem fogja tudni, valóban jól megy-e a jelentkezőnek a multitasking vagy csak olvasta a hirdetésben, hogy ezt várják.

 

Másrészt a legtöbb álláskereső telerakja velük az önéletrajzát, így elcsépelté és semmitmondóvá váltak, emellett foglalják a helyet a valóban lényeges információktól (ismert programok, beszélt nyelvek stb).

 

Viszont remek taktika lehet olyan példákat írni, amik ezekre épülnek, mondjuk a régebbi állásaink munkaköri leírásánál, vagy ha eljutunk az interjúig, kicsit úgy beszélni az előző tapasztalatainkról, hogy bemutatjuk velük ezeket a készségeinket is.

Források: indeed.com, spriggHR.com, collegeinfogeek.com, HRportal.hu, thebalancecareers.com; Képek forrása:
usplash.com

További híreink
#szívószálmentes
október 18.
3 perces olvasmány

Te is találkoztál augusztusban valamelyik közösségi oldalon ezzel a hashtaggel? Mi már igen!
A piramisok csúcsán, innen és túl – Mi az az MLM?
július 09.
5 perces olvasmány

„Van egy remek üzleti lehetőségem a számodra..."
Október hónap Depósa Takács Réka!
november 28.
3 perces olvasmány

Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!