Online tanulócsoportok: miért hasznosak és hogyan csatlakozz?

Korábban már bemutattuk az együtt tanulásnak egy olyan módját, amikor zoomon, discordon vagy más felületeken tanulók beléphetnek egy közös hívásba, ahol más tanulókkal találkoznak. Itt nem beszélnek egymással, mindenki csak a saját feladatát csinálja, viszont a videóhívás és mások tanulása miatt erősíti a produktivitást, hiszen a résztvevőket ez motiválja, hogy a feladatukra koncentráljanak. Az online tanulócsoportok ennek egy következő fokát jelentik. Ezek lehetőséget adnak az élőben rendelkezésre álló lehetőségek kiegészítésére vagy hiány esetén helyettesítésre. Az online térnek köszönhetően olyan hallgatók tudnak összetalálkozni a tanulás kifejezett céljával, akik valószínűleg a fizikai távolság vagy más akadályok miatt ezt fizikailag nem tudnák megtenni. Ez segíthet azoknak is, akik a fizikai helyszínükön nem tudják megtalálni a közösségüket, vagy olyan képzést végeznek, aminek sok a nem személyes része, így keveset találkoznak hallgató társaikkal. A közösség érzése mellett tanulmányi előnyei is vannak ezeknek.

A közösen tanulós hívásoknál szervezettebbek az online tanulócsoportok. Ezeknek fontos jellemzője, hogy ugyanazok a csoporttagok vesznek benne részt alkalomról alkalomra. Azzal, hogy a résztvevők megismerik egymást a tanulás mellett, jó közösségi élményt tudnak nyújtani ezek a csoportok. A tanulás már adott közös témaként, így van lehetőség további beszélgetéseket is kezdeményezni, de természetesen maradhat szigorúan a tanulás is a téma. Mindkét esetben jó, hogy a tanulást közösségi élménnyé lehet tenni. Ahogy gyerekkorban sokak azért járnak szívesen iskolába, mert ott találkozni tudnak a barátaikkal, az online tanulócsoportok be tudják tölteni ugyanezt a funkciót egyetemisták számára.

A közösség pozitív eredménye lehet a kapcsolati hálónk bővítése is. Nem kell persze minden szociális interakcióhoz network-re gondolva hozzáállni, viszont ez lehet egy nem tervezett pozitívum is. A tanulócsoporton keresztül megismerünk olyanokat, akik a mi szakterületünkkel foglalkoznak, így a munkánk során ezek hasznos kontaktok lehetnek. Kapcsolatba léphetünk velük, amikor egy projekten akarunk együttműködni, vagy a területen egy másik szerepkörben dolgoznak, mint mi ezért hasznos információkat tudunk cserélni, gondoljunk csak például egy újságíróra és PR munkatársra, akik ugyanazt a diplomát szerezték meg, de egy sajtókonferencián egymással szemben ülnek.

A közösségi érzésen túl, tanulmányi szempontból azért gyűlnek össze a csoportok résztvevői, hogy közösen tanuljanak, kollaboráljanak, tudást osszanak meg és közösen gondolkodjanak. Magyarországon a felsőoktatásban kevésbé divatosak a csoportmunkák, mint például az általános iskolában, illetve az egymás szakmai munkájára irányuló konstruktív kritika sem egy sokat gyakorolt tevékenység. Ezek viszont olyan hasznos készségek, amik meg tudják könnyíteni a tananyag megértését, megtanulását, illetve ami az egyetemi szinten már szintén jelentős, az új tudományos eredmények létrehozását.

A tanulócsoportokba érkezők általában ugyanazon a tudományterületen mozognak, viszont fizikai távolságukkal összefüggésben különböző intézményekben, gyakran különböző országokban is tanulnak. Ez azt a különleges helyzetet eredményezi, hogy van közös tudásalapjuk, hiszen az adott szakterület, főleg alapképzések esetében nagyban megegyezik. Ugyanazok a meghatározó és kiemelkedő korábbi kutatói és tudományos eredményei egy-egy szakterületnek származási országtól függetlenül. Ugyanazok a legfontosabb, vagy éppen legkorszerűbb eredmények, illetve összefüggések, elméletek is. Ezzel párhuzamosan már országon belül is eltérések vannak az egyes intézmények programjában abban, hogy mire helyezik a hangsúlyt, melyik félévben vesznek bizonyos kötelező tantárgyakat, és azokon belül is mi az, amire az adott előadó koncentrál.

