Egyetemisták mentális egészsége - interjú Kovács Orsolya, pszichológussal - 2. rész

A mentális egészség egy sok elemű, az élet különböző területeit átszövő része az emberi életnek. Míg a sorozat első részében olyan témákat részleteztünk, mint a hallgatói munkavállalás az egyetemmel párhuzamosan, a kapunyitási pánik, erre adott megküzdési vagy elkerülési stratégiák, illetve az alkoholnak- és más szereknek a hatása mindebben. Ebben a részben olyan további mentális egészséggel kapcsolatos kihívásokat részletezünk, ami az egyetemisták életében gyakran megjelennek, illetve megoldási lehetőségeket is bemutatunk  a szakember segítségével.

Az első részhez hasonlóan ez a cikk is a Felsőoktatási Tanácsadási Egyesület (FETA) Országos Hallgató Mentális Egészség Felmérés 2023-as kutatási gyorsjelentésén alapul. A FETA először 2021-ben készítette el a kutatását, amit 2023-ban megismételt, így az adatokat már a korábbi eredmények kontextusában is lehet elemezni. A kutatás alapját adó kérdőíveket az ország számos felsőoktatási intézményének hallgatói töltötték ki. Nagy eltérések vannak abban, hogy melyik egyetemről hányan vettek részt a kitöltésben, viszont a résztvevő intézmények nagy számának köszönhetően az adatok Magyarország hallgatóinak változatos csoportjait reprezentálja.
Az egyik téma, amit a mentális egészséghez és az általános jól léthez kapcsolódóan tárgyaltunk a sport és testmozgás. A FETA kutatása szerint a kitöltők 36.5% egyáltalán nem sportol. Ezt Kovács Orsolya több szempontot összekapcsolva magyarázta. Egyrészt „társadalmi oldalról hiányoznak a sport köré épített átgondolt kampányok”. Ilyenek lehetnének például „beszélgetések, családi programok, amik nagy létszámban kapnának hangsúlyt”. Ez a társadalom egészét tudná a pozitív szokás felé elmozdítani. A szakember megemlítette, hogy a futás egyre több helyen népszerű. Szerinte ebbe bevonással „kialakulhat egy olyan generáció, akinek ez tényleg beépül a mindennapjaiba” A szülői, családi sportolási minta hiánya mellett jelentős problémaként számol be sok pszichológushoz forduló fiatal a „kora gyerekkori testnevelés órákhoz kapcsolódó negatív élmények és tapasztalatokról”. Ez sokaknál „szégyenforrása, kudarc forrása”, ami egy életre negatívan befolyásolja az ezeket elszenvedettek mozgással, sporttal kapcsolatos viszonyát.  

Kovács Orsolya kiemelte továbbá, hogy a „testünkkel való kapcsolatunk sincs fejlesztve önismereti szempontból, hogy érezzem, hogy mire van a testemnek szüksége, mennyi táplálékra, mennyi mozgásra. Minthogyha ezeknek szintén a tompítását sajátítaná el egy csomó ember”. Emellett gazdasági-társadalmi okokra is kitért, ugyanis példaként említhető, hogy jóléti külföldi egyetemeken „elérhető, olcsó, jó izgalmas órákkal, megközelíthető” sportközpontok, amiket a hallgatók könnyen igénybe tudnak venni. Az ilyen lehetőségek jelenléte is növeli a sportolási motivációt. Ezen túl alapvető szempont, ami sok hallgatónál a prioritási listán hátulra helyezi a sportot, az ennek a tevékenységnek az időigénye tanulás, munka mellett. Az első részben tárgyaltuk magas heti munkaóraszámot, mint egy faktort, ami az egyetemisták kiégéséhez és tartós fáradtságához vezet. Ilyen munka és tanulás mellett természetesen nem a sportolás lesz a hallgatók prioritása idő allokáció szempontjából, hanem a kevés szabadidejüket igyekszik pihenéssel tölteni.

