Korábban már bemutattuk az együtt tanulásnak egy olyan
módját, amikor zoomon, discordon vagy más felületeken tanulók beléphetnek egy
közös hívásba, ahol más tanulókkal találkoznak. Itt nem beszélnek egymással,
mindenki csak a saját feladatát csinálja, viszont a videóhívás és mások
tanulása miatt erősíti a produktivitást, hiszen a résztvevőket ez motiválja,
hogy a feladatukra koncentráljanak. Az online tanulócsoportok ennek egy
következő fokát jelentik. Ezek lehetőséget adnak az élőben rendelkezésre álló
lehetőségek kiegészítésére vagy hiány esetén helyettesítésre. Az online térnek
köszönhetően olyan hallgatók tudnak összetalálkozni a tanulás kifejezett
céljával, akik valószínűleg a fizikai távolság vagy más akadályok miatt ezt
fizikailag nem tudnák megtenni. Ez segíthet azoknak is, akik a fizikai
helyszínükön nem tudják megtalálni a közösségüket, vagy olyan képzést végeznek,
aminek sok a nem személyes része, így keveset találkoznak hallgató társaikkal.
A közösség érzése mellett tanulmányi előnyei is vannak ezeknek.
A közösen tanulós hívásoknál szervezettebbek az online
tanulócsoportok. Ezeknek fontos jellemzője, hogy ugyanazok a csoporttagok
vesznek benne részt alkalomról alkalomra. Azzal, hogy a résztvevők megismerik
egymást a tanulás mellett, jó közösségi élményt tudnak nyújtani ezek a
csoportok. A tanulás már adott közös témaként, így van lehetőség további
beszélgetéseket is kezdeményezni, de természetesen maradhat szigorúan a tanulás
is a téma. Mindkét esetben jó, hogy a tanulást közösségi élménnyé lehet tenni.
Ahogy gyerekkorban sokak azért járnak szívesen iskolába, mert ott találkozni
tudnak a barátaikkal, az online tanulócsoportok be tudják tölteni ugyanezt a
funkciót egyetemisták számára.
A közösség pozitív eredménye lehet a kapcsolati hálónk
bővítése is. Nem kell persze minden szociális interakcióhoz network-re gondolva
hozzáállni, viszont ez lehet egy nem tervezett pozitívum is. A tanulócsoporton
keresztül megismerünk olyanokat, akik a mi szakterületünkkel foglalkoznak, így
a munkánk során ezek hasznos kontaktok lehetnek. Kapcsolatba léphetünk velük,
amikor egy projekten akarunk együttműködni, vagy a területen egy másik
szerepkörben dolgoznak, mint mi ezért hasznos információkat tudunk cserélni,
gondoljunk csak például egy újságíróra és PR munkatársra, akik ugyanazt a
diplomát szerezték meg, de egy sajtókonferencián egymással szemben ülnek.
A közösségi érzésen túl, tanulmányi szempontból azért
gyűlnek össze a csoportok résztvevői, hogy közösen tanuljanak, kollaboráljanak,
tudást osszanak meg és közösen gondolkodjanak. Magyarországon a felsőoktatásban
kevésbé divatosak a csoportmunkák, mint például az általános iskolában, illetve
az egymás szakmai munkájára irányuló konstruktív kritika sem egy sokat
gyakorolt tevékenység. Ezek viszont olyan hasznos készségek, amik meg tudják
könnyíteni a tananyag megértését, megtanulását, illetve ami az egyetemi szinten
már szintén jelentős, az új tudományos eredmények létrehozását.
A tanulócsoportokba érkezők általában ugyanazon a
tudományterületen mozognak, viszont fizikai távolságukkal összefüggésben
különböző intézményekben, gyakran különböző országokban is tanulnak. Ez azt a
különleges helyzetet eredményezi, hogy van közös tudásalapjuk, hiszen az adott
szakterület, főleg alapképzések esetében nagyban megegyezik. Ugyanazok a
meghatározó és kiemelkedő korábbi kutatói és tudományos eredményei egy-egy
szakterületnek származási országtól függetlenül. Ugyanazok a legfontosabb, vagy
éppen legkorszerűbb eredmények, illetve összefüggések, elméletek is. Ezzel
párhuzamosan már országon belül is eltérések vannak az egyes intézmények
programjában abban, hogy mire helyezik a hangsúlyt, melyik félévben vesznek
bizonyos kötelező tantárgyakat, és azokon belül is mi az, amire az adott előadó
koncentrál.