A hasonlóságoknak köszönhetően az online tanulócsoport tagjai tudnak egymásnak tananyagokkal, információkkal, hasznos weboldalakkal vagy éppen magyarázatokkal segíteni. A különbségek pedig hozzájárulnak, hogy más szempontból, más hangsúlyokkal tekintsenek a szakterületre. A perspektívák változatossága, találkozása gazdagítja a csoporttagok tudását. Bármit is tanuljunk, a széles látókörűség és a nagy tudás csak előny. Az így szerzett tudást kamatoztathatjuk olyankor is, amikor a szakterületen belüli speciális kérdést, kutatási hipotézist kell kitalálni például egy szakdolgozathoz. Ha több irányból ismerjük a területet, jobban rálátunk, hogy mik azok a kérdések, amikkel sokat foglalkozik a szakirodalom, ami trendnek számít, illetve mik azok, amik érdekesek és hiánypótlók lennének, de nincs a fókuszban. A kutatási kérdés kiválasztásán túl abban is segít, hogy megtaláljunk olyan szakirodalmakat, olyan kulcsszavakat, vagy jól alkalmazható elméleteket, amik a saját egyetemünk képzéséből esetleg kimaradtak, de a tanulócsoportunk egy tagja ismeri.

A tudományos ismeretek mellett olyan gyakorlati, az egyetemen túl is jól hasznosítható készségeket is adhatnak ezek, mint az együtt gondolkodás, konstruktív kritika adásának és fogadásának gyakorlata. Az egyik csoporttag például előállhat egy olyan kérdéssel, ami egy egyetemi beadandója kapcsán merült fel, de nem találja rá a választ. A csoport tagjai segíteni tudják javaslatokkal, hogy hol találhat hasznos információt, ők mit gondolnak a kérdésről saját fennálló tudásuk alapján, vagy erre alapozva lehetőségeket villantanak fel. A legtöbb területen igaz, hogy az együttműködés nem csak hasznos, de elengedhetetlen, hiszen így sokkal több tudást és készséget tudunk nagyobb hatékonysággal feldolgozni, mintha egyedül kellene a felmerülő kérdést, problémát megoldani. Gondolhatunk itt orvosokra, akik együtt dolgoznak, hogy a tünetek alapján felállítsák a megfelelő diagnózist, és adekvát módon kezeljék, egy marketing osztályra, akik közösen alakítják ki a vállalat új kampánystratégiáját, óvónőkre, akik együtt fejlesztik a gyerekeket vagy egy biológiai kutatócsoportra, akik közösen igyekeznek egy sejtekben lejátszódó folyamatot megmagyarázni.

A konstruktív kritika szintén nem csak a tudományos világ sajátja. Lehet szó bármilyen munkahelyről vagy akár még szabadúszó munkáról is, mindig van hova fejlődni, bármikor kaphatunk egy olyan kritikus javaslatot, ami pont egy olyan pontra világít rá, amit érdemes fejleszteni, változtatni. Emiatt fontos megtanulni ezeket jól kezelni, hiszen nem sértődhetünk meg minden alkalommal a karrierünk során, amikor valaki kritikát fogalmaz meg a munkánk kapcsán. Ezzel együtt viszont nem is adhatunk mindenkinek minden véleményére és megjegyzésére. Adni is tudni kell a kritikát, mert feltehetően lesz olyan a karrierünk során, amikor mi leszünk a tapasztaltak az adott pozíción, cégen belül, és hasznos tanácsokkal, javaslatokkal tudjuk segíteni mások munkáját. Fontos tudni, hogy mikor és hogyan fogalmazzuk meg a mondanivalónkat ezekben a helyzetekben.

Még abban az esetben is, ha nem nagyon hasonló képzést végzőkkel alakítanánk közös csoportot, akkor is meglennének olyan előnyei ennek, mint a tanulással kapcsolatos inspiráció, motiváció, kitartás felkeltése és fenntartása. A tanulás amellett, hogy érdekes, és tudjuk, hogy a cél vele a diploma megszerzése vagy egy adott képzés, program elvégzése, mégis nehézzé, fárasztóvá, unalmassá tud válni. Mindenki számára vannak olyan részei a tananyagnak, amik kevésé érdeklik, vagy egyszerűen olyan napjai, amikor már belefárad a tanulásba. Ezeken segít túllendülni, ha van az embernek egy tanulócsoportja, akik rendszeresen találkoznak online, hiszen így mindenki érzi a felelősséget, a motivációt, hogy belépjen a találkozóra. Gyakran csak elkezdeni nehéz, így, ha már ott vagyunk, az fél siker.

