Csapatmunka az egyetemen: hogyan kezeld jól, ha nem mindenki húzza a szekeret?

Kevés dolog képes annyira próbára tenni az ember türelmét, mint az egyetemi csoportmunkákon együtt dolgozni valakivel, aki csak „eltűnik” a közös feladatok idején. A projekt leadási határideje közeleg, a prezentáció diái még hiányosak, a közös Google dokumentumba egyelőre csak te írtál, és azon kapod magad, hogy a többiek helyett is dolgozol. Ismerős a helyzet? Bár a legtöbb egyetemi program a magyar oktatási hagyományoknak megfelelően egyéni feladatokkal és számonkérésekkel operál, mindenki belefut több, kevesebb csoportmunkába a képzés során. A feladatok célja, hogy a hallgatók megtanulják, hogyan működik egy csapat a valóságban. De mit tehetsz, ha a csapat egy része nem úgy működik, ahogy kellene?
Miért fontos a csapatmunka az egyetemen?

Bár sokan nyűgként élik meg, a csoportmunka nem véletlenül épül be az iskolai tanórákba és a legtöbb egyetemi kurzusba. Az oktatók így próbálják szimulálni a munkahelyi környezetet, ahol ritkán dolgozik valaki teljesen egyedül. Nem csak a munkahelyen alkalmazhatók az itt tanult készségek, hiszen az ember társas lény, így minden más területen is együtt működik másokkal. Egy jó csapatmunka során fejlődik a kommunikáció, az együttműködési képesség, a konfliktuskezelés, a felelősségvállalás is. Mindezek olyan skillek, amik minden társas kapcsolatban jól jönnek.

Az együttműködés rávilágít arra is, hogy mennyire különbözően működünk. Nem mindenki dolgozik ugyanúgy, ugyanabban az ütemben vagy stílusban. Van, akit az nyugtat meg, hogy más az első héten megtervezi az egész beadandót és pontosan beosztja, hogy mikor milyen lépéseket kell teljesíteni, hogy időben kész legyen. Más az utolsó pillanatban száll be, mert idő nyomás alatt dolgozik a leghatékonyabban, vagy könnyen elfelejti a határidőket. Vannak, akik csenden és következetesen elvégzik a rájuk kiosztott feladatokat, míg mások inkább az egészet maguk csinálnák, mert csak ilyenkor érzik, hogy jó az eredmény. A kihívás az, hogy ezekből a sokféle működésekből egy hatékony közös működést lehessen kialakítani.
A leggyakoribb problémák

A „potyautas” jelenség minden hallgató számára ismerős. Egyes csapattagok minimális erőfeszítéssel, de ugyanolyan jó jegyet szeretnének, mint akik ténylegesen dolgoztak. Az ilyen helyzetek egyszerre keltenek igazságtalanságérzetet azokban, akik valóban elvégezték a csoportmunka zömét, és rombolják az egész csapat motivációját.

A szándékos munkakerülés mellett gyakori gond az egyenlőtlen feladatmegosztás is. Ha nincs előre tisztázva, hogy hogyan lehet nagyjából egyenlő részekre osztani a munkát, mik ezek a részfeladatok, és ki mit csinál, akkor könnyen előfordul, hogy néhányan túlterhelődnek. Ez eredhet abból, hogy mindenki valóban részt venne a feladatban, de egyesek kontrolláló módon maguk akarják elvégezni, ellenőrizni vagy akár újracsinálni a csapattagok feladatait a szerintük megfelelő módon. Ez a többi csoporttag esetében passzivitáshoz is vezet, hiszen minek törné magát bárki egyetemi feladatokkal, ha van, aki elvégezze helyette? Abból is fakadhat az egyenlőtlen munkamegosztás, ha valaki elkezd korán dolgozni a feladaton, míg mások későbbre hagynák. Így azok, akik korán kezdtek lehet, hogy egyre többet és többet adnak a közös projekthez, mert nem bíznak abban, hogy a későn kezdők valóban megcsinálják a részüket a határidőig, így végül számukra nem is marad sok feladat.

A kommunikáció hiánya is egy visszatérő probléma. Annak ellenére, hogy rengeteg azonnali kommunikációt lehetővé tevő eszköz és platform rendelkezésre áll, ez mégis egy rendszeres nehézség a csapatokon belül. Az eltérő időbeosztás, a különböző tantárgyi terhelés, a személyek különböző kommunikációs preferenciái, vagy ismételten a részvételi szándék hiánya miatt gyakran elcsúsznak az egyeztetések. Tovább növeli a feszültséget ez azokban a résztvevőkben, akik szeretnének haladni a feladattal.

A feladatra kapott idő alatt a fenti problémák mind felmerülhetnek, de a határidő előtti napokban, vagy éjszaka extra káosz is adódhat. Az utolsó pillanatos kapkodás, a külön elkészített részek kétségbeesett összeillesztése egy igazi klasszikus problémája a rosszul menedzselt csoportos feladatoknak.
Miért alakulnak ki ezek a helyzetek?