A hasonlóságoknak köszönhetően az online tanulócsoport
tagjai tudnak egymásnak tananyagokkal, információkkal, hasznos weboldalakkal
vagy éppen magyarázatokkal segíteni. A különbségek pedig hozzájárulnak, hogy
más szempontból, más hangsúlyokkal tekintsenek a szakterületre. A perspektívák
változatossága, találkozása gazdagítja a csoporttagok tudását. Bármit is
tanuljunk, a széles látókörűség és a nagy tudás csak előny. Az így szerzett
tudást kamatoztathatjuk olyankor is, amikor a szakterületen belüli speciális
kérdést, kutatási hipotézist kell kitalálni például egy szakdolgozathoz. Ha
több irányból ismerjük a területet, jobban rálátunk, hogy mik azok a kérdések,
amikkel sokat foglalkozik a szakirodalom, ami trendnek számít, illetve mik
azok, amik érdekesek és hiánypótlók lennének, de nincs a fókuszban. A kutatási
kérdés kiválasztásán túl abban is segít, hogy megtaláljunk olyan
szakirodalmakat, olyan kulcsszavakat, vagy jól alkalmazható elméleteket, amik a
saját egyetemünk képzéséből esetleg kimaradtak, de a tanulócsoportunk egy tagja
ismeri.
A tudományos ismeretek mellett olyan gyakorlati, az
egyetemen túl is jól hasznosítható készségeket is adhatnak ezek, mint az együtt
gondolkodás, konstruktív kritika adásának és fogadásának gyakorlata. Az egyik
csoporttag például előállhat egy olyan kérdéssel, ami egy egyetemi beadandója
kapcsán merült fel, de nem találja rá a választ. A csoport tagjai segíteni
tudják javaslatokkal, hogy hol találhat hasznos információt, ők mit gondolnak a
kérdésről saját fennálló tudásuk alapján, vagy erre alapozva lehetőségeket
villantanak fel. A legtöbb területen igaz, hogy az együttműködés nem csak
hasznos, de elengedhetetlen, hiszen így sokkal több tudást és készséget tudunk
nagyobb hatékonysággal feldolgozni, mintha egyedül kellene a felmerülő kérdést,
problémát megoldani. Gondolhatunk itt orvosokra, akik együtt dolgoznak, hogy a
tünetek alapján felállítsák a megfelelő diagnózist, és adekvát módon kezeljék, egy
marketing osztályra, akik közösen alakítják ki a vállalat új
kampánystratégiáját, óvónőkre, akik együtt fejlesztik a gyerekeket vagy egy
biológiai kutatócsoportra, akik közösen igyekeznek egy sejtekben lejátszódó
folyamatot megmagyarázni.
A konstruktív kritika szintén nem csak a tudományos világ
sajátja. Lehet szó bármilyen munkahelyről vagy akár még szabadúszó munkáról is,
mindig van hova fejlődni, bármikor kaphatunk egy olyan kritikus javaslatot, ami
pont egy olyan pontra világít rá, amit érdemes fejleszteni, változtatni. Emiatt
fontos megtanulni ezeket jól kezelni, hiszen nem sértődhetünk meg minden
alkalommal a karrierünk során, amikor valaki kritikát fogalmaz meg a munkánk
kapcsán. Ezzel együtt viszont nem is adhatunk mindenkinek minden véleményére és
megjegyzésére. Adni is tudni kell a kritikát, mert feltehetően lesz olyan a
karrierünk során, amikor mi leszünk a tapasztaltak az adott pozíción, cégen
belül, és hasznos tanácsokkal, javaslatokkal tudjuk segíteni mások munkáját.
Fontos tudni, hogy mikor és hogyan fogalmazzuk meg a mondanivalónkat ezekben a
helyzetekben.
