Egyetemisták mentális egészsége – interjú Kovács Orsolya, pszichológussal

A mentális egészség vagy annak kibillenései körüli tabuk szerencsére egyre inkább csökkennek, így ezekről a fontos témákról többet beszélünk, tanulunk, és igyekszünk többet megtudni, hogy javítsunk a saját életminőségünkön is. Az egyetemi tanulmányok egy nagyon formatív korszakot jelentenek minden hallgató életében, hiszen ez egy elkülöníthető lépcsőfok és állapot a gyerekkor és felnőttkor között mégis összeköti őket. Számos mentális, érzelmi kihívással is meg kell küzdeni ebben az időszakban, hiszen az új élethelyzet különböző hatásokat, érzelmeket vált ki belőlünk, változatos tapasztalatokat hoz az egyetemi élet, amiket aztán valahogy bele kell illeszteni a meglévő világképünkbe, illetve átformálni azt a minket ért hatások alapján. Ezen időszak, a vele járó kor-specifikus és/vagy Magyarországon jellemző helyzeteket jártuk körbe ebben a cikkben Kovács Orsolya, pszichológussal.

A cikk a Felsőoktatási Tanácsadási Egyesület (FETA) Országos Hallgató Mentális Egészség Felmérés 2023-as kutatási gyorsjelentésén alapul, ugyanis ez, bár nem teljesen reprezentatív, fontos problémákat számosít, amik a magyar egyetemistákat intézményeket átívelően érint. A kutatásban felmért nehézségeken és problémákon túl ezeknek okairól, gyakoriságáról, a helyzet súlyosságáról, de a megoldási lehetőségekről, ötletekről és bevált gyakorlatokról is beszámolunk, hogy a ehető legátfogóbb képet adjuk a témáról. Bár sok probléma érinti a magyar hallgatókat mentális egészség szempontjából, ezeknek egy része életkori, élethelyzeti sajátosság, más részére pedig vannak egyéni, illetve rendszer szintű megoldási opciók, így a helyzet nem csupán aggasztó, de javítható.

A FETA először 2021-ben készítette el a kutatását, amit 2023-ban megismételt, így az adatokat már a korábbi eredmények kontextusában is lehet elemezni. A kutatás alapját adó kérdőíveket az ország számos felsőoktatási intézményének hallgatói töltötték ki. Nagy eltérések vannak abban, hogy melyik egyetemről hányan vettek részt a kitöltésben, viszont a résztvevő intézmények nagy számának köszönhetően az adatok Magyarország hallgatóinak változatos csoportjait reprezentálja.

Az egyik fontos pont, amit Kovács Orsolyával is megvitattunk, a hallgatók pénzügyi helyzete, illetve az ehhez kapcsolódó biztonságérzet. A kitöltők 37,3% nem érzi magát pénzügyileg biztonságban, 55,6% dolgozott a szemeszter során. A pszichológus saját oktatói tapasztalatát is segítségül hívva megerősítette, hogy jelenleg a hallgatók nagy aránya dolgozik a nappali tagozatos képzés mellett, sokan heti 20+ órát is, hogy biztosítsák a megélhetésüket a tanulmányaik idejére, viszont ez sokszor negatív hatással van a tanulási teljesítményükre, illetve rendkívül megterhelő, hiszen egyetemi jelenlét, tanulás és munka mellett alig jut ideje ezen hallgatóknak szabadidős tevékenységekkel, szociális programokkal való kikapcsolódásra vagy egyáltalán kellő mennyiségű és minőségű pihenésre. Mindezen nehézségek a tanulási motivációt is csökkentik.

Kovács Orsolya említette az egyetem melletti a dolgozás pozitív hatását, miszerint ez „a legtöbb embernek segíti az önállósodását meg a kompetenciaérzetét”. Emellett viszont leszögezte, hogy a problémát a túl sok munka jelenti. A túl sok munka és az egyetemi tanulmányok mellett nem jut sok hallgatónak ideje és lehetősége megfelelő mennyiségű és minőségű pihenésre. Amellett, hogy ez fizikai kimerültséghez vezet, mentális hatása is jelentős. A szakember szerint ez „az érzelemszabályozásra, a szorongásra is kihat”,  ingerlékenységhez, helyzetek nehezebb kezeléséhez vezet, ugyanis a fáradtságtól ingerlékenyebb az ember, nehezebben viselkedik asszertív módon.

A pszichológus szerint egy másik negatívuma a taulás mellett túl agy mennyiségű munkának pont az elsődleges tevékenységre, a tanulásra hat ki. „Nem tud valaki teljesen bevonódni, elmélyülni a tanulmányaiban, hanem sokszor csak a kötelező, úgymond minimumot teljesíti annak érdekében, hogy meglegyenek a vizsgák.” Nem csak az egyetem ideje alatt negatívum ez, de a végzés után is, ugyanis emiatt a végzettek nem érzik elég kompetensnek magukat a szakmájukban a pályakezdéskor.