Az internet ingyenességének és szabadságának köszönhetően az internetkapcsolaton és erre kapcsolódni képes eszközön kívül szinte semmire sincs szükség ezen hasznos csoportokhoz csatlakozáshoz. Több módja is lehet azoknak, hogy ezeket megtaláld. Egyrészt a Reddit-en specifikus szak + studygroup/ tanulócsoport subredditekre rákeresve találhatsz, a Discordon „study” vagy „tanulás” taggel ellátott csoportokra érdemes rákeresni, illetve, ha egyik sem működik, a keresőmotorba is a tantárgy/ szak és tanulócsoport keresőszavakkal kutakodhatsz. Vannak szervezettebb csoportok is. Ehhez érdemes felkeresni a Study Together app és discord szervert, a CSW-t, Mooclab-et, StudyStrem-et. Ezek jellemzően olyan hívások, amik folyamatosan is mennek akár és a tagok nem feltétlenül ismerik egymást, így ez jellegében az eddig részletezettektől kicsit eltér, de kiindulásnak ez is hasznos lehet. Például ugyanabban az időpontban belépve könnyen lehet, hogy rendszeresen látunk ismerős arcokat.

Ha semmi sem működne, saját online tanulócsoportot is alapíthatsz. Posztolhatsz az említett felületeken, vagy az egyetem különböző közösségi média csoportjaiban, esetleg online hálózatokon, felületeken, amiket a többi hallgató is lát. A jelentkezők közül pedig csak meg kell szervezni a csoportot. Ideálisan 4-6 ember vesz részt benne, hogy megmaradjon a kooperáció lehetősége a kis létszámmal, de ne kelljen elmaradnia a találkozónak, ha 1-2 ember nem ér rá. Több olyan alkalmazás, oldal is van, mint a Doodle, ahol mindenki be tudja jelölni a számára megfelelő idősávokat, így vizuálisan is megjelenik, és könnyebb kiválasztani a mindenkinek alkalmas tanulási időpontot. Célszerű lefektetni néhány alapszabályt is, mint a virtuális találkozások gyakorisága, a tanulócsoport célja, és a kommunikációs csatorna. Van, például, akinek elég, ha a képernyőjét osztja meg folyamatosan, hogy számonkérhetőnek érezze magát, és ne kezdjen más oldalakat megnyitni. Mások pedig szeretik látni a tanulótársaik arcát, ahogy felnéznek a füzetből a képernyőre. Praktikus továbbá egy közös online elérhető mappát is létrehozni, ahova minden csoporttag fel tud tölteni jegyzeteket, praktikus dokumentumokat, bármilyen anyagot, ami hasznos lehet a csoport más tagjainak az adott szakterületen belül.

Az online tanulócsoportok tehát nagyon hasznos segítséget tudnak nyújtani a tanulási motiváció és szorgalom fenntartásához. Ezzel párhuzamosan pedig számos szakmai előnyük is van a perspektívák találkozásának és a közösen tanuláson keresztül bizonyos készségek fejlődésének köszönhetően. Mivel sok online fórum van, ahol ezeket meg lehet találni, érdemes tenni velük egy próbát, mert lehet, hogy pont erre van szükséged ahhoz, hogy konzisztensen tudj tanulni ne csak a vizsga előtti napokban, de az egész félév folyamán.

források: www.focuskeeper.co, www.learn.rumie.org, www.edumentors.co.uk, www.teachingcommons.stanford.edu
képek forrása: www.unsplash.com, www.pexels.com  


További híreink
Halloweeni jelmezötletek a Depótól ;)
október 19.
2 perces olvasmány

Nincs ötleted milyen jelmezzel sokkold a barátaidat a Halloweeni buliban? Néhány tuti ötlet, amivel biztos siker aratsz! ;)
A repülőautó nem csak a mesékben létezik, de ott többen használják
szeptember 26.
4 perces olvasmány

Megvan a kép a filmekből, ahogy autók suhannak az égen teljes természetességgel? De vajon mi a valóság, hol tart most a repülőautó a megvalósítás légterében?
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!