A szakember a kötelező egyetemi testnevelés kapcsán rávilágított, hogy „valószínűleg már késő egyetemista korban kialakítani ezt a testkultúra-sportkultúra”. „Nem feltétlenül késő, de nyomás hatására legritkább esetben szokott valami sikeres lenni”. A sportolás kötelezővé tétele helyett a közösségiség érzése fontosságát emelete ki. „Szeret az ember tartozni valahová”, de ezen kevesebb a hangsúly a pszichológus szerint. Ha ezen lenne a fókusz az edzéseken, az segíthetne, hogy bevonzza és megtartsa a hallgatókat.
A sportoláshoz kötődően a testkép kérdésére is kiértünk. Kovács Orsolya szerint itt a szerepet játszó szempontok az, hogy „ki mit tart reálisnak, hogyan formálja ezt a képet a média, és mit tud a gyakorlatban megtenni ezért a hallgató”.  Szerinte „van, aki ebben összhangot tud teremteni és bizonyos szintig függetleníteni is magát a média által sugallt hatásoktól”, bár ez nagyon nehéz. Egy „másik tipikus stratégia a túlkompenzálás”. Ez rengeteg mozgást jelent, „de nem a test határaira figyelve, inkább irreális test elérése elfogadás élményért”. A szakember megemlítette „egészségesebb vonalat képviselő” influenszerek  tevékenységét is, elismerve, hogy nehéz az egészséges mennyiségű mozgás beépítése a mindennapokba ezzel együtt is.

Az irreálisan sok sportolással szembeni másik véglet, hogy „vannak azok, akik már eleve borítékolják a kudarcot” és „inkább teljesen elkerülnek mindenfajta mozgást”. Illetve „van, akinek napi szintű szorongás a testképe, de nem találja az utat arra, hogy hogyan vehetné a kezébe az irányítást”. Kovács Orsolya szerint sokszor a fő problémát „határproblémák és lelki problémák” jelenik. „Ezek között nem tud olyan harmóniát teremteni [az illető], ami lehetővé tenné, hogy időt és energiát szánjon a mozgásra”. Ehhez kapcsolódóan, de más egészséges szokások hiányára is magyarázat lehet, hogy „sokaknak a megélése, hogy összhangba hozni az életfeladatokat az egy rettenetese bonyolult kihívás, és nagyon nehéz nagyon sokaknak megtalálni ebben azt az egyensúlyt, amiben ők jól lennének.”

A sportolás az egyik leggyakrabban emlegetett és javasolt megoldás a mentális egészségünk megtartására. Tekintve, hogy ez a magyar egyetemisták között a fent említett okokból kifolyóan nem általános, és sokaknál akadályokba ütközik, bemutatunk más hasznos tevékenységeket is. A szakember egyik legfontosabb javaslata a „rugalmas napi ritmusnak a beállítása. Tehát a nagyon széteső, szétfolyó, kaotikus hetek helyett egy olyan ritmust felvenni, amit az idegrendszer meg a szokások lehetővé tesznek. Mert akkor nem kell állandóan újra terveznie az agynak, hanem vannak jól bejáratott rutinok, amik biztonságot adnak, lenyugtatják az idegrendszert” A „reggeli kutyasétáltatás, délutáni séta, esti relaxáció mind lehetnek olyan elemek, pillérek, amik ezt a stabilitásérzést tudják hozni.” Ezek a tevékenységek egyedül is végezhetők, de a mentális egészség támogatásában nagy szerepe van a szociális kapcsolatoknak is.
Kovács Orsolya szavaiban: „a társas támaszt nagyon kiemelném. Az értékes és mély kapcsolódások iszonyú protektív hatással bírnak.” Hangsúlyozta, hogy a munka és tanulás és a társas kapcsolatok között „muszáj törekedni egyfajta egyensúly kiépítésére, mert ezekben lehet feltöltődni.” Megemlítette továbbá, hogy „akinek ez sok szorongást okoz, ott mindenképpen érdemes a szociális készségek fejlesztésével foglalkozni” Mindezzel a cél „olyan baráti kapcsolatok kialakítása, amik tovább vihetők.” Ezek felépítésének „az egyetemi környezet nyílt lehetősége.” A  szakválasztásnak köszönhetően legalább egy közös érdeklődés már kapásból van a szaktársak között, így érdemes erre építeni akár, és az egyetem nyújtotta lehetőséget kihasználni a barátságok építésére is. Bár sok különböző életutat bejárva kerülnek a hallgatók ugyanarra az egyetemre, de az egyetemista élethelyzet egy olyan közösség, ami szintén segít a nyitásban.