A tanulás melletti munkához kapcsolódóan a szakember rávilágított a folyamatos fáradtság, mint státusszimbólum problémájára is. Azt, hogy valaki produktív, folyamatosan aktív, és mindebben elfárad, dicséretesnek, kívánatosnak tekinti sok társadalom apjainkban; ezek körül a magyar sem kivétel. Ez viszont egy ördögi kör, hiszen csak teljesítménynövelésbe, fáradtságba sodorja az embert, ami nem fenntartható hosszú távon legyen szó egyetemistákról, vagy teljes állásban dolgozókról akár.

Kovács Orsolya ennek kapcsán kiemelte, hogy „a kiégés megjelenik egyetemista korban”. Hagyományos vagy optimális esetben az egyetemről kilépve a fiatal végzősök az éreznék, hogy kinyílt számukra a világ, lehetőségek veszik őket körül és izgatottan várják, hogy bele vethessék magukat a szakmájukba. Ehhez képest jellemző a tanulásban, nagy leterheltségben való kiégés, a demotivált hallgatók, akiknél az érzelmi és mentális kimerülés tetézi a pályakezdés kapcsán normál esetben is jelentkező nehézségeit.

Egy másik, a fiatal pályakezdőket jellemzően érintő kihívás a kapunyitási pánik. A pszichológus ezt a következő módon foglalta össze: ez az időszak az „önállósodás megélése szakmai síkon, leválás a szülőkről anyagi, érzelmi értelemben egyaránt, első komolyabb párkapcsolati próbálkozások megélése”. Ezek párhuzamosan jelentkező „teljesítmény helyzetek, amikben megmérettetődik újra az ember”. A társadalmi és munkaerőpiaci hely megtalálása, valamint a párkapcsolatok meghatározó élményei egyszerre vannak jelen. Mivel mindez egyszerre zajlik „eköré épül egyfajta szorongás és bizonytalanság”. Különbözik, hogy „valaki mennyi idő alatt találja meg a válaszait, megtalálja-e a válaszait mindegyikre, vagy inkább megpróbálja csak az egyik területre összpontosítani az energiáit.” Például vannak, akik ebben az időszakban kizárólag a karrierjükre koncentrálnak, és a többi elemre később szánnak csak figyelmet.

A kapunyitási pánik esetében nem csak az egyszerre jelentkező megmérettetési helyzetek okozzák a pánikot, hanem a rengeteg párhuzamos lehetőség is. Kovács Orsolya így írja le ezt a helyzetet: „a rengeteg lehetőség nagyon sokszor inkább szorongást kelt az emberben, mert nehezen tudja a fiatal eldönteni, hogy melyik irányba is induljon.” Ez pedig tehetetlenség, lebénulás érzéshez vezethet. „Magyarországon nagyon sok egyetemistánál a maradjak Magyarországon vagy menjek külföldre? Hol kezdjem el az életemet?”  kérdések is felmerülnek. Mivel sokaknál reális lehetőség, másik város helyett már másik országba költözés is felmerül, ami csak hosszabbá teszi a lehetőségek listáját. Az adja a nehézséget, hogy igyekszünk minden eseten jó döntést hozni, de minél több az opció, ez annál nehezebbnek tűnik.

A szakember a helyzetre adott gyakori megküzdési és elkerülő stratégiákat is részletezte. Ilyenek például a  „további egyetemek elvégzése, „örök gyakornokok”, illetve az úgynevezett „nem leválók”. Ezekben a helyzetekben az egyén igyekszik fenntartani azt a kellemes állapotot, amiben egyetemistaként van ahelyett, hogy szembe nézne a nehézségekkel.  Ennek az oka, hogy az egyetem struktúrát nyújt, ami a felnőtt létben nincs meg ilyen módon, ott mindenért felelősséget kell vállalnia az egyének. Ezt a szorongást próbálják sokan kikerülni. Egy további ok az is, hogy sokaknál a középiskola után az egyetem szabadságot jelent, ezután a munka kötöttsége ijesztő.

Egy tárgyalt megoldási kísérlet a túlkompenzálás is, leggyakrabban „folyamatos bulizáson, hedonista életmódon” keresztül a szorongás elfedésére. Szerencsére több lehetséges megoldást is említett ezekre a pszichológus. Egyrészt, „a közösség segíthet a mértéktartásban”. Ha az adott társaságban nem szokás a mértéktelenség, a szociális programok nem csak az ivás, bulizás körül forognak, akkor ez vissza tudja tartani azokat is, akik erre hajlamosak lennének. Ezen túl „önismeret, önvizsgálat, határtanulás kell a káros szenvedélyek ellen.” Nem feltétlenül könnyű, de szükséges, hogy rendszeresen rá tudjunk magunknál kérdezni, élvezzük-e a tevékenységet vagy már túlzásba esünk.  Ehhez kapcsolódóan érdemes magunkat arra is emlékeztetni, hogy a „szabadság megélése nyilván nem csak  a szerhasználaton keresztül lehetséges”.