Annak ellenére, amit a leadási határidőn stresszelve gondolsz, a legtöbb csapatmunka probléma mögött nem rosszindulat, hanem a különböző munkastílusok és motivációk állnak. Vannak, akik maximalisták, és minden egyes kevés kredites kurzuson, a jegy kevés százalékát érő feladaton is tökéletesen akarnak teljesíteni, a lehető legjobb jegyet kapva. Mások inkább praktikusak, felmérik, hogy mennyi idő és energia befektetése éri meg az alapján, hogy mennyire fontos a jegy. Van, aki nem is a megszerezhető jegyre hajt kifejezetten, hanem a tanulás lehetősége, a konkrét tudás vagy készségek, a tanulási élmény motiválja. Ha ezeket a különbségeket nem beszélitek át az elején, könnyen félreértések és feszültség alakulhat ki.

Pszichológiai szempontból a potyautas viselkedés sokszor az úgynevezett felelősség eloszlás jelenséghez kapcsolódik. Ez az a magyarázat, hogy minél több ember osztozik egy feladaton, annál kisebbnek érzi az egyén a saját felelősségét. Ezt csoportos kísérletek megfigyelése is megerősítette. Egyedül szinte minden résztvevő aktív, viszont csapatban gyakran csökken az egyéni erőfeszítés. Talán már te is érezted szociális helyzetekben, amikor egy adott problémát kellett megoldani, hogy inkább passzívan várod, hogy majd valaki úgyis megoldja ahelyett, hogy kezedbe vennéd az irányítást.

Emellett, bár hatékony megoldásnak tűnik, a digitális kommunikáció sem mindig segíti a hatékonyságot. Ha valaki nem akar a beadandóval foglalkozni, nagyon könnyen lenémíthatja a Messenger-csoportot vagy egyszerűen ignorálhatja a beérkező üzeneteket. A különböző kommunikációs stílusok írásban nem mindenki által egyformán értelmezettek, van, hogy csak azt hitted, hogy válaszoltál valakinek, de végül elmaradt, vagy a sok elolvastam, de nem válaszoltam helyzet mind rontja a csapatdinamikát és nehezíti a feladat valódi megoldását.

De természetesen minden jóhiszeműség mellett is meg kell említeni, hogy vannak olyanok, akik valóban csak a feladatot akarják elkerülni. Nem a munkastílusuk vagy az online kommunikációjuk nem passzol a többiekéhez, hanem egyszerűen csak ki akarják használni, hogy egy csoportmunka esetében van, aki helyettük is elvégzi azt.
Mit tehetsz hallgatóként?

A legfontosabb és legelső prioritás, hogy ne hagyd, hogy a probléma megmérgezze a csapatot. Nem kell rögtön konfrontációba keveredni, ha valaki nem válaszolt egy üzenetre a csoportban, de hosszú távon az sem valószínű, hogy a hallgatás lesz a megoldás. Ha úgy érzed, hogy valaki nem végzi el a részét, kezdeményezz egy megbeszélést, lehetőleg nyugodt hangnemben! Néha egy kedves, érdeklődő, nem pedig számonkérő stílusban feltett kérdés a feladattal és a haladással kapcsolatban elég lehet arra, hogy a másikat újra bevond a munkába.

A fontos kezdő lépés, amint a tanár feladja a feladatot és kiderül, hogy kik vannak egy csoportban, a feladatok felosztása. Ez segít abban is, hogy mindenki gondolkozhasson a saját részén, lássa, hogy mennyi teendője van, és azt be tudja osztani magának. A feladatmegosztásban segít, ha dokumentáció is készül róla például egy mindenki által szerkeszthető Google dokumentum vagy táblázat formájában. Így az egész csapat átlátja, hogy mi mindent kell megcsinálni, ami segít abban, hogy semmi se felejtődjön el vagy maradjon ki. Azért is jó, mert mindenki látja a saját feladatait, és referenciaként tekinthet erre. Illetve teljesítmény hiányában azt is mutatja, hogy ki az, aki nem végezte el a feladatát.

A munka során fontos a rendszeres kommunikáció. A legtöbb esetben az egyes részfeladatokat mindenki egyedül valósítja meg, nincsenek olyan kérdések, amikre közösen kell válaszolni, de ez nyilván programfüggő. Főleg nagyobb feladatok és hosszabb határidő esetén fontos kommunikálni a feladatok felosztása és a végső termék leadás között is. Ez azért segít például, mert mindenki érzi, hogy egy aktív csapatmunka részese, ami csökkenti annak az esélyét, hogy megfeledkezik vagy szándékosan nem csinálja a feladatait. Másrészt ez akkor is jól jön, ha valaki elbizonytalanodik a saját részében, hiszen a többiek, akik szintén ott voltak az órán, tudják, hogy mit kell csinálni, mi a tananyag segíteni tudnak a tovább haladásban.

