Pszichológusok és persze brit
tudósok is megállapították, hogy a sok órán át tartó tanulást követően hónapokkal
később könnyebben vissza tudták idézni a tananyagot azok a hallgatók, akik a
könyv felett ülve valamilyen háttérzenét hallgattak.
Vizsgáljuk meg egy kicsit tudományos oldalról a kérdést! Mi is lehet ennek az oka?
Az agy jobb és bal féltekéjének stimulálására rengeteg kutatás épül, melyeknek célja a szellemi teljesítőképesség minél hatékonyabbá tétele.
A bal agyféltekénk feladata a logikus, analitikus, racionális gondolkodás, így magolás-tanulás közben ezt aktivizáljuk leginkább. A bal agyféltekét használjuk, amikor írunk, beszélünk, számolunk vagy érvelünk, és az összpontosított, kiélezett figyelemért felelős.
Ismerős az
érzés miután kijössz egy vizsgáról és mintha teljesen elfelejtetted volna az
addig elsajátított tananyagot?Ennek az
oka, hogy a bal oldali félteke, -
amelyet a tanulás során dolgoztattunk – csupán a rövid távú és fókuszált
középtávú memóriában rögzíti a dolgokat. Így amint „a csíny letudva”, már törlődik is a rendszerből a bemagolt
tananyag.
A jobb oldali agyféltekénk felelős az érzelmek átéléséért, képzelőerőnkért és intuícióinkért. Ezzel rajzolunk, ötletelünk, innen ered a kreativitásunk és bizony a zenét is a jobb oldali agyféltekénkkel élvezzük. A jobb oldali féltekénk huzamosabb ideig tárolja el az információt, hiszen asszociál, társít és ha kicsit tréningezzük, akkor nagyon sokat ki is hozhatunk a dologból.
Ez a terület aktivizálódik, amikor hirtelen a semmiből beugrik a kettesért feltett mentőkérdésre a helyes válasz. J
Az agyunk befogadóképességét a megfelelő zenével stimulálva kiterjeszthetjük, hiszen minél több érzékszervünket használjuk, annál könnyebben emlékszünk majd vissza. Persze megkóstolni nem ajánlott a jegyzetet, csak ha már teljes a kétségbeesés az UV héten...
Milyen zene a legalkalmasabb erre a célra?
Mindenképpen
olyat válassz, amelyet egyébként is
kedvelsz és szívesen hallgatsz, és lehetőleg
minél kevesebb szöveg szóljon benne, hiszen ez akár az ellenkező hatást is
kiválthatja. Ne legyen túl gyors,
pörgős, de nagyon lassú sem, mert akkor túlságosan ellazulunk. A
legideálisabb az 56-64 metronomszámú
ütemtartományban keresgélni a tanulós zenéink összeválogatásakor.Kreálj 30-40 perces lejátszási
listákat, melyek
segítenek a tanulás közti szünetek ütemezésében is, így nem kell gyakran az
órára pillantanod, hogy vajon mikor kezdted el az adott fejezetet. Valamint
elkerülhető a gyakori „kis tanulásokkal
megszakítva a szüneteket” jelenség bekövetkezése is.
Ha tényleg annyira szorít az idő, hogy nem fér bele a megfelelő zenék kutatására fordított roppant hasznos 3-4 (5-6) óra hossza, vagy csak simán nem akartok ezzel szüttyögni, akkor a Spotify és a Youtube keresőjében találtok kész listákat.
+ 1 személyes tipp: Minden szorgalmi időszak végén kiválasztom a zenét, amit minden nagy nekiülés és vizsgára tanulás előtt meghallgatok, hogy motiváljam magam és mentálisan ráhangolódjak a kihívásra. Persze a vizsgaidőszak után el kell telnie egy kis időnek, mire újra jól esik meghallgatni. J
Ajánló a 2018/19 I. félévre: https://www.youtube.com/watch?v=o5jlLJa2Zh
Sok sikert mindenkinek az elkövetkezendő hetekhez, és sose hagyjon el benneteket a remény!
Források: pixabay.com, karrierkod.hu,
iqfactory.hu