„Ha valaki nem tud ezen egyszerűen átlendülni és komolyabb aspirációkat találni az életében, hanem ezt a motiválatlanságól fakadó szorongást meg a szorongásból fakadó motiválatlanságot valamilyen szerrel igyekszik tompítani, ami ideig-óráig működik, de utána már csak rombol.” – tette hozzá  Kovács Orsolya.  Az egyetemista időszak tehát lehet a szabadság és a lehetőségek megjelenésének az időszaka, amik motivációt adnak a friss pályakezdőnek, aki így lelkesen kezd bele karrierjébe és a felnőtt létbe. Ezzel párhuzamosan a lehetőségek mennyisége vagy a túlterheltség vezethet kiégéshez is még a pályakezdés előtt.

A szerhasználat társadalmi kontextusát is áttekintettük, ugyanis ez nagyban befolyásolja az egyetem alatti trendeket is. A szakember szerint Magyarországon „a szorongásoldásnak hosszú generációkon átívelő módja az alkoholizálás”. Emiatt „nem újdonság egy fiatalnak”, hogy valószínűleg a szűkebb és tágabb családi, ismerősi körében is látott példát erre a stratégiára.  „mintakövetésen keresztül könnyen nyúl ehhez”. Ezen túl  „ezt erősíti a média hatása, a politika hatása és a társak hatása” is. Egy lehetséges megjelenése ennek, hogy „ha a mértéktelenség felé tolódnak el az ünneplések, akkor az nagyon be tud ivódni”. Amiko baráti társaságban, az egyetemi csoportban mindennek a megünneplése mértéktelen alkohol fogyasztással jár együtt, akkor az könnyen szokássá válik, amiről a alkohol addiktív hatása miatt is nehéz később leszokni.

Az egyetemista korosztályon és élethelyzeten túl is megfigyelhető a szerhasználat problémája.  Kovács Orsolya szerint „komoly nyomással járó munkaköröknél is egyre inkább divat sajnos a komoly szerhasználat”. Nem csak alkoholról, de drogokról is szó van. Amikor ez „elfogadhatóként épül be egy csapat narratívájába, könnyebben veszik át ezt a csoport más tagjai is”. Ebben az esetben is azt a példát követjük, amit a közvetlen környezetünkben látunk. Különösen fiatalon, egy ilyen közegbe frissen bekerülve érezheti azt az ember, hogy ezekben a szokásokban neki is részt kell venni, vagy azzal igazolja ezen szereknek a fogyasztását magában, hogy azok is ezt csinálják, akiknek tekintéjük van szakmai vagy társadalmi tekintetben.

Az alkohol társadalmi kontextusa után az egyetemi programokra visszatérve is megfigyelhető, hogy „az alkoholnak önálló brandig értéke van”. Azzal, hogy alkohol köré szerveződik egy program, már számítani lehet résztvevőkre, míg más események esetén sokkal nagyobb reklámra, mozgósításra van szükség. Az magyar egyetemeken és azokon túl is megfigyelhető a szakember szavaival élve, hogy „magas a társadalmi frusztráció szintje, ezt folyamatosan tompítani igyekeznek az emberek”. Az alkohol pedig szorosan kapcsolódik ehhez, mivel „ez tűnik a legkönnyebb tompításnak, mert kevesebb erőfeszítést igényel, mint a mozgás a terápia vagy a közösségi programok. Tehát a könnyebb útnak tűnhet ezt választani.”

Az interjúsorozat ezen részében bemutattunk több olyan nehézséget és negatív jelenséget, ami az egyetemistákat kiemelten érinti napjaink Magyarországán. Több társadalmi trendet és megküzdési-, elkerülési mechanizmust is végigbeszéltünk Kovács Orsolya pszichológussal. A további részekben a mentális egészség más aspektusaira és hatékony megküzdési, probléma kezelési módszerekkel is foglalkozunk, hiszen fontos nem csak a problémákat sorolni, de ezekre megoldást is keresni.

forrás: www.feta.hu
képek forrása: www.unsplash.com, www.pexels.com


További híreink
Koli vagy albérlet – avagy mit válasszak, ha választhatok?
szeptember 17.
4 perces olvasmány

Sok sikert kívánunk a félévkezdéshez, albi/kolikereséshez mindenkinek!
Kézilabda: Bajnokok ligája magyar oldalról
február 08.
3 perces olvasmány

4 forduló van még hátra a férfi kézilabda BL csoportköréből, ahol a Pick Szeged a csoport 2. helyének megtartásáért, a Veszprém pedig a mostani 4. helynél kedvezőbb pozíció megszerzésért küzd.
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!