Végül, ne vállalj mindent magadra! Ha úgy érzed, hogy mások helyett dolgozol, az egyértelműen másokhoz osztott feladatokat csinálod, az nem egy jó jel, erény, hanem hosszú távon fárasztó és kontraproduktív. Ha mások helyett elvégzed az ő munkájukat, akkor ők nem lesznek motiváltak, hogy folytassák a dolgot, és végül minden rád marad. Ha nagyon nem működik a feladatmegosztás, és látod, hogy valaki egyáltalán nem hajlandó hozzájárulni, jelezd az oktatónak! Mivel a csoportmunka egy tanulási módszer, az oktató azt akarja, hogy a tananyagon túl az együtt dolgozást is elsajátítsátok. Ha ez nem működik, az ő feladata, hogy a feladat alól kibújókat menedzselje, velük kommunikáljon vagy akár a jegyüket a csoportétól függetlenül kezelje.
Mit tehet az oktató?

Az oktatók oldaláról nagy segítség lehet a hallgatóknak,  ha a csoportmunka értékelése nem kizárólag kollektív, hanem részben egyéni. Ez lehet rövid önértékelés vagy társértékelés, amit a feladattal együtt kell leadni. Ez csökkenti a potyautas viselkedés motivációját és növeli az egyes hallgatók felelősségérzetét is. Ha például prezentációval is jár a csoportmunka, ott jól megfigyelhető, hogy ki mennyire van tisztában az általa előadott résszel és a feladat egészével.

Hasznos gyakorlat továbbá, ha a tanár irányított feladatmegosztást kér. Ehhez a csoportoknak már a feladat elején dokumentálnia kell, hogy ki mit vállal, és ezt a dokumentációt már a feladat kezdetén le kell adni. Így később könnyen visszakereshető, hogy ki melyik részért felel, így nem csak a prezentáció során, de írásos munkák esetében is jól látszik, hogy ki min dolgozott és milyen minőségben.

Az oktatónak nem csak az értékelésben van szerepe, de abban is, hogy a csoportmunka, mint bármelyik másik feladat, hasznos tapasztalat és tanulási lehetőség legyen a hallgatóknak. Ezért például fontos, hogy szerepet vállaljon a konfliktusok megelőzésében, vagy segítse azokat kezelni. Például egy hosszabb projekt esetén legalább egyszer konzultáljon az egyes csapatokkal arról, hogy hogy haladnak, milyen problémák merülnek fel, és részt vesz-e mindenki a megvalósításban.
Hogyan hasznosíthatod később ezt a tapasztalatot?

Lehet, hogy most, munka közben bosszantónak, esetleg feleslegesnek érzed a csoportmunkát, de hosszú távon az egyik leghasznosabb tanulási forma ez. A munka világában ugyanilyen helyzetekkel fogsz találkozni, csak akkor már nem egyetemi jegyekről és átlagokról, hanem teljesítményről és fizetésről szól a dolog. Ha időben megtanulod, hogy hogyan kommunikálj hatékonyan és professzionálisan, hogyan ossz fel projekteket, hogyan állj ki magadért hivatalos helyzetekben, az később mind hatalmas előny lesz majd. Ezek is olyan soft skillek, amiket a szakmai tudáson túl keresnek, és az interjú során igyekeznek kiszűrni a cégek. Ezek a készségek segítenek beilleszkedni és érvényesülni később különböző munkahelyeken. A csapatmunka során megtanulhatod azt is, hogy hogyan lehet a különböző munkastílusokra, különbözőségekre nem akadályként, hanem erőforrásként tekinteni és építeni. Egy jó csapatban az hasznos, hogy mindenki valami mást tud a közöshöz adni. Van, akinek a prezentáció, van, akinek a szervezés, míg másnak a kreatív ötletek kitalálása az erőssége. Ezeket összehangolva lehet az egyetemen és később a munkahelyen is hatékony csoportmunkát elérni.

A csoportmunka mindig kompromisszumokkal jár. Ezeken keresztül viszont megtanulhatod, hogy hogyan kezeld a különbségeket, hogyan adj és kérj visszajelzést, hogyan tartsd kézben a saját felelősségedet. Ezeken keresztül pedig valóban fejlődni tudsz a csoportmunkák során. Lehet, hogy most bosszantanak egyes csapattagok munkastílus vagy hozzáállásbeli különbségei, de ezeket átélve tanulhatod meg a jó csapatjátékos és vezető fontos készségeit.

források: www.miltonmagazine.org, www.collegemagazine.com, www.tes.com,   www.studysmarter.co.uk

képek forrása: www.pixabay.com, www.pexels.com, www.unsplash.com


További híreink
Újrahasznosítás kreatív módon
július 08.
4 perces olvasmány

Tudtad, hogy a koalákat nemrég kihalt fajnak nyilvánították? És hogy a jégsapkák olvadása miatt több jegesmedve halt éhen a közelmúltban?
Bajnoki döntő
május 22.
4 perces olvasmány

A múlt héten lezárult a kézilabda NB1 főcsoportja, ahol a Szeged veretlenül végzett az első helyen.
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!