A szakember szerint továbbá „fontosak a kirándulások, a természettel való kapcsolódás, az, hogy az ember merjen kimozdulni.” A séták, túrák egyfajta „felszabadultság élményt” tudnak nyújtani. Jót tesznek ezek a fizikai egészségnek is, illetve egy kis szünetet , eltávolodás jelentenek a mindennapi életünkből akár egy fél órára is. A természetjárás és szocializáció mellett fontos „a befelé fordulás, lecsendesedés is.” Ilyen tevékenységek lehetnek például az olvasás, „relaxációs vagy jóga gyakorlat”, rajzolás; bármi olyan, ahol a saját gondolatainkkal, érzésekkel tudunk kapcsolódni.

Annak ellenére, hogy a szociális kapcsolatok kialakítása és fenntartása ennyire fontos a mentális egészség fenntartásához, a kérdőívet kitöltők 36% számolt be gyakori vagy midig fennálló magányosság érzéséről. Ennek az okait és következményeit is részletezte a pszichológus. Az, hogy „vannak rá szavaink, fel tudjuk címkézni” növelik a számokat. Egy befolyásoló szempont lehet, hogy nagyvárosban, kisvárosban él-e az ember és van-e közösség azon a helyen. „Szerintem ezek a számok arra is rámutatnak, hogy nagyon sok helyen nincsenek valódi értékalapú, megtartó közösségek, amihez az egyén fordulhatna. Sok az olyan közösség, amiben nem oldódhat fel az egyén.” Ez egy olyan probléma, amin „egy egészséges közösség építés nagyon sokat segítene.”

Természetes, hogy a „leválás jár egy bizonyos szintű magány érzés megélésével, de az, hogy ez a magány mennyire fájdalmas, az már nem mindegy.” Például az „elszigetelt magány, amiben az illető azt érzi, hogy senkinek nem fontos” ezen a természetes magányon túl van és negatív hatásokkal van tartós fennállása a mentális egészségre.  Ezzel szemben „néha befelé figyelésben megjelennek a gyerekkori sémái, az elhagyatottság, a magány, amivel megtanul [az ember] megküzdeni ebben az időszakban, az például egy természetes folyamat tud lenni.” A teljes magány viszont, ahol „nem tudna kit hívni segítségért” az illető, az nagyon rontja a mentális és fizikai egészséget, pusztító, ha „gyakran és nagy mennyiségben éli át valaki”.

A szakember szerint az internet egy kettős szerepet tölt be a magányosság érzésében. Egyébként nehezebben kapcsolódó embereknek biztosíthat olyan közösséget, ahol kapcsolódni tudnak, „de előfordulhat, hogy eltolódhat a kapcsolódás olyan csoportok felé is, amik gyűlöletkeltőek lehetnek és akkor újratermelődik az elszigetelődés vagy elszigeteli attól, hogy „a valóságban kapcsolatot építsen”. Így tehát az internet lehet híd, de el is szigetelhet. Sok múlik a felhasználón, de az algoritmuson, a szerencsén is, hogy milyen online közösségekbe kerül be az illető.

