A 21.században a folyamatos fejlődés
újabb állásokat teremt, ugyanakkor a digitalizáció sokat el is töröl. Már nem
egy cégnél kezdjük és zárjuk pályafutásunkat, a munkaerőpiacon pedig hatalmas a
verseny minden egyes állásért.
Ahhoz, hogy elkerüljük a fluktuációt és
a vágyott állást meg is tudjuk tartani, folyamatosan fejlesztenünk kell
magunkat. Most elhoztunk nektek pár olyan képességet, melyek mára szinte minden
munkahelyen elvárássá váltak.
Nemrég írtunk nektek az
élethosszig tartó tanulás fontosságáról: ez nem csak a lexikális tudásra
értendő, hanem az úgynevezett „soft skills” azaz az egyén kreativitását,
gondolkodásmódját, motiválhatóságát és beilleszkedő készségét összegző
képességekre is.
Kritikus
gondolkodás
Ez gyakorlatilag információk tudatos
feldolgozását jelenti. Az emberek többsége hajlamos mindent elhinni, amit
elég magabiztosan kommunikál felé valaki. Ez sok esetben az életben maradást
segíti: például a kicsi gyerekek is így tanulnak a szüleiktől, később azonban kulcsfontosságúvá
válik, hogy ne kezeljünk tényként minden információt, amit annak mondanak.
A kritikus gondolkodással kiküszöbölhető a manipuláció, könnyebben hozunk meg nehéz döntéseket, ki fogjuk tudni szűrni a számunkra fontos információkat és mindezek miatt sokkal sikeresebbek leszünk a munkában is. Egyik cég sem szeretne olyan alkalmazottat, aki nem vizsgálja felül a kezei közt áthaladó információkat.
Hogyan fejleszthető:
- Figyeljük meg az adott anyagot és
elemezzük is azt
- Nézzük meg az információk forrását: az írásoknál például mindig meg kell
jelölni a forrást. Ha a Wikipédia vagy egyéb szakmaiatlan anyag van
feltüntetve, esetleg egy híresen hamis hírekkel dolgozó hírportáltól származik
az anyag, érdemes gyanakodni
- Ne féljünk kérdezni
- Gondoljuk végig a bizonyítékként
felhozott elemeket
Problémamegoldás
Ez a képesség jelentheti az emberek
között kialakuló problémák megoldását, de a feladataink során jelentkező egyéb
kellemetlen helyzetek felismerését és kezelését is.
Ha konfliktusba kerülünk egy
munkatársunkkal, semmiképp ne kezdjünk el arról beszélni, ő milyen. Használjunk
„én üzeneteket”, azaz mondjuk el (vagy akár írjuk meg) bennünk milyen
érzések vannak és szerintünk hogyan lehetne a legjobban megoldani ezt a
helyzetet. Ha magunkról beszélünk, a partner nem fogja támadásnak venni a
szavainkat, hanem átgondolja őket. Míg, ha belemegyünk egy egymást becsmérlő vitába,
mindkét fél bezárhat és csak süket füleknek beszélünk.
Érdemes lehet megkérdezni a munkatársainkat, barátainkat, hogy szerintük miben kellene fejlődnünk a problémák kezelésénél.
Multitasking
Ez egy fontos képesség az időbeosztás,
hatékonyság és karrierlehetőségek szempontjából is. Viszont, nem egyenlő
azzal, hogy több feladatra adott időben ugyanolyan intenzitással koncentrálunk.
Ez inkább egyfajta differenciálás, ahol a figyelmünk fókusza egy
konkrét dolgon van, mellette azonban - mint a perifériás látás - más
információkra is odafigyelünk, de csak részlegesen.
Például: egy telefonbeszélgetés közben
is át lehet futni az e-maileket, a kevésbé fontosakra akár még válaszolni is
lehet.
Ha egy időben végzünk több dolgot,
gyorsabban leszünk kész adott mennyiségű feladattal, így időt spórolunk. Emiatt
a fennmaradó munkaórákban még több teendőt tudunk megcsinálni. Az ilyen munkavállaló
rendkívül értékes lesz a piacon, hiszen a multitasking a produktivitást
erősíti.
Mindemellett azonban ezt sem szabad
túlzásba vinni, oda kell figyelni a saját testünk jelzéseire is. Aki túl sok
feladatot végez egyszerre az nagyon gyorsan kiéghet.
Így fejleszthető:
- Írjunk listát a feladatokról: érdemes mindent azzal kezdeni, hogy
leírjuk, miket kell elvégeznünk, így könnyebben maradunk fókuszáltak. A nagyobb
munkákat érdemes kisebb részekre bontani
- Rakjuk össze a fontossági sorrendet: ha megvan a lista, tegyük sorrendbe a
felírt dolgokat, hogy a legfontosabbakkal legyünk kész a leghamarabb
- Csoportosítsuk a hasonló munkákat: a multitasking lényege, hogy nem kell
egymás után elvégezni mindent, sok dolog működik párhuzamosan. Ha előre
összerakjuk a hasonló vagy egymással mellett végezhető feladatokat, az növeli a
hatékonyságot
- Csökkentsük le a figyelemelterelő tényezőket: ha a környezetünk tele van zavaró tényezőkkel, nem fogjuk tudni a kívánt feladatokra fordítani a figyelmünket. Ezek kizárása jelentheti egy ajtó becsukását, de akár egy nyugtató zene hallgatását is. Érdemes óránként 10 -15 perc szünetet tartani
Érdemes kiemelni őket álláskeresésnél?
Egyáltalán nem érdemes szó szerint
beleírni ezeket a képességeket az önéletrajzokba. Egyrészt nehezen mérhetőek, így
egy HR-es nem fogja tudni, valóban jól megy-e a jelentkezőnek a multitasking
vagy csak olvasta a hirdetésben, hogy ezt várják.
Másrészt a legtöbb álláskereső
telerakja velük az önéletrajzát, így elcsépelté és semmitmondóvá váltak,
emellett foglalják a helyet a valóban lényeges információktól (ismert
programok, beszélt nyelvek stb).
Viszont remek taktika lehet olyan példákat írni, amik ezekre épülnek, mondjuk a régebbi állásaink munkaköri leírásánál, vagy ha eljutunk az interjúig, kicsit úgy beszélni az előző tapasztalatainkról, hogy bemutatjuk velük ezeket a készségeinket is.
Források: indeed.com, spriggHR.com, collegeinfogeek.com, HRportal.hu, thebalancecareers.com; Képek forrása:
usplash.com