A repülőautó nem csak a mesékben létezik, de ott többen használják

Megvan a kép a kultikus Ötödik elemből, vagy a Szárnyas fejvadászból, esetleg a Vissza a jövőbe második részéből? Autók könnyedén suhannak az égen, olyan természetes, mégis olyan lenyűgöző. De vajon mi a valóság, hol tart most a repülőautó a megvalósítás légterében? 

Régóta izgatja az emberek fantáziáját egy olyan csoda járgány, ami légiközlekedésre is alkalmas a szárazföldi mellett. Henry Ford már a ’40-es években arról beszélt, hogy a jövőben eljön az a pont, amikor az autókat majd repülőgépekkel keresztezik. Erre már a jóslata előtt is voltak tervek, próbálkozások. Utána pedig csak még inkább beindult a földön és levegőben egyaránt jól mozgó járműről való ötletelés. Az elmúlt évtizedek során, már a múlt században is számtalan prototípusa született ennek a modellnek. Ezek közül nyilvánvalóan akadt, ami kevésbé jól tejesített a teszteken, de olyan is, ami minden biztonsági és működési kritériumnak eleget tudott tenni. 

Az utóbbi egy évben például három ilyen típusú masina is engedélyt kapott a „felszálláshoz”. Tavaly novemberben Japánban a SkyDrive eVOTL SD-03-ja ment át a közlekedéshez kötelező biztonsági teszten. Ez a nyolc propellerrel ellátott eszköz jobban hasonlít egy drónra, mint egy autóra. Jelenleg kinézetének megfelelően, drónként is használják: Japán magas épületeinek tetejei között biztosít átjárást ez a mindössze tíz perces működésre képes, maximum 48 km/órával szárnyaló szerkezet. Az egyszemélyes SD-03-at légitaxiként is szeretnék hasznosítani 2025-től a zsúfolt városi forgalomban.

A szomszédos Szlovákiából idén januárban röppent fel a hír, hogy a BMW motoros AirCar  repülésre való alkalmassági tanúsítványt kapott a Szlovák Közlekedési Hatóságtól. Ehhez a tesztelési szakaszban 35 perces utat teljesített a nyitrai és a pozsonyi repterek között. Az AirCar már kinézetre is sokkal inkább a repülő és az autó szerelemgyerekének tűnik. Igazi transzformer, ami kicsivel több mint két perc alatt változik át kocsiból repcsivé. A motorját hagyományos üzemanyag hajtja, ezzel 160 km/óráig gyorsul 2500 méteres magasságban.

 

Végül, de nem utolsósorban ezen nyáron a mese valósággá vált, legalábbis az ikonikus rajzfilmsorozat, A Jetson család által megihletet cégé biztosan. A svéd Jetson Aero vállalat szintén a repülőautókban látja a jövőt. Az általuk tervezett Jetson ONE is röpképesnek bizonyult a közelmúltban. Járművükről, ami meglehetősen hajaz a már fentebb említett japán SD-03-ra, azt állítják, hogy olyan könnyen kezelhető, utasa percek alatt mindenféle repülési tapasztalat nélkül elsajátíthatja az irányítását, pláne hogy a landolást elvileg magától megoldja. Ez a mesebeli drónautó azonban még nem kapott semmilyen hivatalos engedélyt, habár a tulajdonos szerint nem illegális a használata, a tömeggyártástól még távol áll.

Nem mintha az előző két repülőautó annyival közelebb állna hozzá. Noha azok engedéllyel már rendelkeznek, és készen állnak a mögöttük húzódó vállalatok a gyártásra, arra azért nem kell számítani, hogy hamarosan ilyen gépek lepik el az eget. Ugyanis a legnagyobb akadály, ami a levegőben tornyosul ezek előtt a masinák előtt, az a költséghatékonyság. Egyszerűen nem éri meg, ilyen járműveket gyártani, csak egy igen szűk réteg engedhetné meg magának a megvásárlásukat.

 

Ráadásul, ha már valami képes a repülésre, szinte teljesen felesleges, hogy a fel- és leszállás és szűk időtartamán kívül szárazföld kompatibilis is legyen. Vagyis hiába néz ki olyan jól a különböző filmekben vagy mesékben a repülőautó gondolata, valószínűleg jó időre ott is ragad, szárnyaszegett madárként. A jövőben sokkal inkább az önvezetésre koncentrálnak a gyártók a fejlesztések terén, ez fogja majd hamarosan újradefiniálni a városi közlekedésünket.

 

Források: Index – Brainbar podcast; https://www.iflscience.comhttps://www.bbc.com; https://www.forbes.com Képek forrása: freepik.com, pixabay.com

Írta: Csiló Alexandra


További híreink
Jövőre ne a fáradtságról szóljon a tavasz és a nyár eleje!
július 08.
7 perces olvasmány

A tavaszi fáradtság a nyaradra is rányomja a bélyegét? Jövőre legyen ez másképp!
Miért jó fizikai diákmunkát vállalni?
szeptember 10.
4 perces olvasmány

A fizikai munka olyan munka, amely leginkább az állóképességünket veszi igénybe.
Based on true story - Igaz történeten alapuló filmek, könyvek
július 07.
4 perces olvasmány

Általában azért nézünk filmeket és olvasunk könyveket, hogy kiszakadjunk a saját életünkből, világunkból és felüdülésként elmerüljünk egy másikban.
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!