A magányossághoz azért járul hozzá természetesen is sokszor a leválás, mert, „a fiatal elköltözik” otthonról egyetemistaként, ezzel pedig „a családi miliőből is kiszakad, ami állandóság, biztonság volt”, de ezzel párhuzamosan még „nem találta meg azt a baráti társaságot vagy párkapcsolatot”, ami ezt a stabilitást, biztonságot helyettesíteni tudná.
Kovács Orsolya szerint „a magányosság jelentős százaléka abból fakad, hogy sok fiatal vágyna párkapcsolatra. Ebben az időszakban ezt az emberek az értékességük fokmérőjének is tartják, és ha ez nem sikerül, vagy egy nem jó minőségű párkapcsolatot sikerül találni, akkor a magányosság érzése nagyon el tud uralkodni az embereken.”  Ezzel kapcsolatban szintén említést érdemel, hogy „nagyon sokszor ott van a social media, ahol nyilván azt fogja látni, hogy mindenki a szerelmével jobbnál jobb helyeken utazgat, és ez el tudja  mélyíteni a magányossághoz kapcsolódó  fájdalmas érzéseket.” Nem a közösségi média az egyetlen ok, de nehéz kizárni az ezen keresztül okozott és érzett sikertelenség, magányosság érzést miközben a kikapcsolódás, pihenés egyik jelentős módja is ezen felületek felhasználása. A párkapcsolatok mellett természetesen a baráti társaságok is rendszeresen megjelennek itt, ami szintén hatással lehet a magányosság érzésre, hiszen nem csak a párkapcsolat, de a barátság, vagy a jó minőségű barátságok is sokak életéből kieshetnek ebben az átmeneti időszakban, vagy egyszerűen hiányozhatnak.

A pszichológus által javasolt megoldás egyértelmű. „A közösség megtalálása nagyon fontos. Érdemes keresni. Megnézni, hogy mik azok a hobbijaink, amik összekapcsolhatnak mással a rajzórától kezdve a túrázáson át a táncig. Mi az, amik mi vagyunk, amiben jól érezzük magunkat.” Hangsúlyozta, hogy olyan helyet érdemes keresni ezek alapján, ahol közösséget is szerveznek. Ahogy a sport kapcsán már tárgyaltuk, a valahova tartozás alapvető emberi igény, így sokat segít, ha egy közösségnek a tagjaivá tudunk válni azáltal, hogy egy közös hobbink van. Ezekre a kapcsolatokra aztán tovább lehet építeni a hobbitól független tevékenységeken keresztül is, ahol még jobban megismerhetjük egymást, és el tudjuk mélyíteni a barátságot.

Ebben a részben kevesebb témát vitattunk meg, de annál részletesebben. A sportolás és a magányosság egyaránt nagy hatással van az egyetemisták életére, mindennapjaira és mentális egészségére. Ha észrevesszük a trendeket, és megértjük ezeknek az okait, az segíthet, hogy találjunk megoldásokat, és azokat használjuk is. A felsorolt pszichológusi javaslatok minden generációban hasznosak lehetnek. Mivel az egyetemista lét egy jelentős korszakváltás, amikor a hallgatók már felnőttként a saját érzelmeik és körülményeik kontrollálói, különösen fontos ezekkel foglalkozni, és a módszereket kipróbálni, hiszen ezek hosszú távon tudnak segíteni egy egészségesebb életben és hosszan tartó barátságokban.

forrás: www.feta.hu
képek forrása: www.unsplash.com, www.pexels.com


További híreink
Köztudott tévedések
július 26.
5 perces olvasmány

Szeretjük tudni, hogy tudunk, de ez csak akkor ér valamit, ha ismereteink valóban igazak.
„Már megvan a szekrényben” - Halloweeni jelmezek könnyen, gyorsan, egyszerűen!
október 27.
6 perces olvasmány

Hallowwen jelmezek otthon, könnyen, DIY
Hasznos és fura kütyük a nagyvilágból
május 13.
4 perces olvasmány

Manapság hihetetlen sokfajta kütyüvel találkozunk a világban.
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!