Még abban az esetben is, ha nem nagyon hasonló képzést
végzőkkel alakítanánk közös csoportot, akkor is meglennének olyan előnyei
ennek, mint a tanulással kapcsolatos inspiráció, motiváció, kitartás felkeltése
és fenntartása. A tanulás amellett, hogy érdekes, és tudjuk, hogy a cél vele a
diploma megszerzése vagy egy adott képzés, program elvégzése, mégis nehézzé,
fárasztóvá, unalmassá tud válni. Mindenki számára vannak olyan részei a
tananyagnak, amik kevésé érdeklik, vagy egyszerűen olyan napjai, amikor már
belefárad a tanulásba. Ezeken segít túllendülni, ha van az embernek egy
tanulócsoportja, akik rendszeresen találkoznak online, hiszen így mindenki érzi
a felelősséget, a motivációt, hogy belépjen a találkozóra. Gyakran csak
elkezdeni nehéz, így, ha már ott vagyunk, az fél siker.
Az internet ingyenességének és szabadságának köszönhetően
az internetkapcsolaton és erre kapcsolódni képes eszközön kívül szinte semmire
sincs szükség ezen hasznos csoportokhoz csatlakozáshoz. Több módja is lehet
azoknak, hogy ezeket megtaláld. Egyrészt a Reddit-en specifikus szak +
studygroup/ tanulócsoport subredditekre rákeresve találhatsz, a Discordon
„study” vagy „tanulás” taggel ellátott csoportokra érdemes rákeresni, illetve,
ha egyik sem működik, a keresőmotorba is a tantárgy/ szak és tanulócsoport keresőszavakkal
kutakodhatsz. Vannak szervezettebb csoportok is. Ehhez érdemes felkeresni a
Study Together app és discord szervert, a CSW-t, Mooclab-et, StudyStrem-et.
Ezek jellemzően olyan hívások, amik folyamatosan is mennek akár és a tagok nem
feltétlenül ismerik egymást, így ez jellegében az eddig részletezettektől
kicsit eltér, de kiindulásnak ez is hasznos lehet. Például ugyanabban az
időpontban belépve könnyen lehet, hogy rendszeresen látunk ismerős arcokat.
Ha semmi sem működne, saját online tanulócsoportot is
alapíthatsz. Posztolhatsz az említett felületeken, vagy az egyetem különböző
közösségi média csoportjaiban, esetleg online hálózatokon, felületeken, amiket
a többi hallgató is lát. A jelentkezők közül pedig csak meg kell szervezni a
csoportot. Ideálisan 4-6 ember vesz részt benne, hogy megmaradjon a kooperáció
lehetősége a kis létszámmal, de ne kelljen elmaradnia a találkozónak, ha 1-2
ember nem ér rá. Több olyan alkalmazás, oldal is van, mint a Doodle, ahol
mindenki be tudja jelölni a számára megfelelő idősávokat, így vizuálisan is
megjelenik, és könnyebb kiválasztani a mindenkinek alkalmas tanulási időpontot.
Célszerű lefektetni néhány alapszabályt is, mint a virtuális találkozások
gyakorisága, a tanulócsoport célja, és a kommunikációs csatorna. Van, például,
akinek elég, ha a képernyőjét osztja meg folyamatosan, hogy számonkérhetőnek
érezze magát, és ne kezdjen más oldalakat megnyitni. Mások pedig szeretik látni
a tanulótársaik arcát, ahogy felnéznek a füzetből a képernyőre. Praktikus
továbbá egy közös online elérhető mappát is létrehozni, ahova minden csoporttag
fel tud tölteni jegyzeteket, praktikus dokumentumokat, bármilyen anyagot, ami
hasznos lehet a csoport más tagjainak az adott szakterületen belül.
Az online tanulócsoportok tehát nagyon hasznos segítséget
tudnak nyújtani a tanulási motiváció és szorgalom fenntartásához. Ezzel
párhuzamosan pedig számos szakmai előnyük is van a perspektívák találkozásának
és a közösen tanuláson keresztül bizonyos készségek fejlődésének köszönhetően.
Mivel sok online fórum van, ahol ezeket meg lehet találni, érdemes tenni velük
egy próbát, mert lehet, hogy pont erre van szükséged ahhoz, hogy konzisztensen
tudj tanulni ne csak a vizsga előtti napokban, de az egész félév folyamán.
források: www.focuskeeper.co, www.learn.rumie.org, www.edumentors.co.uk, www.teachingcommons.stanford.edu
képek forrása: www.unsplash.com, www.pexels.com