Megvan a kép a kultikus Ötödik elemből, vagy a Szárnyas fejvadászból, esetleg a Vissza a jövőbe második részéből? Autók könnyedén suhannak az égen, olyan természetes, mégis olyan lenyűgöző. De vajon mi a valóság, hol tart most a repülőautó a megvalósítás légterében?
Régóta izgatja az emberek fantáziáját egy olyan csoda járgány, ami légiközlekedésre is alkalmas a szárazföldi mellett. Henry Ford már a ’40-es években arról beszélt, hogy a jövőben eljön az a pont, amikor az autókat majd repülőgépekkel keresztezik. Erre már a jóslata előtt is voltak tervek, próbálkozások. Utána pedig csak még inkább beindult a földön és levegőben egyaránt jól mozgó járműről való ötletelés. Az elmúlt évtizedek során, már a múlt században is számtalan prototípusa született ennek a modellnek. Ezek közül nyilvánvalóan akadt, ami kevésbé jól tejesített a teszteken, de olyan is, ami minden biztonsági és működési kritériumnak eleget tudott tenni.
Az utóbbi egy évben például három ilyen
típusú masina is engedélyt kapott a „felszálláshoz”. Tavaly novemberben
Japánban a SkyDrive eVOTL SD-03-ja ment át a közlekedéshez kötelező biztonsági
teszten. Ez a nyolc propellerrel ellátott eszköz jobban hasonlít egy drónra,
mint egy autóra. Jelenleg kinézetének megfelelően, drónként is használják: Japán
magas épületeinek tetejei között biztosít átjárást ez a mindössze tíz perces
működésre képes, maximum 48 km/órával szárnyaló szerkezet. Az egyszemélyes
SD-03-at légitaxiként is szeretnék hasznosítani 2025-től a zsúfolt városi
forgalomban.
A szomszédos Szlovákiából idén januárban
röppent fel a hír, hogy a BMW motoros AirCar repülésre való alkalmassági tanúsítványt
kapott a Szlovák Közlekedési Hatóságtól. Ehhez a tesztelési szakaszban 35
perces utat teljesített a nyitrai és a pozsonyi repterek között. Az AirCar már
kinézetre is sokkal inkább a repülő és az autó szerelemgyerekének tűnik. Igazi
transzformer, ami kicsivel több mint két perc alatt változik át kocsiból
repcsivé. A motorját hagyományos üzemanyag hajtja, ezzel 160 km/óráig gyorsul
2500 méteres magasságban.
Végül, de nem utolsósorban ezen nyáron a
mese valósággá vált, legalábbis az ikonikus rajzfilmsorozat, A Jetson család által megihletet cégé
biztosan. A svéd Jetson Aero vállalat szintén a repülőautókban látja a jövőt. Az
általuk tervezett Jetson ONE is röpképesnek bizonyult a közelmúltban.
Járművükről, ami meglehetősen hajaz a már fentebb említett japán SD-03-ra, azt
állítják, hogy olyan könnyen kezelhető, utasa percek alatt mindenféle repülési
tapasztalat nélkül elsajátíthatja az irányítását, pláne hogy a landolást
elvileg magától megoldja. Ez a mesebeli drónautó azonban még nem kapott
semmilyen hivatalos engedélyt, habár a tulajdonos szerint nem illegális a
használata, a tömeggyártástól még távol áll.
Nem mintha az előző két repülőautó
annyival közelebb állna hozzá. Noha azok engedéllyel már rendelkeznek, és
készen állnak a mögöttük húzódó vállalatok a gyártásra, arra azért nem kell
számítani, hogy hamarosan ilyen gépek lepik el az eget. Ugyanis a legnagyobb
akadály, ami a levegőben tornyosul ezek előtt a masinák előtt, az a
költséghatékonyság. Egyszerűen nem éri meg, ilyen járműveket gyártani, csak egy
igen szűk réteg engedhetné meg magának a megvásárlásukat.
Ráadásul, ha már valami képes a repülésre,
szinte teljesen felesleges, hogy a fel- és leszállás és szűk időtartamán kívül
szárazföld kompatibilis is legyen. Vagyis hiába néz ki olyan jól a különböző
filmekben vagy mesékben a repülőautó gondolata, valószínűleg jó időre ott is
ragad, szárnyaszegett madárként. A jövőben sokkal inkább az önvezetésre
koncentrálnak a gyártók a fejlesztések terén, ez fogja majd hamarosan újradefiniálni
a városi közlekedésünket.
Források: Index – Brainbar podcast; https://www.iflscience.com; https://www.bbc.com; https://www.forbes.com Képek forrása: freepik.com, pixabay.com
Írta: Csiló Alexandra